We gaan door en hebben een nieuwe coördinator: Kelly

Gepubliceerd: 22 december 2022

Afgelopen november hebben we een oproep geplaatst op het Posidivas-gedeelte van de Hiv Vereniging website, de besloten Facebook-groep Ladies Loving Life en WhatsApp  met als belangrijkste vraag: Gaan we door als groep Posidivas of stoppen we ermee?

Daarnaast stelden we een paar andere vragen, en deden een oproep voor een nieuwe coördinator en vrijwilligers. Én die hebben zich gemeld: Kelly wordt coördinator en we hebben een nieuw lid voor de kerngroep: Selma.
Conclusie: we gaan door!!

In totaal reageerden 25 vrouwen en daarbij tellen we de uitkomsten van een korte peiling met soortgelijke vragen die Celicia heeft gedaan op. (Cecilia: dankjewel!)

Uitkomsten
De meeste vrouwen vinden dat Posidivas moet blijven bestaan als aparte groep. Belangrijkste reden is het hebben van een eigen plek voor een zo optimaal mogelijk gevoel van veiligheid, onder elkaar te kunnen zijn en het kunnen delen van ervaringen tussen vrouwen onderling. Sommige dingen aan het hebben van hiv zijn en werken voor vrouwen nu eenmaal anders dan voor mannen en daarom is het belangrijk dit onder elkaar te kunnen bespreken en delen. De drempel om bij elkaar te kunnen zijn moet zo laag mogelijk zijn, zeker voor nieuwe vrouwen. Ook de Appgroep moet blijven, velen hebben hier steun aan en dit contact wordt gevoeld als intiem en vertrouwelijk.

Samenwerking met andere groepen
Wat verder opvalt is dat samenwerking en contact met andere groepen binnen de Hiv Vereniging, vooral met heteromannen en met name ook de partners van de vrouwen, gewenst is. Een andere suggestie die meerdere keren genoemd werd is het combineren van activiteiten, dus als Posidivas aansluiten bij een bestaande activiteit in een bepaalde regio, zoals een brunch bij Long Term Survivors, een dagje Arnhem of een kerstbingo in Eindhoven in de regio’s Oost-Nederland en Brabant. Reistijd is daarbij een belangrijke factor. Men geeft aan dat zo’n anderhalf uur reizen wel het maximum is. Daarom is een activiteit in de eigen regio juist heel prettig. Voorkeur is één dagdeel, het liefst in een weekend, bijvoorbeeld een high tea, een picknick of een borrel gekoppeld aan een thema. Vier vrouwen geven aan geen behoefte te hebben aan bijeenkomsten alleen voor vrouwen. Zij geven de voorkeur aan landelijke ontmoetingsdagen als Share the Power en the Power of Love. Een enkeling zegt het liefst een heel weekend onder elkaar te zijn, vooral vanwege ernstige vermoeidheidsklachten,

De reacties en behoeftes zijn dus uiteenlopend, maar de wens om door te gaan met de mogelijkheid zowel apart als met andere groepen elkaar te ontmoeten staat als een paal boven water. Dus gaan we door!
Veel dank aan alle vrouwen die een reactie gestuurd hebben!

Kelly, Selma & Wilma (nee, geen nieuw zangtrio 😊)
Met trots melden we dat Kelly zich beschikbaar heeft gesteld als coördinator van Posidivas. Kelly is ook lid van de kerngroep (ook wel denktank genoemd) van regio Brabant. Kelly zegt: ‘Ik heb mij aangemeld als coördinator omdat ik zelf opener en vrijer over mijn hiv wil zijn. En hiermee andere vrouwen kan ontmoeten en helpen. Ik hoop dat ik activiteiten kan organiseren waar vrouwen zich in kunnen vinden en elkaar willen ontmoeten. Elkaar vragen kunnen stellen en elkaar kunnen steunen op wat voor manier dan ook, dat vind ik belangrijk!

Kelly

Ook zijn we heel blij dat Selma heeft aangegeven toe te willen treden tot de kerngroep. Voor Selma is het belangrijk dat vrouwen elkaar onderling kunnen ontmoeten. ‘Voor ons vrouwen werken bepaalde dingen nu eenmaal anders en ik vind het fijn en belangrijk dat we het daar samen over kunnen hebben.’ Selma neemt in de kerngroep de plek over van Wilma, die onlangs de overstap heeft gemaakt naar de groep Long Term Survivors. Wilma blijft beschikbaar voor hand- en spandiensten en dat is fijn. Wilma: heel erg bedankt voor je inzet en bijdrage, we wensen je veel plezier en succes bij LTS, en Selma & Kelly: van harte welkom en eveneens veel plezier en succes! We zijn superblij met jullie betrokkenheid en enthousiasme.

Vrouwenborrel 14 januari
Kelly voegt meteen de daad bij haar woord en organiseert aan het begin van het nieuwe jaar een borrel in Utrecht. Kom je ook?!
Datum: zaterdag, 14  januari vanaf 14.00 uur.
Locatie: STAN Utrecht Ganzenmarkt 16A, 3512 GD Utrecht

Aanmelden  (niet verplicht, maar wel prettig voor de reservering) kan via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel: 020 - 6892577 (bereikbaar op ma-di-do van 14.00 - 22.00 uur). Whatsappen kan via + 31 6 45 99 42 19.
(LET OP: het Servicepunt is gesloten in de week tussen kerst en oud/nieuw)
Houd de agenda in de gaten voor andere komende activiteiten.

Vrouwen met hiv in de media
Tot slot: De afgelopen tijd stonden we in maar liefst drie landelijke (vrouwen)bladen! Portretten van Caroline, Marta, Celicia, Saanna, Wilma & onze voorzitter Reina in pdf LINDA (8.18 MB) , Anne, Melitia & Hanne in  pdf FLAIR (5.21 MB) en Marjolein in pdf MARGRIET (3.71 MB) . Stuk voor stuk prachtige, krachtige vrouwen met een indringend, persoonlijk verhaal.

Hele fijne feestdagen en een mooi, gezond 2023 in verbondenheid gewenst!

Tot de 14e in Utrecht!

Kerngroep Posidivas