Zorgverzekering

Halverwege november krijgt iedereen een nieuw aanbod van de huidige zorgverzekeraar. Als je denkt dat er daarmee, behalve de prijs, niets verandert, kun je bedrogen uitkomen. Het is belangrijk dat je de polisvoorwaarden checkt. Heb je een restitutiepolis, dan blijf je vrij in je keuze van zorgverleners. Heb je een naturapolis of budgetpolis, dan moet je – als je bij dezelfde verzekeraar wilt blijven – controleren of je hiv-behandelcentrum, huisarts en andere zorgverleners (fysiotherapeut en tandarts bijvoorbeeld) ook in 2021 onder dezelfde voorwaarden vergoed blijven. Als dat niet zo is, dan kun je beter de overstap maken naar een iets duurdere restitutiepolis.

In het kort

• De polisvoorwaarden veranderen ieder jaar: wat in 2020 vergoed werd, wordt niet altijd in 2021 vergoed.
  • 31 december 2020: de uiterste datum voor het opzeggen van je zorgverzekering.
  • 31 januari 2021: de uiterste datum voor het afsluiten van een nieuwe zorgverzekering, als je de oude uiterlijk 31 december 2020 hebt stopgezet (je zorgverzekering gaat dan met terugwerkende kracht in op 1 januari 2021).
  • Check met een vergelijker of je niet teveel betaalt voor je zorgverzekering.
  • Bij een restitutiepolis heb je vrije keuze in de zorg, bij een natura- of budgetpolis is deze keuze beperkt en moet je soms bijbetalen.
  • De Hiv Vereniging biedt haar leden collectiviteitskorting op een aantal zorgverzekeringen aan.
  • Bij een laag inkomen kan je wellicht een gemeentepolis afsluiten.
  • Het lidmaatschap van de Hiv Vereniging wordt soms (gedeeltelijk) vergoed bij een aanvullende zorgverzekering

Welke verzekering is het best?

Het is niet mogelijk om één bepaalde verzekering aan te raden voor mensen met hiv. Iedereen is namelijk verschillend en iedereen heeft andere zorg nodig. De één wil veel fysiotherapie, de ander veel tandheelkundige zorg, een derde wil het allebei. Ook kan het zijn dat je bijvoorbeeld een klantenservice die altijd telefonisch bereikbaar is heel belangrijk vindt, of juist je zaken graag via het internet regelt. Het is dus belangrijk dat je zelf uitzoekt welke zorgverzekering het best bij je past.

Belangrijke data

Uiterlijk 12 november 2020 moeten de zorgverzekeraars de premies voor hun verzekeringen bekendmaken. Wanneer je voor of op 31 december 2020 overstapt naar een nieuwe verzekeraar, wordt je oude verzekeraar automatisch opgezegd. Je nieuwe verzekering gaat dan in per 1 januari 2021. Wanneer je meer bedenktijd nodig hebt kun je je oude zorgverzekering tot en met 31 december 2020 opzeggen, en tot en met 31 januari 2021 een nieuwe verzekering aanvragen. De nieuwe verzekering gaat dan met terugwerkende kracht per 1 januari 2021 in.

Welke soort polis? Kijk kritisch!

Wil je onaangename verrassingen zoveel mogelijk voorkomen? Neem dan een restitutiepolis en in geen geval een budgetpolis en liever ook geen naturapolis. De verschillen tussen de soort polis (restitutiepolissen, naturapolissen en budgetpolissen) worden steeds groter. Dat hield in het verleden in dat steeds meer verzekerden voor vervelende verrassingen kwamen te staan zoals bijbetalingen voor medicijnen of behandelingen. Kijk daarom kritisch naar je polis en de polisvoorwaarden.

Aanvullende verzekeringen

Mensen zien steeds vaker af van een aanvullende verzekering. Op die manier weten ze hun maandelijkse lasten te verlagen. Maar als je hogere zorgkosten verwacht op het gebied van fysiotherapie (zeker als je regelmatig sport en kans loopt op sportblessures), door alternatieve geneeswijzen, of tandartskosten, moet je de risico’s en de kosten afwegen. Naarmate we langer leven met hiv hebben we vaker hiv-gerelateerde ouderdomsklachten. Dat kunnen ook bewegings-, spier- en gewrichtsklachten zijn. Dan is fysiotherapie belangrijk.

Met een aanvullende verzekering dek je zorgkosten die niet door de basisverzekering vergoed worden. Dan gaat het vooral om tandzorg, fysiotherapie, alternatieve geneeswijzen en orthodontie. Als je hoge of hogere zorgkosten verwacht, kan een aanvullende verzekering soms voordelig zijn. Let op: als je nog geen aanvullende verzekering hebt, stellen sommige verzekeraars gezondheidsvragen. Soms willen zij geen chronisch zieken hebben, maar soms maken ze bij hiv nu net weer geen probleem. Omdat weigeren voor aanvullende verzekeringen mag, kun je er weinig tegen doen.

Voor aanvullende verzekeringen geldt die algemene acceptatieregel niet meer. Ga daarom eerst na of een andere verzekeraar je wel toelaat. Via een vergelijkingssite als de consumentenbond kun je, als je je voorkeuren voor een aanvullende verzekering invult, bij de opties van zorgverzekeraars zien of zij jou wel of niet direct toelaten.

Zeg je aanvullende verzekering pas op als je zeker weet dat je nieuwe zorgverzekeraar je heeft geaccepteerd. Je bent overigens niet verplicht om je basisverzekering en je aanvullende zorgverzekering bij dezelfde zorgverzekeraar af te sluiten. Als je je aanvullende verzekering bij een andere verzekeraar afsluit, kun je wel een toeslag krijgen. Die kan oplopen tot meer dan 50% van de premie voor de aanvullende verzekering.

Veranderingen in eigen risico en premie

Ieder jaar kan het eigen risico en de prijs van de basisverzekering veranderen. Ook kan de maximale eigen bijdrage per jaar verschillen.

Geld besparen? Denk hieraan!

Omdat er elk jaar behoorlijk wat verandert, is het zinvol om een zorgvergelijker in te vullen. Hiermee kun je kijken met welke basisverzekering en aanvullende verzekeringen je het goedkoopst uitkomt. Je bent vaak goedkoper uit wanneer je van zorgverzekeraar wisselt, dan wanneer je jarenlang bij dezelfde zorgverzekeraar blijft.

Misvattingen

Er komen veel misvattingen over zorgverzekeringen voor. Deze gaan bijvoorbeeld over de beschikbare zorgverleners binnen een polis. Of die nieuwe apotheek die een ander contract heeft. Bekijk even de valkuilen die er zijn.

Zorgverzekeraars en vergoeding lidmaatschap

De website zorgwijzer.nl biedt een overzicht van zorgverzekeraars die de contributie geheel, gedeeltelijk of niet vergoeden. In dit overzicht zie je per zorgverzekeraar wat deze aanbiedt. Vaak verbindt een zorgverzekeraar een voorwaarde aan de vergoeding. Namelijk of een patiëntenorganisatie is aangesloten bij de Patiëntenfederatie (NPCF) en Ieder(in). De Hiv Vereniging is aangesloten bij zowel de Patiëntenfederatie als Ieder(in). Wordt er naar een bewijs van aansluiting gevraagd? Op de website van de Patiëntenfederatie (NPCF) staat vermeld dat de vereniging is aangesloten. pdf Download hier (90 KB) het bewijs van Ieder(in).

Informeer jezelf, zoek in het overzicht jouw zorgverzekering of neem contact op met je verzekering als je vragen hebt. Wanneer je zorgverzekeraar (een deel van) het lidmaatschap vanuit de aanvullende verzekering vergoedt, neem dan contact op met je verzekeraar om de kosten van het lidmaatschap terug te krijgen

Zorgtoeslag

Zorgtoeslag is een tegemoetkoming van de Nederlandse Overheid voor mensen met een Nederlandse zorgverzekering. Om in aanmerking te komen, moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen. Zo is toekenning afhankelijk van de samenstelling van je huishouden en van de hoogte van je inkomen. Je kunt zelf via een proefberekening op de website van de Belastingdienst uitrekenen waarop je recht hebt. Je leest meer over zorgtoeslag onder Geldzaken.

Leveringsproblemen met hiv-medicijnen?

De afgelopen jaren hadden relatief veel mensen met hiv leverproblemen van hun hiv-remmers in de apotheek. Volgens de wet mag je voor drie maanden medicatie per keer meekrijgen. Soms krijgen mensen toch maar voor een maand hiv-remmers mee. Sinds 2017 wordt door de Hiv Vereniging in kaart gebracht bij welke verzekeraars nog steeds leveringsproblemen van medicatie plaatsvinden.

Per 1 januari 2020 hebben alle zorgverzekeraars in hun voorwaarden staan dat (hiv-)medicatie duurder dan €1.000,- per maand per drie maanden meegegeven mag worden wanneer de persoon met hiv goed ingesteld is (na zes maanden). Je leest hier meer. Wanneer je toch problemen ervaart met de levering van medicijnen of je medicatie niet voor drie maanden meekrijgt, vragen we je dit door te geven aan de Hiv Vereniging via het Servicepunt.

Zorgverzekering op reis

De basisverzekering dekt soms minder dan je denkt. Zo worden de kosten voor spoedeisende medische zorg in het buitenland weliswaar vergoed. Maar slechts tegen het Nederlandse tarief. In veel vakantielanden pakken de kosten flink wat hoger uit. Laat je niet verrassen door een hoge ziekenhuisrekening. Je kunt bijvoorbeeld een aanvullende verzekering afsluiten die alle kosten van de spoedeisende zorg dekt. Maar vaak dekt een reisverzekering met een medische module die kosten ook.

Geldzaken

In balans aan het werk