Aan het werk

Gezondheidsvragen, in welke vorm dan ook, mogen tijdens de sollicitatieprocedure niet gesteld worden. Toch kunnen mensen met hiv moeilijkheden ondervinden bij het zoeken en krijgen van werk, bijvoorbeeld doordat er wegens langdurige ziekte een ‘gat’ in het CV zit. Veel mensen vragen zich af in hoeverre ze toch iets moeten zeggen over hun hiv-status.

Wat speelt een rol bij solliciteren

sollicitatiebrief en CV

Een sollicitatiebrief en CV zijn voor de werkgever vaak de eerste kennismaking met jou. Geef informatie over wie je bent en wat je te bieden hebt voor de aangeboden functie. Dat is in dit stadium het belangrijkst. Vermeld in je CV je werkervaring (ook vrijwilligerswerk), de opleidingen die je gevolgd hebt en overige relevante informatie, zoals speciale vaardigheden en interesses.

Eigen bedrijf starten - ZZP'er

Voor mensen met hiv is het starten van een eigen bedrijf ook een mogelijkheid. Het is een mogelijkheid om een eigen koers te varen, ook omdat je je dan gemakkelijker kunt aanpassen aan perioden van  wisselende energie. Wie geen mensen in dienst heeft wordt zelfstandige zonder personeel (zzp-er). De meeste mensen met hiv die voor zichzelf werken, zijn zzp-er.

Hoe beginnen?

Bespreek met de arbeidsdeskundige of werkcoach dat je voor jezelf wilt beginnen. Je kunt afspreken dat je tijdens de voorbereiding niet hoeft te solliciteren. Zorg er wel voor dat je bij het Werkbedrijf  ingeschreven staat.
In de onderzoeksfase kun je tal van zaken bekijken, zoals onderzoeken of je bedrijf een succes kan worden, welke verzekeringen je nodig hebt, welke voorzieningen voor je aandoening vergoed worden, welke instantie ze vergoedt en hoe lang je ze kunt krijgen.

Vertellen op je werk

Goed en gezond werken