Collectieve zorgverzekering

Via Klap Assurantiën biedt de vereniging hiv-positieven korting aan op zowel basis- als aanvullende polissen van een aantal zorgverzekeraars. Het aanbod is door de jaren heen gegroeid. Dit jaar is er voor het eerst een afvaller: Avéro Achmea. De korting van Zilveren Kruis is iets minder dan vorig jaar. Achmea wil op termijn af van de collectieve verzekeringen die niet via werkgevers worden aangeboden.

Waarom deze vijf?

Dat is historisch gegroeid. Doordat de vereniging zelf haar verzekeringszaken onderbracht via een andere assurantietussenpersoon, kwam toegang tot een aantal verzekeringen beschikbaar met forse kortingen. Alle vijf de verzekeringsmerken hebben mogelijkheden en beperkingen.

Verzekeraar   Basisverzekering    Aanvullende verzekering
 Delta Lloyd    9% korting    20% korting
 ONVZ    8% korting    10% korting
 De Amersfoortse    7,5% korting    0% korting
 Menzis    6% korting    8% korting
 Zilveren Kruis    5% korting    7,5% karting

Voor het volledige overzicht kan je inloggen op www.collectiefverzekeringsplan.nl en direct je premies berekenen.
De gebruikersnaam is HvN en het wachtwoord is Vreugde.

Mocht je er zelf niet helemaal uitkomen of wil je advies over de verschillende verzekeringsproducten, dan kan je altijd contact opnemen met de medewerkers van Klap b.v. Zij zijn te bereiken via het telefoonnummer 020 -798 86 93 of via de email Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Alle vijf even goed?

Dat hangt er vanaf wat je nodig denkt te hebben. Hieronder karakteriseren we de 5 verzekeringen voor je.

ONVZ

ONVZ heeft alleen een restitutiepolis en is, volgens de consumentenbond en de eigen klanten, al jaren de beste zorgverzekeraar van Nederland. ONVZ vergoedt je ingediende declaraties snel en ze hebben een uitstekende, zeer vakkundige en vriendelijke klantenservice.

Twee problemen: de echt goede aanvullende verzekeringen zijn prijzig én je moet voor die aanvullende pakketten wat gezondheidsvragen beantwoorden. Het hebben van hiv is geen weigergrond.
De prijs voor de restitutiepolis komt met de korting echter goed uit. En afleverproblemen bij je apotheek met je hiv-medicatie zal niet voorkomen. ONVZ volgt gewoon de wet en werpt geen extra belemmeringen op bij het meegeven van hiv-medicatie, ook niet als die duurder dan € 1.000,- per maand is.

Hoe nu te kiezen? Er zijn een paar mogelijkheden:

1. Je zit al bij een van deze vijf en dat is je prima bevallen.
    Check in dat geval of het nieuwe polisaanbod hetzelfde is gebleven of dat je met de veranderingen goed uit de voeten kunt. Als dat zo is, is er geen reden om te veranderen.
  2. De veranderingen bevallen je niet?
    Kijk dan of je bij een van de andere vijf betere voorwaarden kunt vinden. Dat kan heel persoonlijk zijn en afhangen van zorgwensen. Of mogelijk voorzie je dat je voor 2017 een uitgebreidere aanvullende polis nodig hebt. Als die niet door je huidige verzekeraar wordt geboden, kijk dan even bij de andere vier.
  3. Je twijfelt of je überhaupt wel naar een van de vijf in deze collectiviteit wilt?
    Doe dan via de zorgvergelijker van de Consumentenbond bijvoorbeeld een neutrale test. Je kunt invullen wat je aan zorg wilt hebben of denkt nodig te hebben. Als er bij de resultaten van jouw vergelijking een of meer van de vijf zorgverzekeraars uit deze collectiviteit uitkomen, dan kun je via deze collectiviteit met korting die verzekering afsluiten.

Afleveringsproblemen medicijnen?

De afgelopen twee jaar hadden relatief veel mensen met hiv afleverproblemen van hun hiv-remmers in de apotheek. Volgens de wet mag je voor drie maanden medicatie per keer meekrijgen. Sommige zorgverzekeraars hebben echter beperkende bepalingen in hun farmaceutische reglementen. Daardoor krijgen mensen soms maar voor een maand hiv-remmers mee.

De Hiv Vereniging heeft vastgesteld dat dit vooral de VGZ Univé merken betreft (VGZ, Univé, Trias, IZA, IZZ, UMC-werknemerspolis, Bewuzt (via Internet alleen af te sluiten) SVKK (actieve militairen), Zorgzaam (partners van militairen), PLUS (via ING), VGZ via Cares of Goudse Verzekeringen, Blue en Zekur).
Maar ook CZ heeft daar soms een handje van. Het gaat dan om CZ-merken als CZ, CZ-direct en OHRA.
Helaas lijkt dit ook af en toe Delta Lloyd te treffen. Daar is een oplossing voor die je kunt lezen onder de tab Delta Lloyd.

Geldzaken

Zorgverzekering