Collectieve zorgverzekering

Via Klap b.v. biedt de vereniging haar leden voor 2018 korting aan op zowel basis- als aanvullende polissen van een aantal zorgverzekeraars. Je krijgt deze korting als je lid wordt van het collectief. Dit kan gratis als je lid bent van de Hiv Vereniging.

Waarom deze verzekeraars?

Dat is historisch gegroeid. Doordat de vereniging zelf haar verzekeringszaken onderbracht via een andere assurantietussenpersoon, kwam toegang tot een aantal verzekeringen beschikbaar met forse kortingen.

Alle verzekeringsmerken hebben mogelijkheden en beperkingen. De Hiv Vereniging raadt aan om een restitutiepolis af te sluiten, daarom biedt de Hiv Vereniging via het collectief alleen verzekeringen aan die (ook) een restitutiepolis hebben. Je kunt bij deze verzekeraars natuurlijk ook via het collectief een naturapolis afsluiten. Een budgetpolis raden we af. Voor meer informatie over de verschillende polissen, zie: hivvereniging.nl/werk-geld/zorgverzekering.
Let op: de korting voor de aanvullende verzekering geldt niet voor elk onderdeel van de aanvullende verzekering.

Verzekeraar   Korting basisverzekering    Naturapolis met korting
p mnd
  Restitutiepolis met korting
p mnd
  Korting aanvullende verzekering
De Amersfoortse   7,5% korting   Geen    € 116,09    0% korting
CZ   7% korting   € 108,11    € 114,02    10% korting
Delta Lloyd   9% korting   Geen    € 108,82    20% korting
Menzis   7% korting   € 110,67    € 113,46    8% korting
OHRA   8,8% korting   Geen    € 107,01    9% korting
ONVZ   8% korting   Geen    € 112,24    10% korting
VGZ   7% korting   € 108,07    € 113,65    10% korting
Zilveren Kruis *   5% korting   € 113,48    € 117,56    7,5% korting

* Zilveren Kruis hanteert per 1 januari 2018 nieuwe regels voor de collectieve verzekering. Je kunt alleen gebruik maken van het collectief bij Zilveren Kruis als je een baan hebt/ergens in dienst bent op 1 januari 2018. De reden hiervoor is dat Zilveren Kruis geen korting voor individuen meer aanbiedt, alleen nog aan werknemers.

Hoe word ik lid van het collectief?

Je kan lid worden van het collectief van de Hiv Vereniging op www.collectiefverzekeringsplan.nl. Ook kun je hier direct je premies berekenen. De gebruikersnaam is HvN en het wachtwoord is Vreugde. Om lid te worden van het collectief dien je lid te zijn van de Hiv Vereniging.

Mocht je er zelf niet helemaal uitkomen of wil je advies over de verschillende verzekeringsproducten, dan kan je altijd contact opnemen met de medewerkers van Klap b.v. Zij zijn te bereiken via het telefoonnummer 020 -798 86 93 of via de email Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Allemaal even goed?

Dat hangt er vanaf wat je nodig denkt te hebben en wat je belangrijk vindt aan een zorgverzekering. Bekijk eventueel het overzicht van de Consumentenbond.
Hieronder karakteriseren we de verzekeringen voor je.

De Amersfoortse

De Amersfoortse heeft alleen een restitutieverzekering. De aanvullende polissen zijn niet heel duur, maar ook niet heel riant. Jammer is dat via deze collectiviteit geen korting op de aanvullende polissen wordt gegeven. Het is in aantal klanten de kleinste zorgverzekeraar van de vijf.

Hiv-medicatie: De Amersfoortse heeft in het reglement staan dat bij chronische ziekte (zoals hiv) medicatie voor drie maanden meegegeven mag worden. Er staat niets in het reglement over de €1.000,- regel.

Medische selectie: De Amersfoortse heeft een acceptatieprocedure voor één of meer aanvullende verzekeringen en voor één of meer tandartsverzekeringen. Ook heeft De Amersfoorte een wachttijd van een jaar voor bepaalde behandelingen binnen het aanvullende pakket, zoals tandarts- en/of orthodontiekosten.

Hoe nu te kiezen?

Er zijn een paar mogelijkheden:

1. Je zit al bij een van de bovengenoemde verzekeraars en dat is je prima bevallen. .
    Check in dat geval of het nieuwe polisaanbod hetzelfde is gebleven of dat je met de veranderingen goed uit de voeten kunt. Ook kun je kijken of er geen grote stijgen in kosten is. Als dat zo is, is er geen reden om te veranderen.
  2. De veranderingen bevallen je niet?
    Kijk dan of je bij een van de andere verzekeraars betere voorwaarden kunt vinden. Dat kan heel persoonlijk zijn en afhangen van zorgwensen. Of mogelijk voorzie je dat je voor 2018 een uitgebreidere aanvullende polis nodig hebt. Als die niet door je huidige verzekeraar wordt geboden, kijk dan even bij de andere verzekeringen.
  3. Je twijfelt of je überhaupt wel naar een van de vijf in deze collectiviteit wilt?
    Doe dan via de zorgvergelijker van de Consumentenbond bijvoorbeeld een neutrale test. Je kunt invullen wat je aan zorg wilt hebben of denkt nodig te hebben. Als er bij de resultaten van jouw vergelijking een of meer van de vijf zorgverzekeraars uit deze collectiviteit uitkomen, dan kun je via deze collectiviteit met korting die verzekering afsluiten.

Geldzaken

Zorgverzekering