Collectieve zorgverzekering

Via Klap b.v. biedt de vereniging haar leden voor 2019 korting aan op zowel basis- als aanvullende polissen van een aantal zorgverzekeraars. Je krijgt deze korting als je lid wordt van het collectief. Dit kan gratis als je lid bent van de Hiv Vereniging.

LET OP: Wijziging eind december 2018

Ons tussenkantoor Klap heeft ons eind december laten weten dat er voor 2019 toch geen zorgverzekering met collectiviteitskorting kan worden afgesloten bij Avéro Achmea, CZ, Menzis en Zilveren Kruis. Dit in tegenstelling tot de afspraken die waren gemaakt met Klap en die wij in de brief van 4 december 2018 hebben gecommuniceerd aan onze leden.

Om ons tegemoet te komen is Zorgdirect toegevoegd aan het aanbod. Als je al een zorgverzekering had afgesloten bij Avéro Achmea, CZ, Menzis of Zilveren Kruis voor 2019 verandert er niets en blijft de korting behouden. Op https://info.upiva.nl/tpc-klap-hiv-vereniging-nederland kun je direct je premie berekenen en een verzekering afsluiten. Mocht je er zelf niet helemaal uitkomen of wil je advies over de verschillende verzekeringsproducten, dan kan je altijd contact opnemen met de medewerkers van Klap b.v. Zij zijn te bereiken via het telefoonnummer 020-261 61 61 of via de email Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Waarom deze verzekeraars?

Dat is historisch gegroeid. Doordat de vereniging zelf haar verzekeringszaken onderbracht via een andere assurantietussenpersoon, kwam toegang tot een aantal verzekeringen beschikbaar met forse kortingen.

Alle verzekeringsmerken hebben mogelijkheden en beperkingen. De Hiv Vereniging raadt aan om een restitutiepolis af te sluiten, daarom biedt de Hiv Vereniging via het collectief alleen verzekeringen aan die (ook) een restitutiepolis hebben. Je kunt bij deze verzekeraars natuurlijk ook via het collectief een naturapolis afsluiten. Een budgetpolis raden we af. Voor meer informatie over de verschillende polissen, zie: hivvereniging.nl/werk-geld/zorgverzekering.
Let op: de korting voor de aanvullende verzekering geldt niet voor elk onderdeel van de aanvullende verzekering.

Verzekeraar   basis-verzekering    aanvullende verzekering

tandarts-verzekering

Restitutie-polis met korting per maand   Natura-polis met korting per maand     Vergoeding lidmaat-schap Hiv Vereniging*
Nationale Nederlanden   8% korting   20% korting   20% korting   € 118,31   Geen   Volledig vergoed bij ‘Comfort’ en ‘Top’
OHRA   8% korting   5% korting   5% korting   € 116,30   Geen   Geen
ONVZ   4% korting   8% korting   8% korting   € 128,64   Geen    € 25,- vergoed bij ‘Optifit’ en volledig vergoed bij ‘Topfit’
VGZ   6% korting   10% korting   Geen   € 119,33   € 113,69   Geen
ZorgDirect   5% korting   5% korting   5% korting   € 118,66   Geen   Geen

* Alleen bij een aanvullende verzekering.

Allemaal even goed?

Dat hangt er vanaf wat je nodig denkt te hebben en wat je belangrijk vindt aan een zorgverzekering. Bekijk eventueel het overzicht van de Consumentenbond.
Hieronder karakteriseren we de verzekeringen voor je.

Hoe nu te kiezen?

Er zijn een paar mogelijkheden:

1. Je zit al bij een van de bovengenoemde verzekeraars en dat is je prima bevallen.
    Check in dat geval of het nieuwe polisaanbod hetzelfde is gebleven of dat je met de veranderingen goed uit de voeten kunt. Ook kun je kijken of er geen grote stijgen in kosten is. Als dat zo is, is er geen reden om te veranderen.
  2. De veranderingen bevallen je niet?
    Kijk dan of je bij een van de andere verzekeraars betere voorwaarden kunt vinden. Dat kan heel persoonlijk zijn en afhangen van zorgwensen. Of mogelijk voorzie je dat je voor 2019 een uitgebreidere aanvullende polis nodig hebt. Als die niet door je huidige verzekeraar wordt geboden, kijk dan even bij de andere verzekeringen.
  3. Je twijfelt of je überhaupt wel naar een van de vijf in deze collectiviteit wilt?
    Doe dan via de zorgvergelijker van de Consumentenbond bijvoorbeeld een neutrale test. Je kunt invullen wat je aan zorg wilt hebben of denkt nodig te hebben. Als er bij de resultaten van jouw vergelijking een of meer van de vijf zorgverzekeraars uit deze collectiviteit uitkomen, dan kun je via deze collectiviteit met korting die verzekering afsluiten.

Houd ik mijn collectiviteitskorting als ik geen actie onderneem?

Wanneer je al eerder een zorgverzekering met collectiviteitskorting hebt afgesloten via het collectief van de Hiv Verenging en Klap blijft deze korting bestaan als je je verzekering niet wijzigt. Je houdt de korting ook als de verzekering niet in het overzicht voor 2019 staat.  Voor vragen kun je altijd bellen naar Klap via 020-261 61 61.

Let op: per 1 januari 2018 heeft Menzis haar voorwaarden gewijzigd. Menzis heeft als voorwaarde gesteld dat iemand ergens in dienst moet zijn om in aanmerking te komen voor collectiviteitskorting. Menzis heeft hier in het najaar van 2017 een brief over gestuurd naar de leden die via Klap collectiviteitskorting bij Menzis kregen.

Resultaten vragenlijst zorgverzekering

Van 24 oktober tot en met 31 december 2017 liep het onderzoek Zorgverzekeringen van de Hiv Vereniging. Het collectieve aanbod van de Hiv Vereniging in samenwerking met Klap BV is daarin ook bevraagd. Dit aanbod betekent dat de leden van de Hiv Vereniging korting krijgen op hun basis- en soms aanvullende verzekering. Het doel van dit onderzoek was het in kaart brengen welke verzekeraars opgenomen moesten blijven of worden in de collectieve zorgverzekering.

109 respondenten hebben de online vragenlijst ingevuld, waaronder 78 leden van de Hiv Vereniging. Respondenten waren over het algemeen tevreden met hun verzekering, maar één derde had nog problemen met de levering van hun hiv-medicatie. Lees pdf hier meer over de resultaten van het onderzoek.

Geldzaken

Zorgverzekering