Collectieve zorgverzekering

Via Heilbron biedt de vereniging haar leden voor 2020 korting aan op zowel basis- als aanvullende polissen van een aantal zorgverzekeraars. Je krijgt deze korting als je lid wordt van het collectief. Dit kan gratis als je lid bent van de Hiv Vereniging.

In het kort

• Per 1 januari 2020 daalt het aanbod in collectiviteitskorting van de Hiv Verenging, mede door de maximale wettelijke korting op de basisverzekering en strengere regels vanuit de zorgverzekeringen.
  • Het is nog niet bekend bij welke verzekeringen in 2020 korting geboden kan worden.
  • Een gemeentepolis kan een goed idee zijn als je veel zorgkosten maakt of een laag inkomen hebt.

Collectiviteitskorting via de Hiv Vereniging

Alle verzekeringen hebben mogelijkheden en beperkingen. De Hiv Vereniging raadt aan om een restitutiepolis af te sluiten, daarom biedt de Hiv Vereniging via het collectief alleen verzekeringen aan die (ook) een restitutiepolis hebben. Je kunt bij deze verzekeraars natuurlijk ook via het collectief een naturapolis afsluiten. Een budgetpolis raden we af. Voor meer informatie over de verschillende polissen, zie: hivvereniging.nl/werk-geld/zorgverzekering.

Let op: het is momenteel nog niet bekend bij welke zorgverzekeringen we korting kunnen bieden. Dit zal minder zijn dan de vorige jaren. Op info.heilbron.nl/hivvereniging kun je binnenkort checken met welke verzekering je het goedkoopst uitkomt, en een nieuwe verzekering afsluiten.

Verandering per 1 januari 2020

Vanaf 1 januari 2020 daalt de maximale wettelijke korting op de collectieve zorgverzekering van 10% naar 5%. Er mag dus minder korting gegeven worden op de basisverzekering dan voorheen. De aanvullende verzekering kent geen maximumpercentage voor de collectiviteitskorting. Ook zijn de voorwaarden voor de korting strenger geworden, en hebben een aantal verzekeraars ervoor gekozen alleen collectiviteitskorting aan werknemers te bieden. Het aanbod in collectiviteitskorting is dus minder uitgebreid dan voorheen.

Collectiviteitskorting via je gemeente

Hiernaast bieden de meeste gemeentes een gemeentepolis aan voor mensen met een laag inkomen, chronische ziekte (hier valt hiv onder) of beperking. Zo’n gemeentepolis kan duurder lijken, maar is heel uitgebreid. Deze uitgebreide polis bevat bijvoorbeeld een brillenvergoeding. Ook is er geen eigen risico en geen eigen bijdrage. Deze polis kan dus voordeliger zijn dan collectiviteitskorting via de Hiv Vereniging.

Elke gemeente heeft haar eigen regelingen voor mensen met een laag inkomen. Met een inkomen tot 110% van het wettelijk minimumloon kom je doorgaans in aanmerking voor een collectieve zorgverzekering. De inhoud, vergoedingen en premie verschillen per gemeente en aangeboden zorgverzekering. Kijk op gezondverzekerd.nl/ om te zien wat jouw gemeente aanbiedt.

Hoe nu te kiezen?

Er zijn een paar mogelijkheden:

1. Je zit bij een verzekeraar die je prima bevalt. Check in dat geval of het nieuwe polisaanbod hetzelfde is gebleven of dat je met de veranderingen goed uit de voeten kunt. Ook kun je kijken of er geen grote stijgen in kosten is. Als dat zo is, is er geen reden om te veranderen. Je kan kijken of je via de Hiv Vereniging of je gemeente korting kan krijgen op je polis.
  2. De veranderingen bevallen je niet? Kijk dan of je bij een van de andere verzekeraars betere voorwaarden kunt vinden. Dat kan heel persoonlijk zijn en afhangen van zorgwensen. Of mogelijk voorzie je dat je voor 2020 een uitgebreidere aanvullende polis nodig hebt. Als die niet door je huidige verzekeraar wordt geboden, kijk dan even bij de andere verzekeringen.
  3. Je twijfelt of je überhaupt wel naar een zorgverzekering met collectiviteitskorting via de Hiv Vereniging ? Doe dan bijvoorbeeld via de zorgvergelijker van de Consumentenbond een neutrale test. Je kunt invullen wat je aan zorg wilt hebben of denkt nodig te hebben. Als er bij de resultaten van jouw vergelijking een of meer van de vier zorgverzekeraars uit deze collectiviteit uitkomen, dan kun je via deze collectiviteit met korting die verzekering afsluiten.

Houd ik mijn collectiviteitskorting als ik geen actie onderneem?

Let op: per 1 januari 2020 is de Hiv Vereniging overgestapt naar een ander tussenkantoor: Heilbron. De zorgadviseurs van Heilbron zijn bereikbaar via 0182 - 30 44 88 of via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Het is momenteel nog niet duidelijk of eerdere korting aangeboden via Klap zal blijven bestaan in 2020. Wanneer je al eerder een zorgverzekering met collectiviteitskorting hebt afgesloten via Klap en vragen hebt kun je contact opnemen met 020 - 261 61 61.

Geldzaken

Zorgverzekering