Collectieve zorgverzekering

Via Klap b.v. biedt de vereniging haar leden voor 2019 korting aan op zowel basis- als aanvullende polissen van een aantal zorgverzekeraars. Je krijgt deze korting als je lid wordt van het collectief. Dit kan gratis als je lid bent van de Hiv Vereniging.

Waarom deze verzekeraars?

Dat is historisch gegroeid. Doordat de vereniging zelf haar verzekeringszaken onderbracht via een andere assurantietussenpersoon, kwam toegang tot een aantal verzekeringen beschikbaar met forse kortingen.

Alle verzekeringsmerken hebben mogelijkheden en beperkingen. De Hiv Vereniging raadt aan om een restitutiepolis af te sluiten, daarom biedt de Hiv Vereniging via het collectief alleen verzekeringen aan die (ook) een restitutiepolis hebben. Je kunt bij deze verzekeraars natuurlijk ook via het collectief een naturapolis afsluiten. Een budgetpolis raden we af. Voor meer informatie over de verschillende polissen, zie: hivvereniging.nl/werk-geld/zorgverzekering.
Let op: de korting voor de aanvullende verzekering geldt niet voor elk onderdeel van de aanvullende verzekering.

Verzekeraar   basis-verzekering    aanvullende verzekering

tandarts-verzekering

Restitutie-polis met korting per maand   Natura-polis met korting per maand     Vergoeding lidmaat-schap Hiv Vereniging*
CZ   5% korting   10% korting   10% korting   € 125,07   € 118,56   Geen
Menzis   7% korting   9% korting   9% korting   € 116,25   € 113,46   Volledig vergoed bij ‘ExtraVer-zorgd 2’ en ‘Extraver-zorgd 3’
Nationale Nederlanden   8% korting   20% korting   20% korting   € 117,03   Geen   Volledig vergoed bij ‘Comfort’ en ‘Top’
OHRA   8% korting   5% korting   5% korting   € 116,30   Geen   Geen
ONVZ   8% korting   10% korting   10% korting   € 123,28   Geen   € 25,- vergoed bij ‘Optifit’ en volledig vergoed bij ‘Topfit’
VGZ   7% korting   10% korting   Geen   € 118,06   € 112,48   Geen
Zilveren Kruis **   5% korting   10% korting   10% korting   € 127,06   € 120,60   Geen

* Alleen bij een aanvullende verzekering.

** Zilveren Kruis hanteert sinds vorig jaar nieuwe regels voor de collectieve verzekering. Je kunt alleen gebruik maken van het collectief bij Zilveren Kruis als je een baan hebt/ergens in dienst bent op 1 januari 2019. De reden hiervoor is dat Zilveren Kruis geen korting voor individuen meer aanbiedt, alleen nog aan werknemers.

Hoe word ik lid van het collectief?

Je kan lid worden van het collectief van de Hiv Vereniging op www.collectiefverzekeringsplan.nl (dit is gratis). De gebruikersnaam en het wachtwoord worden rond 1 december 2018 per brief verstuurd. Wanneer je deze brief niet hebt ontvangen of de gegevens niet bij de hand hebt, kun je contact opnemen met het Servicepunt. Om korting te krijgen op je zorgverzekering dien je lid te zijn van de Hiv Vereniging.

Op www.collectiefverzekeringsplan.nl kun je direct je premie berekenen en een verzekering afsluiten. Mocht je er zelf niet helemaal uitkomen of wil je advies over de verschillende verzekeringsproducten, dan kan je altijd contact opnemen met de medewerkers van Klap b.v. Zij zijn te bereiken via het telefoonnummer 020-798 86 93 of via de email Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Allemaal even goed?

Dat hangt er vanaf wat je nodig denkt te hebben en wat je belangrijk vindt aan een zorgverzekering. Bekijk eventueel het overzicht van de Consumentenbond.
Hieronder karakteriseren we de verzekeringen voor je.

Hoe nu te kiezen?

Er zijn een paar mogelijkheden:

1. Je zit al bij een van de bovengenoemde verzekeraars en dat is je prima bevallen.
    Check in dat geval of het nieuwe polisaanbod hetzelfde is gebleven of dat je met de veranderingen goed uit de voeten kunt. Ook kun je kijken of er geen grote stijgen in kosten is. Als dat zo is, is er geen reden om te veranderen.
  2. De veranderingen bevallen je niet?
    Kijk dan of je bij een van de andere verzekeraars betere voorwaarden kunt vinden. Dat kan heel persoonlijk zijn en afhangen van zorgwensen. Of mogelijk voorzie je dat je voor 2019 een uitgebreidere aanvullende polis nodig hebt. Als die niet door je huidige verzekeraar wordt geboden, kijk dan even bij de andere verzekeringen.
  3. Je twijfelt of je überhaupt wel naar een van de zeven in deze collectiviteit wilt?
    Doe dan via de zorgvergelijker van de Consumentenbond bijvoorbeeld een neutrale test. Je kunt invullen wat je aan zorg wilt hebben of denkt nodig te hebben. Als er bij de resultaten van jouw vergelijking een of meer van de zeven zorgverzekeraars uit deze collectiviteit uitkomen, dan kun je via deze collectiviteit met korting die verzekering afsluiten.

Resultaten vragenlijst zorgverzekering

Van 24 oktober tot en met 31 december 2017 liep het onderzoek Zorgverzekeringen van de Hiv Vereniging. Het collectieve aanbod van de Hiv Vereniging in samenwerking met Klap BV is daarin ook bevraagd. Dit aanbod betekent dat de leden van de Hiv Vereniging korting krijgen op hun basis- en soms aanvullende verzekering. Het doel van dit onderzoek was het in kaart brengen welke verzekeraars opgenomen moesten blijven of worden in de collectieve zorgverzekering.

109 respondenten hebben de online vragenlijst ingevuld, waaronder 78 leden van de Hiv Vereniging. Uit het onderzoek bleek dat de meerderheid verzekerd is bij Zilveren Kruis, en dat de verzekeraars CZ, OHRA en VGZ een goede toevoeging aan het collectief zijn. Hiernaast waren de respondenten over het algemeen tevreden met hun verzekering, maar had nog één derde problemen met de levering van hun hiv-medicatie. Lees pdf hier (185 KB) meer over de resultaten van het onderzoek.

Geldzaken

Zorgverzekering