Collectieve zorgverzekering

Via Heilbron biedt de vereniging haar leden voor 2022 korting aan op zowel basis- als aanvullende polissen van een aantal zorgverzekeraars. Je krijgt deze korting als je lid wordt van het collectief. Dit kan gratis als je lid bent van de Hiv Vereniging.

In het kort

• In 2022 blijft collectiviteitskorting bestaan, per 2023 wordt dit op landelijk niveau afgeschaft.
  • De maximale wettelijke korting op de basisverzekering is 5%.
  • Een gemeentepolis kan een goed idee zijn als je veel zorgkosten maakt of een laag inkomen hebt.

Collectiviteitskorting via de Hiv Vereniging

In 2022 kan via de Hiv Vereniging korting geboden worden bij Nationale Nederlanden, OHRA, ONVZ en VGZ. Op info.heilbron.nl/hiv-vereniging kun je binnenkort checken met welke verzekering je het goedkoopst uitkomt en een nieuwe verzekering afsluiten. Misschien zijn de verzekeraars waarbij de Hiv Vereniging korting biedt niet de beste optie voor jou. Alle verzekeringen hebben mogelijkheden en beperkingen. De kortingen via het collectief van de Hiv Vereniging zijn in 2022 als volgt:

Vragen over de collectiviteitskorting of je zorgverzekering?

Let op: per 1 januari 2020 is de Hiv Vereniging overgestapt naar een ander tussenkantoor voor de collectiviteitskorting: Heilbron. Heb je vragen over je huidige of nieuwe polis, over de voorwaarden, declaraties, vergoedingen en zorgverleners? Neemt dan gerust contact op met de zorgadviseurs van Heilbron via 0182 - 30 44 88 of via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. We houden deze webpagina zo goed mogelijk op orde, maar soms zijn er aan het eind van het jaar onverwachte wijzigingen en kunnen we deze niet snel genoeg doorvoeren. Heilbron heeft altijd de meest recente informatie over de collectiviteitskorting en is altijd bereikbaar voor vragen.

Houd ik mijn collectiviteitskorting via Klap als ik geen actie onderneem?

Wanneer je al eerder een zorgverzekering met collectiviteitskorting hebt afgesloten via Klap, blijf je opgenomen in het bestand van Klap. Ze zullen jaarlijks de korting voor het nieuwe jaar doorgeven en je kunt gebruik blijven maken van hun collectiviteitskorting. De Hiv Vereniging zal hier echter geen informatie meer over verstrekken en is geen contactpersoon meer voor kortingen via Klap. Als je vragen hebt over de collectiviteitskorting via Klap kun je contact opnemen met hun adviseurs via 020-261 61 61.

Collectiviteitskorting stopt per 1 januari 2023

Per 1 januari 2023 wordt de collectiviteitskorting landelijk opgeheven. De reden hiervoor is dat verzekeraars de premie elk jaar voor iedereen verhogen, maar dat de mensen die collectiviteitskorting krijgen deze verhoging in de vorm van korting terugkrijgen. Mensen die geen collectiviteitskorting krijgen, betalen dan dus eigenlijk voor de mensen die wel korting krijgen. Omdat het onwenselijk is dat de ene groep betaalt voor korting van de andere groep, wordt de collectiviteitskorting per 2023 in het geheel opgeheven.

Collectiviteitskorting via je gemeente

Hiernaast bieden de meeste gemeentes een gemeentepolis aan voor mensen met een laag inkomen, chronische ziekte (hier valt hiv onder) of beperking. Zo’n gemeentepolis kan duurder lijken, maar is heel uitgebreid. Deze uitgebreide polis bevat bijvoorbeeld een brillenvergoeding. Ook is er geen eigen risico en geen eigen bijdrage. Deze polis kan dus voordeliger zijn dan collectiviteitskorting via de Hiv Vereniging.

Elke gemeente heeft haar eigen regelingen voor mensen met een laag inkomen. Met een inkomen tot 110% van het wettelijk minimumloon kom je doorgaans in aanmerking voor een collectieve zorgverzekering. De inhoud, vergoedingen en premie verschillen per gemeente en aangeboden zorgverzekering. Kijk op gezondverzekerd.nl/ om te zien wat jouw gemeente aanbiedt.

Hoe nu te kiezen?

Er zijn een paar mogelijkheden:

1. Je zit bij een verzekeraar die je prima bevalt. Check in dat geval of het nieuwe polisaanbod hetzelfde is gebleven of dat je met de veranderingen goed uit de voeten kunt. Ook kun je kijken of er geen grote stijgen in kosten is. Als dat zo is, is er geen reden om te veranderen. Je kan kijken of je via het collectief van de Hiv Vereniging of je gemeente korting kan krijgen op je polis.
  2. De veranderingen bevallen je niet? Kijk dan of je bij een van de andere verzekeraars betere voorwaarden kunt vinden. Dat kan heel persoonlijk zijn en afhangen van zorgwensen. Of mogelijk voorzie je dat je voor 2022 een uitgebreidere aanvullende polis nodig hebt. Als die niet door je huidige verzekeraar wordt geboden, kijk dan even bij de andere verzekeringen.
  3. Je twijfelt of je überhaupt wel naar een zorgverzekering met collectiviteitskorting via de Hiv Vereniging wil? Doe dan bijvoorbeeld via de zorgvergelijker van de Consumentenbond een neutrale test. Je kunt invullen wat je aan zorg wilt hebben of denkt nodig te hebben. Als er bij de resultaten van jouw vergelijking een of meer van de vier zorgverzekeraars uit deze collectiviteit uitkomen, dan kun je via deze collectiviteit met korting die verzekering afsluiten.

Geldzaken

Zorgverzekering: check nog deze maand welke polis gunstig is voor jou

Werken buiten Nederland