Factsheets

Factsheets over Hiv in Nederland

• Stichting Hiv Monitoring november 2017 - het door Stichting Hiv Monitoring uitgebrachte persbericht met daarbij een kort overzicht van de jongste gegevens over de ontwikkeling van hiv in Nederland. Bekijk hier de Nederlandstalige samenvatting van het rapport en een pdf factsheet over hiv in Nederland (317 KB)
  • n=n: niet meetbaar is niet overdraagbaar
    Mensen met hiv die succesvol met combinatietherapie worden behandeld en daardoor een ondetecteerbare viral load hebben kunnen het virus niet aan anderen overdragen als ze seks zonder condoom hebben. Lees meer over de overdracht van hiv en n=n.
  • Borstvoeding en hiv
    Sommige vrouwen met hiv kiezen ervoor om borstvoeding te geven. Maar geldt n=n voor borstvoeding? En worden hiv-remmers via borstvoeding doorgegeven van moeder op kind? Lees de pdf samenvatting van wetenschappelijke onderzoeken (389 KB) over borstvoeding en hiv.
  • Taalwijzer
    Taal is een machtig instrument dat altijd invloed heeft gehad en zal hebben op de maatschappij en de politiek. Wie denkt dat woorden maar woorden zijn, vergeet de politieke en emotionele lading die woorden kunnen hebben. Dit geldt ook voor de ‘hiv-taal’, waar we al eerder een artikel over schreven: 'Het belang van taal'. Als we het stigma rondom hiv willen verminderen, dan moeten we ook kijken naar de taal, omdat taal en stigma met elkaar verbonden zijn. De Hiv Vereniging heeft daarom pdf een taalwijzer (312 KB) opgesteld waarin verschillende stigmatiserende en discriminerende termen worden besproken; tevens geeft de taalwijzer een alternatief dat beter past. We willen hiermee mensen actief laten nadenken over de taal die ze gebruiken en welke invloed die heeft (of kan hebben) op mensen met hiv.