Factsheets

Factsheets over Hiv in Nederland - verschillende onderwerpen worden hier uiteengezet en geven praktische en up-to-date informatie.

Factsheet Hiv in Nederland - juli 2018   Wat is de 'Dutch approach'. Hier vind je uitleg over hiv, aids, de overdracht van hiv, preventie en testen op hiv, de hiv-zorg en het stigma en de psychische en sociale aspecten van leven met hiv in Nederland. Deze facsheet is beschikbaar in het pdf Nederlands (121 KB) en pdf English (119 KB) .

Organisaties op het gebied van hiv - juli 2018   In dit pdf overzicht (121 KB) staan de acht belangrijkste organisaties die actief zijn op het gebied van hiv in Nederland.

Taalwijzer    Taal is een machtig instrument dat altijd invloed heeft gehad en zal hebben op de maatschappij en de politiek. Wie denkt dat woorden maar woorden zijn, vergeet de politieke en emotionele lading die woorden kunnen hebben. Dit geldt ook voor de ‘hiv-taal’, waar we al eerder een artikel over schreven: 'Het belang van taal'. Als we het stigma rondom hiv willen verminderen, dan moeten we ook kijken naar de taal, omdat taal en stigma met elkaar verbonden zijn. De Hiv Vereniging heeft daarom  een taalwijzer opgesteld waarin verschillende stigmatiserende en discriminerende termen worden besproken; tevens geeft de taalwijzer een alternatief dat beter past. We willen hiermee mensen actief laten nadenken over de taal die ze gebruiken en welke invloed die heeft (of kan hebben) op mensen met hiv.

Stichting Hiv Monitoring - november 2017    Het door Stichting Hiv Monitoring uitgebrachte persbericht met daarbij een kort overzicht van de jongste gegevens over de ontwikkeling van hiv in Nederland. Bekijk hier de Nederlandstalige samenvatting van het rapport en een pdf factsheet over hiv in Nederland (317 KB)

n=n: niet meetbaar is niet overdraagbaar

Mensen met een onderdrukt virus kunnen hiv niet overdragen. Lees meer over de overdracht van hiv en n=n.

Borstvoeding en hiv   Sommige vrouwen met hiv kiezen ervoor om borstvoeding te geven. Maar geldt n=n voor borstvoeding? En worden hiv-remmers via borstvoeding doorgegeven van moeder op kind? Lees de pdf samenvatting van wetenschappelijke onderzoeken (362 KB) over borstvoeding en hiv.

Introduction to Dutch Healthcare and Insurance System   Hoe zit het Nederlandse zorgsysteem in elkaar? En hoe werkt het met verzekeringen? Veel mensen met hiv die net in Nederland zijn (of naar Nederland komen) weten niet waar ze moeten beginnen. Daarom hebben we een factsheet opgesteld met informatie over het Nederlandse zorg- en verzekeringssysteem, inclusief een handige tabel. Deze factsheet is in het Engels en is hier te bekijken

Orgaandonatie   Hoe zit het met orgaandonatie bij mensen met hiv? Gezien het nieuwe Donorregister waarbij iedereen standaard donor wordt, zijn er veel vragen binnen gekomen hierover. pdf Alle informatie is terug te vinden in deze factsheet.  (238 KB)

Hiv in het strafrecht   Er is geen plek voor hiv in het strafrecht. Een eventuele risico op overdracht van hiv bij een bijt- of spuugincident of bij een onbeschermd seksueel contact is niet relevant voor het strafrecht. Een aangifte of een strafverzwarende omstandigheid mist elke juridische grond. Dit wordt door jurisprudentie onderbouwd. pdf Alle informatie staat in deze factsheet (97 KB) .

Hiv in Suriname   Hoe is de hiv-zorg in Suriname geregeld? ‘Hiv in Suriname’ is een factsheet die mensen met hiv en het algemeen publiek informeert over hiv en de behandeling daarvan in Suriname. Wat is hiv, hoe kun je het krijgen, het belang van je status kennen, de behandeling en de kosten, geen overdracht door seks als het virus onderdrukt is en waar kun je support krijgen. pdf Download hier de factsheet (105 KB) .

Factsheet Zorg voor vluchtelingen met hiv uit Oekraïne   De Hiv Vereniging biedt ondersteuning aan vluchtelingen met hiv uit Oekraïne. Dit doen we op twee manieren: steun bij (toeleiding naar) formele hiv-zorg en met informele zorg. Lees in deze factsheet de praktische informatie. De factsheet is er ook in het Oekraïens en in het Russisch