Factsheets

Factsheets over Hiv in Nederland - verschillende onderwerpen worden hier uiteengezet en geven praktische en up-to-date informatie.

Factsheet Hiv in Nederland - juli 2018   Wat is de 'Dutch approach'. Hier vind je uitleg over hiv, aids, de overdracht van hiv, preventie en testen op hiv, de hiv-zorg en het stigma en de psychische en sociale aspecten van leven met hiv in Nederland. Deze facsheet is beschikbaar in het pdf Nederlands (121 KB) en pdf English (119 KB) .

Organisaties op het gebied van hiv - juli 2018   In dit pdf overzicht (121 KB) staan de acht belangrijkste organisaties die actief zijn op het gebied van hiv in Nederland.

Taalwijzer    Taal is een machtig instrument dat altijd invloed heeft gehad en zal hebben op de maatschappij en de politiek. Wie denkt dat woorden maar woorden zijn, vergeet de politieke en emotionele lading die woorden kunnen hebben. Dit geldt ook voor de ‘hiv-taal’, waar we al eerder een artikel over schreven: 'Het belang van taal'. Als we het stigma rondom hiv willen verminderen, dan moeten we ook kijken naar de taal, omdat taal en stigma met elkaar verbonden zijn. De Hiv Vereniging heeft daarom pdf een taalwijzer (129 KB) opgesteld waarin verschillende stigmatiserende en discriminerende termen worden besproken; tevens geeft de taalwijzer een alternatief dat beter past. We willen hiermee mensen actief laten nadenken over de taal die ze gebruiken en welke invloed die heeft (of kan hebben) op mensen met hiv.

Stichting Hiv Monitoring - november 2017    Het door Stichting Hiv Monitoring uitgebrachte persbericht met daarbij een kort overzicht van de jongste gegevens over de ontwikkeling van hiv in Nederland. Bekijk hier de Nederlandstalige samenvatting van het rapport en een pdf factsheet over hiv in Nederland (317 KB)

n=n: niet meetbaar is niet overdraagbaar   Mensen met hiv die succesvol met combinatietherapie worden behandeld en daardoor een ondetecteerbare viral load hebben kunnen het virus niet aan anderen overdragen als ze seks zonder condoom hebben. Lees meer over de overdracht van hiv en n=n.

Borstvoeding en hiv   Sommige vrouwen met hiv kiezen ervoor om borstvoeding te geven. Maar geldt n=n voor borstvoeding? En worden hiv-remmers via borstvoeding doorgegeven van moeder op kind? Lees de  pdf samenvatting van wetenschappelijke onderzoeken (363 KB) over borstvoeding en hiv.