Leermodule Positief in beeld

De leermodule Positief in beeld is ontstaan uit een samenwerking tussen Summa Zorg en de Hiv Vereniging. Met deze leermodule willen we gezamenlijk hiv op een positieve wijze in beeld brengen, hiv bespreekbaar en zichtbaar maken en de kennis rondom hiv vergroten binnen het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. De leermodule kan zowel fysiek als online aangeboden worden.

Studenten gaan actief aan de slag met voorlichting over hiv

De studenten zijn zelf actief tijdens de hele leermodule. Aan de hand van opdrachten en diverse werkvormen werken studenten in kleine groepjes richting de eindopdracht van deze leermodule: het geven van voorlichting over hiv. Zij verzamelen zelf de kennis en voeren opdrachten uit. Zoals interviews afnemen en discussies voeren aan de hand van stellingen over hiv met voorlichters (die zelf hiv hebben) van de Hiv Vereniging. Op deze manier ontwikkelen zij een eigen onbevooroordeelde mening over hiv. Daarmee biedt de leermodule een grote meerwaarde als het gaat om normaliseren van hiv binnen de zorg.

Tijdens de door hen georganiseerde voorlichtingsbijeenkomst dragen zij de opgedane kennis over op een uitgekozen doelgroep. Dat kan binnen de eigen scholengemeenschap of opleiding zijn of aan een andere doelgroep. Het leerrendement is hoog en de kennis over hiv onder de studenten en de gekozen doelgroep wordt vergroot. Zo dragen alle studenten direct bij aan het maatschappelijk doel van deze leermodule: hiv een gezicht geven en bespreekbaar maken, waardoor stigma rondom hiv in Nederland kan afnemen.

Zo kan de praktijk eruit zien

Tijdens de uitwerking van de leermodule zijn er drie duidelijke momenten met ervaringsdeskundigen vanuit de vereniging: een kick off, een carrousel en een beoordeling van de eindpresentatie. Hoe zien die momenten er uit?

De kick off
De start van de leermodule bestaat uit een plenaire bijeenkomst met alle deelnemende studenten waarin voorlichters van de Hiv Vereniging vertellen over hiv en hun persoonlijke ervaringen. Een interactieve manier om de studenten enthousiast te maken voor het onderwerp en de komende werkopdrachten.

De carrousel
Nadat de studenten zich verder verdiept hebben in het onderwerp, vindt in de derde of vierde week de carrousel plaats. In kleinere groepen gaan voorlichters van de vereniging in gesprek met de studenten. Onderwerpen zoals bijv. hiv in Nederland en de wereld; hiv & de tijdlijn (toen en nu) en n=n komen aan bod. Door het werken met kleine groepen is het contact tussen de voorlichters en studenten intensiever. Er wordt dieper ingegaan op onderwerpen en specifieke vragen worden beantwoord. Ieders kennis over hiv wordt vergroot en de studenten krijgen een beter beeld over hoe mensen met hiv in het leven staan.

De eindbeoordeling
Voordat de studenten zelf voorlichting gaan geven over hiv vindt een eindbeoordeling plaats. De studenten krijgen feedback op hun presentatie, waarbij duidelijk wordt of het werk wat zij laten zien voldoende is of nog aangescherpt moet worden. Hun kennis over hiv wordt getoetst en voorzien van positieve feedback. Voorlichters van de vereniging doen dit op inhoud, de betrokken docenten kijken naar het onderwijs-technische deel. Hierdoor wordt hun kennis verder onderbouwd en uitgewerkt, waardoor zij goed voorbereid zijn op de volgende stap: zelf voorlichting geven over hiv.

De leermodule kan op ‘maat’ toegepast worden op verschillende opleidingen

De Hiv Vereniging gaat graag met u in gesprek om de module zo goed mogelijk te laten aansluiten bij uw opleiding. Voorlichting over leven met hiv, specifiek gegeven door getrainde ervaringsdeskundigen, is en blijft de kracht van de leermodule. Ervaring heeft uitgewezen dat dit grote meerwaarde heeft en het onderwerp hiv dichtbij de studenten brengt. Het feit dat de studenten aan het eind zelf voorlichting geven en daarmee hun kennis over hiv overdragen aan anderen is een mogelijkheid voor de opleiding om maatschappelijke betrokkenheid in de zin van ‘Burgerschap’ vorm te geven.

Voor meer informatie over de Leermodule Positief in beeld kunt u contact opnemen met het Servicepunt van de Hiv Vereniging: elke ma, di, do van 14.00 - 22.00 uur op telefoonnummer 020 - 689 25 77. Of stuur een e-mail aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Lees hier meer over de impact van de leermodule Positief in beeld: