Statement over betekenis n=n

n = n
NIET MEETBAAR = NIET OVERDRAAGBAAR
De Hiv Vereniging komt met het volgende statement:

Niet Meetbaar = Niet Overdraagbaar. Een persoon met hiv met een onderdrukt virus kan hiv niet overdragen. De vereniging draagt deze boodschap actief uit en benadrukt het belang ervan voor mensen met hiv, want:

• Zelfvertrouwen en zelfbewustzijn: n=n zorgt ervoor dat mensen met hiv onderdeel zijn van de oplossing en niet meer gezien worden als de oorzaak. Mensen met hiv krijgen de kans zichzelf te ‘empoweren’ en een betere plek voor zichzelf in de maatschappij te creëren.
  • Gelijkwaardigheid: Op verschillende gebieden waaronder werk, zorg, gezin, seks en onderwijs zullen mensen met hiv minder tegen stigmatiserende problemen aanlopen waardoor zij vrijer over hiv kunnen spreken.
  • Geluk in plaats van angst: De angst om het virus over te dragen verdwijnt, waardoor mensen met hiv zich vrij kunnen bewegen in hun sociaal en seksueel leven, wat isolatie voorkomt.
  • Erkenning verdrijft schaamte: Door het verminderen van het stigma en het creëren van een angstvrije omgeving worden mensen met hiv meer gezien als mens, waardoor zij sterker in hun schoenen staan.

n=n draagt bij aan de gelijkwaardigheid, het geluk en de erkenning van mensen met hiv, waarbij ze de kans krijgen zichzelf te empoweren. Wij, de mensen van de Hiv Vereniging, geloven dat het actief uitdragen van deze boodschap een grote bijdrage zal leveren aan onvoorwaardelijke gelijkwaardigheid voor mensen met hiv.

Ook erkennen wij dat er mensen met hiv zijn waarbij het virus wel meetbaar is. Omdat ze geen toegang hebben tot (de juiste) medicatie, resistentie hebben door therapiefalen, of omdat ze ervoor kiezen geen medicatie te slikken of er nog niet klaar voor zijn deze stap te maken. Ook deze mensen met hiv verdienen diezelfde gelijkwaardigheid, erkenning en geluk.

Daarom roepen wij instanties, zorginstellingen, bedrijven, maar ook mensen met hiv, hun partners en betrokken op om dit statement te ondersteunen en uit te dragen. Niet meetbaar = niet overdraagbaar, voor een beter leven met hiv.

De Hiv Vereniging

* Het statement wordt ondersteund door de volgende wetenschappelijke onderzoeken: HPTN 052, PARTNER 1, Opposites Attract en PARTNER 2. Een samenvatting is te vinden in dit artikel van The Lancet. Ook de internationale campagne van ‘Prevention Access Campaign’ waar vele belangrijke internationale hiv/aids organisaties zich achter scharen is ter ondersteuning van dit statement. Voor meer informatie ga naar nisn.nl
** De afgelopen jaar zijn er veel ontwikkelingen geweest rondom n=n, veel up-to-date informatie is te vinden bij de FAQ of in dit artikel ‘De evolutie van het Zwitserse Standpunt’.