Memorial

Aids Memorial Day wordt Candlelight Memorial. Eind 1984 riep Jeannette Kok vrijwilligers op te helpen met de organisatie van een herdenkingsbijeenkomst voor mensen die overleden waren aan de gevolgen van aids. Samen met psycholoog David Stein zette zij stappen voor de eerste Aids Memorial Day in Nederland. Die vond plaats in het voorjaar van 1985 in de Waalse Kerk in Amsterdam.

Zo'n 200 mensen waren op de indrukwekkende en intieme bijeenkomst. Zo begint het artikel over Aids Memorial Day in Hivnieuws 100 van juli/augustus 2007. Voor velen blijft 'stil staan' belangrijk, want herdenken is een eerbetoon aan hen, die er niet meer zijn. De Hiv Vereniging Nederland organiseerde jarenlang, in de Amsterdamse Dominicuskerk, Aids Memorial Day in samenwerking met Stichting ShivA. Altijd rond eind mei, wanneer hiv/aids op wereldniveau op deze manier in de belangstelling staat. In 2012 vond de herdenking voor het laatst in deze vorm plaats. In 2013 werd onder de titel Candlelight Memorial een herdenkingsactiviteit georganiseerd in de Westerkerk. De jaren daarna zijn er, door verschillende groepen en organisaties, door het land heen bijeenkomsten georganiseerd in het kader van Candlelight Memorial. Het in Amsterdam opgerichte hiv/aids-monument is zo'n plek waar jaarlijks mensen bij elkaar komen.

Online herdenken middels portretten

Op de website van de vereniging heeft jarenlang InMemoriam gestaan waarin overledenen werden herdacht door familie & vrienden. Eind 2007 is door Stichting Namen Project Nederland de website aidsmemorial.nl neergezet, nu een onderdeel van hiv-aidsmonument.nl. Daarin zijn deze portretten overgenomen, samen met vele anderen. Onder 'De namen' kun je op zoek naar een geliefde of bekende en deze persoon terughalen in je herinnering middels een herdenkingsverhaal, zijn/haar leven in beeld of de nalatenschap.

Quilts

De basis van een quilt zijn een verzameling naamvlaggen die door individuen en soms ook door een groepje werden gemaakt. Vaak een symbool van verwerking en herinnering, zeker tijdens het maken ervan. Een verzameling van diverse naamvlaggen vormt samen een quilt. Bekijk de quilts op hiv-aidsmonument.nl.