Lokale regels

Realiseer je dat er in landen verschillend over hiv of over de kans van overdracht van hiv kan worden gedacht. En ook hoe men denkt over de verantwoordelijkheden van mensen met hiv. Wet- en regelgeving kan anders zijn dan in Nederland en kan mensen met hiv discrimineren en criminaliseren.

In het kort:

• n=n-boodschap is niet overal bekend.
  • De positie van mensen met hiv kan per land verschillen.
  • Informeer jezelf voordat je op reis gaat.

Andere normen en waarden

slippers 150De n=n-boodschap is niet in elk land even goed ingeburgerd. En ook al heb je beschermde seks, de regels kunnen per land verschillen.

In sommige landen moet je bij een seksueel contact vooraf melden dat je hiv hebt (b.v. in diverse staten in de VS). Of je moet expliciet wijzen op de kans van overdracht van hiv, waarbij de ander moet aangeven dit risico te accepteren (b.v. in Singapore). Daarnaast zijn er landen waar geldt dat bij seks de ander hiermee uitdrukkelijk moet instemmen (b.v. in Zweden).
Al deze situaties kunnen door lokale wetten anders als een strafbaar feit gezien worden en kan er bij een aangifte vervolging plaatsvinden.

Wat betekent dit voor jou?

Deze landen bezoeken kan natuurlijk altijd, maar informeer je voordat je op reis gaat of er speciale wet- of regelgeving is waarmee mensen met hiv rekening moeten houden. Bijvoorbeeld bij lokale belangenorganisaties voor mensen met hiv. Kortom, laat je dus niet verrassen en realiseer je dat er in landen andere regels, normen en waarden kunnen gelden.

Nog vragen?

Voor meer informatie over reizen en reisbeperkingen kun je contact opnemen met het Servicepunt van de Hiv Vereniging.
Tel: 020 – 689 25 77 (op ma, di en do van 14.00 – 22.00 uur)

Medicatie op reis

Tijdsverschil en medicatie