Empowered, wat nu?

De acceptatie van je eigen diagnose is een proces waar je goed de tijd voor moet nemen. De Hiv Vereniging heeft een aanbod in ondersteuning voor mensen met hiv. Maar wat als je meer wilt doen voor de emancipatie van mensen met hiv?

Je staat sterk in je schoenen en wilt iets betekenen voor de ander. Het kan zijn dat je graag je eigen verhaal wilt delen met andere mensen om zo meer bewustzijn te creëren over leven met hiv. Misschien wil je mensen inspireren of andere mensen met hiv ondersteunen. Of heb je zelf geen hiv maar wil je toch je steentje bijdragen. De Hiv Vereniging biedt vele mogelijkheden en kan samen kijken wat het beste bij je past.

Vrijwilliger worden!

Vrijwilligers zijn de basis van de Hiv Vereniging, vandaar dat we ook een vereniging voor en door mensen met hiv zijn. We vinden de stem van mensen met hiv het belangrijkst binnen de hiv-zorg, de emancipatie van mensen met hiv en de informatievoorziening over leven met hiv. We hebben daarom verschillende manieren waarop jij je kan inzetten binnen de vereniging.

Voorlichter

De Hiv Vereniging geeft voorlichting op verschillende plekken in Nederland. Denk hierbij aan scholengemeenschappen, universiteiten, apotheken, studentenverengingen of bedrijven. We weten dat je door het delen van je eigen verhaal en up-to-date kennis over hiv, je een sterke boodschap kunt neerzetten. We werken met duo’s om de diversiteit onder mensen met hiv beter te laten zien en sterker te staan voor een groep. Als voorlichter krijg je trainingen zodat je goed weet hoe je het beste je eigen verhaal kan brengen aan het publiek.

Workshopbegeleider

Wil je graag mensen ondersteunen in het verwerken van de hiv-diagnose en wat dat betekent in het dagelijks leven? Vanuit de Hiv Vereniging geven wij workshops door heel het land om mensen te ondersteunen in het omgaan met hun hiv-status. Deze workshop gaat in op zes verschillende thema’s gedurende zes avonden, waarbij je als workshopbegeleider de groep ondersteunt met je eigen verhaal, informatie en de juiste tools om te leren om te gaan met de hiv-diagnose.

Het Servicepunt

Het landelijk bureau heeft het Servicepunt waar mensen naar toe kunnen bellen en/of mailen met vragen en problemen. Als vrijwilliger bij het Servicepunt sta je klaar om mensen een luisterend oor aan te bieden, hun vragen te beantwoorden en anders eventueel door te verwijzen naar een plek waar ze terecht kunnen. Daarnaast kunnen er ook face-to-face-gesprekken worden aangevraagd voor mensen die daar behoefte aan hebben. Het Servicepunt bestaat uit een diverse groep mensen en is actief op het landelijk kantoor in Amsterdam.

Vrijwilliger in de regio of groep

De vereniging bestaat uit verschillende regio’s en groepen, verspreid door heel het land. Wil je actief worden bij jou in de regio voor mensen met hiv? Of denk je dat jouw ervaring en kennis het beste past bij een specifieke groep (zoals homomannen met hiv, vrouwen of jongeren?) dan is dit misschien iets voor jou.

Human Interest

Hiv is nog steeds een onderwerp wat in de media besproken wordt en vaak zijn ze daarbij op zoek naar mensen die willen praten over leven met hiv. De vereniging vindt het belangrijk dat mensen zo goed mogelijk getraind worden zodat ze sterk in hun schoenen staan voor een interview of tijdens een tv-opname. Vandaar dat de vereniging mensen hier speciaal voor traint, zodat je goed leert om je grenzen aan te geven.

Peer-counseling

Wil je graag mensen met hiv individueel ondersteunen? Dat kan bij peer-counseling. De vereniging traint vrijwilligers om peer-counselor te worden zodat ze individuele ondersteuning kunnen bieden aan mensen met hiv. Vanuit verschillende hiv-behandelcentra krijgen we aanvragen voor peer-counseling waarna wij de aanvraag koppelen aan een van onze peer-counselors.

Lijkt het je wat om je in te zetten voor de Hiv Vereniging? Neem dan contact op met het Servicepunt (bereikbaar op maandag, dinsdag, donderdag van 14.00 - 22.00 uur op 020 - 689 25 77, of via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) en meld waar je eventueel interesse in hebt. We gaan dan in gesprek en zorgen dat je op de juiste plek komt.