Sport en bewegen

Jij kunt je gezondheid op lange termijn ondersteunen. Dat geldt voor iedereen maar voor mensen met hiv net iets meer. De hiv-infectie en het dagelijks slikken van medicatie belasten je lichaam. Jij kunt daar iets tegenover zetten. Naast gezonde voeding, stoppen met roken en minder alcohol en recreatieve drugs gebruiken, is bewegen een onderdeel van een gezonde leefstijl.

Jörgen 250Het effect van bewegen

Bewegen maakt je spieren en botten sterker, verbetert je conditie en maakt je psychisch fitter. Het verkleint de kans op hart- en vaatziekten en diabetes. Is goed voor je gewicht, je bloeddruk en cholesterol. Je gaat je fitter voelen en slaapt beter. Verder geeft het meer energie.
Sport en bewegen helpt om te ontspannen en maakt dat je minder last hebt van stress. Bewegen werkt ook goed bij somberheid, depressie en angst. Verder is het een manier om andere mensen te ontmoeten of gezamelijk iets te ondernemen. En niet te vergeten: je lichaam wordt steviger en je huid mooier.

Bewegen belangrijk bij een hiv-infectie

Als je deze voordelen op een rijtje zet zie je hoe sport en bewegen een meerwaarde heeft voor een lang en gezond leven met hiv. Hiv-positief zijn betekent, naast levenslang medicatie gebruiken, o.a. dat je lichaam te maken krijgt met kleine ontstekingsreacties diep in je lichaam. Ook weet het virus aan het begin van de infectie in je darmen een deel van je afweer af te breken. Dat verstoort de balans tussen allerlei darmbacteriën. Die ontstekingsreacties hebben invloed op je organen. Uit onderzoek blijkt ook dat lichaamsvet een van de reservoirs is waar hiv zich kan blijven vermeerderen. Deze factoren maken dat je meer kans kunt hebben op een verstoorde darmafweer, hart- en vaatziekten, kanker, diabetes en problemen met lever en nieren.

Aan de slag

Bewegen is dichterbij dan je misschien denkt. De Gezondheidsraad heeft in augustus 2017 nieuwe beweegrichtlijnen uitgebracht. Gezond bewegen betekent voor volwassenen minstens twee en een half uur matig intensief bewegen per week. Kinderen een uur per dag. Iedereen wordt geadviseerd daarnaast spier- en botversterkende oefeningen te doen. Dus: meer bewegen en minder stil zitten.  Bijvoorbeeld: fietsen (15 km per uur); stevig wandelen (5 km per uur); zwemmen; dansen; tuinieren; intensief huishoudelijk werk. Deze richtlijn geeft het minimum aan. Door meer te bewegen verhoog je de gezondheidswinst. Bekijk het image schematische overzicht (157 KB) van de beweegrichtlijnen.

Alle activiteiten van 10 minuten en langer leveren gezondheidswinst. Zeker als je pas begint met bewegen is dat een optie: doe ’s ochtends 10 minuten oefeningen, ga ‘s middags 10 minuten fietsen en aan het einde van de dag nog 10 minuten wandelen.

Haal dagelijks winst
Kijk ook wat je kunt doen in je dagelijks leven. Kun je regelmatig de trap nemen in plaats van de lift? Ga je met bus of tram, dan kun je ook een halte verder lopen voordat je opstapt. Soms is de fiets nemen prettiger dan uit gewoonte de auto pakken. En blijf niet te lang stilzitten voor de computer of televisie. Sta tussendoor op en loop even een stukje. Allemaal winst!

Sporten is een intensievere vorm van bewegen. Kies de sport die bij je past en bouw het geleidelijk op. Op een vast tijdstip sporten maakt het makkelijker om vol te houden. Biedt een sportvereniging of sportschool begeleiding aan, maak daar dan gebruik van. Bedenk dat een bezigheid als yoga ook een vorm van sporten is.

Alleen of samen

Het sociale aspect van sporten kan stimulerend zijn. Samen met iemand elke week wandelen of op woensdagavond naar de sportschool is ook gezellig. Tegelijkertijd kan in je eentje een fietstocht in jouw buurt ondernemen heerlijk ontspannend zijn. De keuze is aan jou.

Ondersteuning bij sporten

Begeleiding bij sporten helpt om het vol te houden. Trainingsschema’s geven houvast en kunnen een graadmeter zijn van je gezondheid. Heb je vragen over het effect van je sporten of over de belemmeringen die je voelt zoek dan ondersteuning.

Informatieve websites

Online is veel informatie te vinden over sport en bewegen.

Deze informatie is nuttig

Lees ook

Leven met hiv

Lees meer >

Overstappen

Lees meer >