Zijn de coronavaccins minder effectief bij mensen met hiv?

Gepubliceerd: 10 november 2021

We krijgen vele vragen binnen of de coronavaccins veilig en effectief zijn bij mensen met hiv. En of mensen met hiv een extra vaccinatie nodig hebben. We delen hier de eerste data voor de vier in Nederland beschikbare vaccins.

Dit artikel is aangevuld op 17 november 2021. We vullen het aan wanneer er meer informatie beschikbaar is.

Update COVIH-onderzoek in Nederland

In Nederland loopt de COVIH studie. De Hiv Vereniging werkt mee aan deze studie. In de studie wordt onderzocht hoe effectief de verschillende coronavaccins zijn bij mensen met hiv. Op hivvereniging.nl/covihstudie vind je een update over deze studie.

Effectiviteit verschillende vaccins

In de sliders hieronder zie je voor de verschillende vaccins die in Nederland gebruikt worden wat er bekend is over de effectiviteit bij mensen met hiv. We hebben de wetenschappelijke onderzoeken op een rijtje gezet.

Krijgen mensen met hiv in Nederland een extra coronavaccinatie?

Hiv is geen reden voor een extra coronavaccinatie. Je vindt hier meer informatie.

Klopt het dat mensen met hiv in België en Amerika een extra coronavaccinatie krijgen?

Niet helemaal. Alleen mensen met hiv met een CD4 getal van minder dan 200 krijgen een extra vaccinatie aangeboden in België. De vaccinatie zal dit najaar plaatsvinden. Je vindt hier meer informatie.

In Amerika krijgen ‘moderately to severely immunocompromised’ een extra vaccinatie aangeboden. Hier vallen mensen met een vergevorderde of onbehandelde hiv-infectie onder. Ook daar zal de vaccinatie dit najaar plaatsvinden. Je vindt hier meer informatie.

Ophef door artikel NOS

Op 17 augustus verscheen een artikel op nos.nl waarin stond dat mensen met een afweerprobleem niet beschermd zijn door de coronavaccinatie. In dit artikel staat dat onder andere mensen met hiv risico lopen dat de vaccinatie bij hun minder goed werkt. We kregen veel vragen binnen of het klopt dat de coronavaccins minder goed werken bij mensen met hiv.
Het is te kort door de bocht dat de vaccinatie minder goed zou werken bij mensen met hiv. Dat is namelijk nog niet goed genoeg onderzocht. Tot nu toe wordt juist gezien dat mensen met hiv prima antistoffen aanmaken na de vaccinatie, maar er zijn nog niet genoeg data om dit zeker te weten. Dus uitgebreid onderzoek is nodig, en dat wordt onder andere in Nederland gedaan.
We reageerden via onze Twitterpagina op het artikel van de NOS.

Andere vragen?

Meer informatie over hiv en de coronavaccinatie vind je hier. Wanneer je nog vragen hebt die niet beantwoord zijn, neem dan contact op met het Servicepunt. Het Servicepunt is bereikbaar via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of via 020 - 689 25 77 (maandag, dinsdag, donderdag van 14.00 - 22.00 uur).

Bronnen:

• Bronnen Pfizer vaccin:
    -Woldemeskel, B. A., Karaba, A. H., Garliss, C. C., Beck, E. J., Wang, K. H., Laeyendecker, O., ... & Blankson, J. N. (2021). The BNT162b2 mRNA Vaccine Elicits Robust Humoral and Cellular Immune Responses in People Living with HIV. Clinical Infectious Diseases.
    - Levy, I., Wieder-Finesod, A., Litchevski, V., Biber, A., Olmer, L., Huppert, A., ... & Rahav, G. (2021). Immunogenicity and Safety of the BNT162b2 mRNA COVID-19 Vaccine in People Living with HIV-1. Preprint The Lancet.

• Bronnen Moderna vaccin:
    - Nault, L., Marchitto, L., Goyette, G., Tremblay-Sher, D., Fortin, C., Martel-Laferriere, V., ... & Tremblay, C. (2021). Covid-19 vaccine immunogenicity in people living with HIV-1. bioRxiv. Preprint.

• Bronnen Pfizer& Moderna vaccin:
    - Antinori A et al. Immunogenicity of mRNA vaccination against SARS-CoV-2 in persons living with HIV (PLWHs) with low CD4 count or previous AIDS. 18th European AIDS Conference, London, abstract OS3/3, 2021.
    - Ruddy, J. A., Boyarsky, B. J., Werbel, W. A., Bailey, J. R., Karaba, A. H., Garonzik-Wang, J. M., ... & Durand, C. M. (2021a). Safety and antibody response to the first dose of severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 messenger RNA vaccine in persons with HIV. AIDS, 35(11), 1872-1874.
    - Ruddy, J. A., Boyarsky, B. J., Bailey, J. R., Karaba, A. H., Garonzik-Wang, J. M., Segev, D. L., ... & Werbel, W. A. (2021b). Safety and antibody response to two-dose SARS-CoV-2 messenger RNA vaccination in persons with HIV. AIDS.
    - Spinelli M et al. Lower SARS-CoV-2 IgG and pseudovirus neutralization titers post-mRNA vaccination among people living with HIV. IDWeek, abstract LB8, 2021.

• Bronnen AstraZeneca vaccin:
    - Brumme, Z. L., Mwimanzi, F. M., Lapointe, H. R., Cheung, P., Sang, Y., Duncan, M. C., ... & Brockman, M. A. (2021). Humoral immune responses to COVID-19 vaccination in people living with HIV on suppressive antiretroviral therapy. medRxiv
    - Frater, J., Ewer, K. J., Ogbe, A., Pace, M., Adele, S., Adland, E., ... & Clutterbuck, E. A. (2021). Safety and immunogenicity of the ChAdOx1 nCoV-19 (AZD1222) vaccine against SARS-CoV-2 in HIV infection: a single-arm substudy of a phase 2/3 clinical trial. The Lancet HIV.
    - Madhi, S. A., Koen, A. L., Izu, A., Fairlie, L., Cutland, C. L., Baillie, V., ... & Kwatra, G. (2021). Safety and immunogenicity of the ChAdOx1 nCoV-19 (AZD1222) vaccine against SARS-CoV-2 in people living with and without HIV in South Africa: an interim analysis of a randomised, double-blind, placebo-controlled, phase 1B/2A trial. The Lancet HIV.

• Bronnen Janssen vaccin:
    - WHO. Background document on the Janssen Ad26.COV2.S (COVID-19) vaccine. World Heal Organ. 2021;(March).