Infomiddag Hiv&Leeftijd en Erepenning Pride66

Gepubliceerd: 11 december 2022

Op 13 november heeft Poz&Proud de tweede themamiddag georganiseerd rondom het thema 'Hiv&Leeftijd'. Mede door deze middag hebben wij de Erepenning van Pride66 ontvangen.

In 2010 heeft Poz&Proud een document uitgebracht met daarin observaties over ouder worden met hiv en de problemen of comorbiditeiten die daarbij kunnen komen kijken, en dit leek ons een gewezen thema om het thema opnieuw, en vanaf een andere kant, te belichten.

20221113 153204

We hebben het verhaal gehoord van Stefan Collins, die vertelde over zijn eigen ervaringen met ouder worden met hiv, en de problemen waar hij tegenaan is gelopen in de medische molen. In het tweede deel spraken we juist over de minder medische kant: hoe staat het er legaal voor met hiv en bijvoorbeeld een arbeidsongeschiktheids- of levensverzekering? Hier hebben we, met juridisch adviseur van de Hiv Vereniging Roland Brands, Riki Kooyman van het Meldpunt Discriminatie en internist Ferdinand Wit over gepraat - met zeer informatieve bijdragen uit de zaal.

Erepenning van Pride66

In december hebben wij de Erepenning van Pride66 uitgereikt gekregen voor de inzet en het activisme gedurende de vijftien jaar dat Poz&Proud actief is. Pride66 is de roze afdeling van D66. Lisa van Ginneken, kamerlid voor D66, reikte de onderscheiding uit aan onze coördinator Erwin Stronk. Onder meer de betrokkenheid van Poz&Proud bij het streven naar het toegankelijk maken van particuliere verzekeringen - zoals een AOV - voor mensen met hiv kwam bij de uitreiking aan de orde.

Wij vinden het fantastisch dat ons activisme door Pride66 is opgemerkt en we zullen nu met Pride66 en de Hiv Vereniging aan onze zijde ons blijven inzetten voor onvoorwaardelijke gelijkwaardigheid van mensen met hiv in Nederland!

Pride66