Herdenking op en rond Homomonument 4 mei 2021

Gepubliceerd: 01 mei 2021

Ook dit jaar geen herdenking op grote schaal op en rondom het Homomonument op de Westermarkt in Amsterdam. De adviezen van de Veiligheidsregio en het RIVM geven onvoldoende ruimte om dat verantwoord te kunnen doen met een groep van meer dan 1200 belangstellenden. Het comité 4 mei Herdenking Homomonument heeft na rijp beraad gekozen voor een livestreaming van een besloten plechtigheid vanuit de Westerkerk.

De livestream kun je op dinsdag vanaf 19:50 hier bekijken. N.a.v. het thema 'Na 75 jaar vrijheid' spreken namens de LGBTI+ beweging Marie Ricardo (directeur van COC Nederland), Stan Huijbrechts (student, transjongen) en Splinter Chabot (schrijver, presentator). Voor muziek zorgt de Molukse zangeres Coos Manuputty. Zij zal twee passende songs vertolken: 'Ken je mij' en 'Waktu di pankuan ibu' (Toen ik nog in mijn moeders schoot lag). Zij staat d.m.v. foto’s ook stil bij Molukkers 70 jaar in Nederland.

Kranslegging

Het is onmogelijk gebleken om de normaal 45 bloem en kransstukken op veilige afstand uit te dragen. Dit jaar zal daarom, naast de krans van de Gemeente Amsterdam die alle Amsterdammers vertegenwoordigt, het COC Nederland een krans leggen voor alle LGBTI+organisaties, de Stichting Homoseksualiteit en de Krijgsmacht. Namens Poz&Proud zijn er dit jaar virtuele bloemen.

De uitzending vanuit de Westerkerk zal worden besloten met een orgelwerkgetiteld HOOP van de vorig jaar overleden organist, pianist, en componist Louis van Dijk. MVS Gaystation zal een compilatie maken van de livestream die zal worden gedeeld via diverse sociaal mediakanalen en Salto Amsterdam. Zijn we er toch een beetje bij.