Nieuw elan gezocht voor 2020

Gepubliceerd: 03 februari 2020

Vrouwen die leven met hiv maken ongeveer 20% uit van de populatie in Nederland. De vrouwen met Nederlandse achtergrond zijn in de minderheid. Vrouwen wonen verspreid door heel Nederland en kennen vaak niemand in hun omgeving die ook leeft met hiv. Posidivas spant zich in het bijzonder in om de diversiteit van vrouwen met hiv te vertegenwoordigen.

Global village pos dutch dames 300Vaak hebben vrouwen niet de economische mogelijkheden om voor activiteiten naar de randstad te komen, als ze de drempel al durven nemen. Sociale media spelen daarom een belangrijke verbindende rol in het bouwen en onderhouden van de community. Informatievoorziening en uitwisseling vindt dan ook plaatst via de geheime groep op Facebook en de groepsapp genaamd 'Ladies Loving Life'. Daarnaast worden er op het weblog Posidivas op de website van de Hiv Vereniging ervaringen gedeeld.

Oproep voor een coördinator

Om alle activiteiten mogelijk te maken is een coördinator nodig die samen met andere vrijwilligers de kar trekt. In 2020 wordt een vacature uitgezet binnen de verschillende groepen van de vereniging en netwerk van de vrijwilligers.

Wensen voor 2020

• Een medische update in Utrecht waar verslag wordt uitgebracht over het vrouwensymposium najaar 2019. Vrouwen met hiv worden geïnformeerd en uitwisseling en meningsvorming gestimuleerd.
  • Drie vrouwendagen, verspreid in de regio, die voorzien in een laagdrempelinge ontmoeting. Vrouwen wonen verspreid door heel Nederland, activiteiten op verschillende plekken versterkt onderling contact en ondersteuning. Door samenwerking met vrijwilligers uit deze regio's weten daar woonachtige vrouwen ook de activiteiten van de betreffende regio te vinden en worden gestimuleerd daaraan deel te nemen.