2019: 'Zo fijn dat de Hiv Vereniging eens naar ons toe komt'

Gepubliceerd: 02 maart 2020

Voor de regio oost was 2019 een afwisselend jaar. Vier zogeheten “Dagjes” en een flinke verandering in het team. In het afgelopen jaar zijn er liefst 4 “Dagjes” georganiseerd om zoveel mogelijk mensen te bereiken in het grote aandachtsgebied van de regio: Enschede, Deventer, Zutphen en nog een keer Enschede.

Zaterdag 30 maart 2019: Dagje Enschede, locatie: Prismare

prismare 250Prismare is het kloppend hart van Roombeek. Het is een echte ontmoetingsplek, waar mensen, verenigingen, organisaties en bedrijven met allerlei interesses en verschillende culturen en achtergronden met elkaar in contact komen én samenwerken. Tijdens “Share the Power” trad Gerben Grimmius op met zijn gevoelige nummer “Een goed gesprek”. Dit nummer sloot erg mooi aan bij het gekozen thema “coming out” voor het Dagje Enschede in Prismare. Het contact werd snel gelegd. Helaas was Gerben op het moment van het Dagje Enschede in Oostenrijk voor een aantal musicaloptredens, maar hij zorgde voor een ingezongen en ingesproken filmpje. Dagje Enschede kon met 20 deelnemers van start gaan met “Een goed gesprek”. Tijdens het gesprek dat hierna volgde kwamen mooie, serieuze maar ook grappige momenten voorbij. Al met al was het een hele fijne middag met een enthousiaste club mensen in een veilige en gezellige omgeving, liefdevol georganiseerd met lekkere hapjes en drankjes.

Zo fijn dat de Hiv Vereniging eens naar ons toe komt.

Zaterdag 29 juni 2019 Dagje Deventer, locatie: de Fermerie

fermerie 250Op 29 juni volgde Dagje Deventer. In de historische binnenstad van Deventer ligt, dicht bij de IJssel, aan het Muggeplein, De Fermerie. Dit prachtige pand is in 1638 gebouwd als hospitaal maar is vooral bekend geworden als het buurthuis van het Noordenbergkwartier.

De opkomst was met 13 personen iets minder dan bij de voorgaande Dagjes maar het programma maakte alles goed. Dagje Deventer begon met een kennismaking, maar deze was net even iets anders dan verwacht. In de kring komen, je naam noemen en iets over jezelf zeggen. Mensen die dat met je deelden stapten vervolgens ook de kring in. De ABBA-fan bleef alleen, de muziekmaker-fan bleef alleen, de dans-fan kreeg gezelschap evenals de verliefden op Deventer. Bij de volgende ronde moesten de deelnemers door elkaar rondlopen. Wanneer de muziek stopte, moesten ze stil blijven staan, zich voorstellen aan diegene die op dat moment tegenover stond. Niet alleen voorstellen, ook vertellen waarom je vandaag was gekomen en wie je superheld was. Als laatste moesten ze op lengte, op leeftijd en op hiv-leeftijd staan. Een aantal speelse manieren om elkaar te leren kennen. Verder was er geen thema aan gekoppeld, maar meer een activiteit: een erg leuke stadswandelspeurtocht door de oude binnenstad.

In drie groepjes trokken de deelnemers door de stad om te genieten van al het moois dat Deventer te bieden heeft. Daarbij moesten ze op zoek naar de antwoorden op verschillende vragen over de stad. Twee vragen bleken gesprekspunten om van elkaar te leren:

• Geen speurtochtvraag dit keer maar een vraag om met elkaar te bespreken: Wat voelde je toen je werd geconfronteerd met de mededeling dat je (of je partner/ouder/kind) hiv-positief was?
  • In deze kleine oase van rust (zijnde de kloostertuin) is het mooi om even met elkaar stil te staan bij de vraag in hoeverre je hiv-positiviteit je dagelijkse leven beïnvloedt en hoe we elkaar daar bij kunnen helpen.

Onder het genot van een drankje en een hapje zijn de goede antwoorden en de winnaar bekend gemaakt, waarna de winnares de Deventer koek mee naar huis mocht nemen.

…. ik kende hier niemand, maar ik heb er een familie erbij gekregen.

Zaterdag 12 oktober 2019, Dagje Zutphen, locatie: Het Genietcafe

genietcafe 250Dagje Zutphen volgde op 12 oktober, maar helaas bleef de opkomst dit keer beperkt tot de organisatie. Aan de locatie in het GenietCafe lag het niet, een fijne en gastvrije plek en hartelijke ontvangst.

Zaterdag 14 december 2019, (Kerst)Dagje Enschede, locatie: “De Creatieve Huiskamer”

lint 250“De Creatieve Huiskamer” is een expositie-, workshop- en trainingsruimte gevestigd in een sfeervol herenhuis in het centrum van Enschede.
Na een warm ontvangst begon het Dagje Enschede met 9 bezoekers. Helaas was de opkomst niet enorm, alhoewel deze dag aandacht had gekregen via de regionale media en er uitnodigingen verstuurd waren via de MST behandelpoli. Belangrijk aspect van deze dag was de ontmoeting, praten met elkaar, luisteren naar elkaar en leren van elkaar.

Na een kort kennismakingsrondje kwam het speed daten aan bod waarbij de deelnemers aan de hand van voorbeeldvragen met elkaar in gesprek gingen. Thema’s waren: stigma, hiv op je werk, seksualiteit, relaties, gevoelens en n=n. Na een gezellige borrel met lekkere hapjes hebben de deelnemers ter afsluiting een begin gemaakt met een community kunstwerk: de contouren van een red ribbon die door de bezoekers ingevuld werd met quotes over deze dag. Het is de bedoeling dat dit community kunstwerk de komende bijeenkomsten een plek krijgt, met ons meereist en gevuld wordt met positieve ervaringen uit onze regio.

… ook al waren er niet veel bezoekers, ik ben blij dat de dag toch door is gegaan en ik mijn vriend ook nog mee mocht nemen. Wij voelden ons direct welkom. Zulke bijeenkomsten zijn waardevol… ik kan niet altijd naar het westen reizen.

Het regio – Oost team

we can 250Binnen het team Oost – Nederland is het oorspronkelijke team van 3 vrijwilligers in de loop van 2019 volledig veranderd. Twee vrijwilligers en de coördinator zijn gestopt, onder andere i.v.m. drukke werkzaamheden. Gelukkig is de groep in de loop van 2019 uitgebreid met 2 nieuwe vrijwilligers en een al langere tijd actieve vrijwilliger die nu ook de coördinator-rol heeft overgenomen, waarbij andere vrijwilligers hebben toegezegd hem te ondersteunen.

Met frisse moed werd gewerkt aan het laatste dagje van 2019, het “Kerstdagje in Enschede” en werd er gebrainstormd over de planning van 2020.

Samen zijn we sterk en kunnen we met elkaar heel veel realiseren. Laat ons lichtpuntjes zijn voor elkaar.