2020: covid 19 heeft zo zijn eigen ‘agenda'

Gepubliceerd: 18 mei 2021

De Hiv Vereniging maakt elk jaar een jaarverslag over het afgelopen jaar. In dit jaarverslag zitten ook bijdrages van de regio’s en groepen van de Hiv Vereniging. In dit blog lees je het verslag over 2020 van de regio Limburg.

We zijn met vier vrijwilligers Paula, Julia, Mart en Roger. Mart gaat ons binnenkort (mrt 2021 ) verlaten. Die gaan we missen: de “stille kracht”, vaak op de achtergrond, maar da’s niet minder belangrijk. Aan de opvolging wordt gewerkt. In 2020 konden we voortbouwen op de basis die de voorgaande jaren is gelegd. Zeker ook mede dankzij leden die inmiddels de organisatie weer verlaten hebben. Zoals Nikki en Sabine.

2020 was voor iedereen een raar jaar, met uitdagingen en beperkingen. Dat zie je dan ook terug in wat we hebben kunnen doen. We hebben onze uiterste best gedaan om zoveel mogelijk vertrouwd en in touch te blijven, maar covid heeft zo zijn eigen ‘agenda'. Dus het één ging makkelijker dan het andere en sommige dingen konden niet.

En ondanks covid hebben we toch een paar nieuwe mensen mogen begroeten, tijdens onze bijeenkomsten en dat is mooi. En nu maar hopen dat we met z’n allen in 2021 weer contact kunnen hebben, de boer op kunnen gaan en geen restricties meer hebben in het bereiken en steunen van mensen met hiv.

Activiteiten:

• Lunches, 1x per maand, op onze vaste plek in Sittard, normaal gesproken hebben we er zo’n tien per jaar. Helaas was dat door covid afgelopen jaar vijf keer, maar we hadden wel als extra een BBQ, geheel verzorgd, met een muziekje, alles erop en eraan.
  • Zoom meetings, die horen er nu helemaal bij en dus ook bij ons: vooral in de maanden zonder lunches, een welkom alternatief.
  • Wereld Aids Dag, ook wel WAD. Het was allemaal anders, afgelopen jaar. Desondank, zeker ook o.a. met dank aan Antoine van Lune en L1 (de regionale zender), niet onopgemerkt voorbij gegaan. De gemeente Heerlen heeft rode linten in de stad opgehangen. Enkele filmhuizen deden weer mee met een themafilm. Via onze Mart en zijn werk bij de Universiteit Maastricht, is voor WAD ook het een en ander online gedaan, via facebook live. Daar kon worden gesproken met experts over het thema "hoe krijgen we het aantal hiv infecties in Limburg omlaag". Dat kon door publiek gevolgd worden.
  • Overleg met mensen, instellingen, organisaties die met hiv te maken hebben. Zoals ziekenhuis MUMC (hiv-behandelcentrum,)
  • Voorlichting en steun bieden, bijvoorbeeld door counseling

Onze doelen voor 2021:

Zoveel mogelijk de normale “verenigingsdraad” weer oppakken, de boer op om nieuwe leden te vinden, die behoefte hebben aan contact. Dat kan in samenwerking met onze partners, zoals ziekenhuizen, maar ook bijvoorbeeld via social media. Het gebruik van Facebook om wat meer mensen te bereiken, maar je kunt ook aan andere vormen van social media denken, aangezien Facebook lang niet meer voor iedereen het meest gebruikte platform is.
Daarnaast willen we graag onze bijdrage leveren aan het terugdringen van stigma rond hiv, het bereiken van diverse mensen, ook de groepen die we nu nauwelijks zien. Zoals ouderen met hiv, heteromannen die ondervertegenwoordigd zijn, maar ook specifieke aandacht voor vrouwen.