Jaarverslag 2021 - regio Haaglanden

Gepubliceerd: 21 juni 2022

De Hiv Vereniging maakt elk jaar een jaarverslag over het afgelopen jaar. In dit jaarverslag zitten ook bijdrages van de regio’s en groepen van de Hiv Vereniging. In dit blog lees je het verslag over 2021 van de regio Haaglanden. Het volledige jaarverslag van 2021 vind je hier.

woensdaglunch haalanden flyer

Lunch op woensdag – gedeeltelijk digitaal en ook weer fysiek
De lunch op woensdag is ook dit jaar weer door gegaan. Gedeeltelijk digitaal en van half juli tot half december ook weer fysiek in het COC café Den Haag. In totaal waren er dit jaar 23 online en 12 fysieke lunches. Bij de online lunches waren gemiddeld 3 deelnemers aanwezig, bij de fysieke lunches was dat aantal 5.

Vertrek Liesbeth
Na jaren trouwe “dienst” heeft Liesbeth besloten om te stoppen als coördinator van de woensdagse lunch. Na een lastige afweging en haar ervaring in de periode dat er geen fysieke lunches konden worden georganiseerd, heeft zij haar besluit genomen.

Gezien de omstandigheden hebben we helaas nog geen afscheid kunnen organiseren, om haar te bedanken voor haar inzet voor de woensdagse lunch. Dit gaan we in 2022 zeker nog doen. Haar werkzaamheden voor de lunch zijn (voorlopig) overgenomen door de regiocoördinator.

Overige activiteiten
De overige activiteiten die (onder voorbehoud) op de agenda stonden, zoals de Zomerbarbecue en het Film & diner, hebben helaas niet plaats kunnen vinden.

Netwerk

Gezonde Seks Netwerk Den Haag
In het Gezonde Seks Netwerk komen al jaren organisaties samen die zich onder andere bezig houden met de hiv-zorg en -preventie in de regio Den Haag. Dit netwerk, met onder andere de GGD, de hiv-behandelcentra en Stichting Mara is dit jaar drie keer bij elkaar geweest. Eén maal fysiek (in de zomer) en twee maal digitaal (in het voor- en najaar).

Zowel binnen de GGD als de behandelcentra was men vooral druk met de corona-situatie. De bijeenkomsten stonden dan ook voornamelijk in het teken van het elkaar op de hoogte houden van activiteiten.

Tentoonstelling

expositie haaglanden

In de tweede helft van het jaar is vanuit het Gezonde Seks Netwerk nog wel gewerkt aan de tentoonstelling ‘Hiv en aids in Den Haag’. Deze expositie, die in 2019 ook al een keer te zien was, stond rond Wereldaidsdag opnieuw in het Atrium (de publieksruimte) van het Stadhuis van Den Haag. Deze keer aangevuld met een actueel paneel over ‘hiv en corona’.

Helaas was het niet mogelijk een officiële opening te organiseren, waardoor er weinig extra aandacht op de tentoonstelling kon worden gericht.

Hiv-behandelcentra
Dit jaar is er geen regulier contact geweest de hiv-behandelcentra. Hier was geen tijd voor bij de centra. Zij zijn vooral druk bezig geweest met het op peil houden/brengen van de zorg aan hun eigen patiënten en aan het ondersteunen van de corona-afdelingen in de verschillende ziekenhuizen.

Ook dit jaar was er geen regionale patiëntendag.

Wil jij je inzetten als vrijwilliger voor de Hiv Vereniging of heb je vragen over leven met hiv? Neem dan contact op met het Servicepunt. Het Servicepunt is bereikbaar op maandag, dinsdag, donderdag van 14.00 - 22.00 uur op 020 - 689 25 77 of via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..