Jaarverslag 2021 - EE&CA-groep

Gepubliceerd: 21 juni 2022

De Hiv Vereniging maakt elk jaar een jaarverslag over het afgelopen jaar. In dit jaarverslag zitten ook bijdrages van de regio’s en groepen van de Hiv Vereniging. In dit blog lees je het verslag over 2021 van de groep EE&CA. Het volledige jaarverslag van 2021 vind je hier.

De Hiv Vereniging ziet de laatste jaren een steeds groter worden groep mensen met hiv uit Oost-Europa en Centraal-Azië in Nederland. Als organisatie willen we graag ook voor deze mensen juiste informatie bieden en zorgen voor onderling contact en ondersteuning.

Het is bijna een jaar geleden toen wij, (Tomas, Vladi, Michal, Szymon en Julia) bij elkaar kwamen in een virtuele vergaderruimte om de handen uit de mouwen te steken en aan een nieuwe project te beginnen: regelmatige ontmoetingsactiviteiten organiseren voor mensen met hiv uit Oost-Europa en Centraal-Azië die in Nederland wonen.

Het enthousiasme was groot. Vooral omdat we aan deze groep mensen uit Oost-Europa en Centraal Azië info en support in hun eigen taal kunnen bieden. Onze aandacht was eerst gericht op inventarisatie van de behoeftes van de groep. We moesten een duidelijk beeld krijgen over wat er nodig was en wat de Hiv Vereniging kan faciliteren.

Na brainstormsessies en een aantal vergaderingen online het is ons gelukt om een eerste Meet&Eat activiteit in oktober op agenda te zetten. En meteen te starten met het organiseren van praktische dingen. Zoals bijvoorbeeld digitale uitnodigingen voorbereiden in het Russische, Poolse en Roemeense taal en deze via netwerk contacten, ziekenhuizen, social media, website/nieuwsbrief, FB-groepen verder te verspreiden.

Zaterdag 9 oktober, in een veilige omgeving en binnen geldende corona richtlijnen, heeft de eerste Meet&Eat activiteit plaatsgevonden voor mensen met hiv uit Oost-Europa en Centraal Azië. Met een opkomst van 13 mensen hebben we een leuke middag gehad waarin we samen hebben geluncht, kennis gemaakt met elkaar  en informatie uitgewisseld.

We zien deze dag als een klein succes. Dit kleine succes geeft ons ook meer energie en moed om verder te gaan met dit project. Zoals bijvoorbeeld een workshop voor mensen uit Oost-Europa en Centraal-Azië te bieden tijdens “Share The Power 2022” evenement. Een workshop in Russisch, Pools, Roemeens, met zoveel mogelijk informatie en vooral interactie. We willen in de workshop focussen op onderwerpen als stigma, schaamte, n=n, Prep&Pep.  Het doel is dat we mensen bereiken en dat ze met een goed gevoel naar huis gaan daarna.

We zijn er klaar voor!

Wil jij je inzetten als vrijwilliger voor de EE&CA-groep of heb je vragen over leven met hiv? Neem dan contact op met het Servicepunt. Het Servicepunt is bereikbaar op maandag, dinsdag, donderdag van 14.00 - 22.00 uur op 020 - 689 25 77 of via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..