Wat kun je doen als je te maken krijgt met een ongewenste medicatiewissel?

Gepubliceerd: 21 juli 2021

Vorige maand lieten we weten dat VGZ besloot Eviplera niet meer te vergoeden. We hebben bezwaar tegen dit besluit gemaakt, maar dit heeft helaas niet geholpen. Wij hebben daarom een stappenplan opgesteld dat kan helpen als je hiermee te maken krijgt. Het stappenplan biedt handvatten in hoe je om kunt gaan met ongewenste medicatiewissel. Zoals bijvoorbeeld een wissel van Eviplera naar twee generieke pillen.

beeld stappenplan medicatiewissel 250Stappenplan & voorbeeldbrieven

Het stappenplan legt stap voor stap uit welke acties je kan ondernemen. Het stappenplan vind je pdf hier (81 KB) . Ook hebben we voorbeeldbrieven opgesteld die je naar de apotheek en/of zorgverzekeraar kan sturen. Deze staan ook in het stappenplan. Helpt dit niet of kom je er niet uit? Neem dan contact op met ons Servicepunt: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Switch naar generieke middelen

De Hiv Vereniging heeft niets tegen generieke middelen, en voor heel veel mensen met hiv is het prima om generieke middelen te slikken. De werkzame stof in een generiek middel is hetzelfde als in een merkmedicijn. Een generiek middel is vaak veel goedkoper dan het merkmedicijn, en mag gemaakt worden als het patent van het merkmedicijn verlopen is. De bijwerking kunnen soms verschillen. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat er een andere vulstof gebruikt wordt.

Het kan voorkomen dat een merkmedicijn meer geschikt is voor iemands hiv-behandeling. Bijvoorbeeld dat je hiv-behandelaar en/of jijzelf in verband met therapietrouw de voorkeur hebben voor 1 pil in plaats van 2 pillen per dag. Ook kan het zijn dat je niet goed reageert op een bepaalde hulpstof. Het moet dus mogelijk zijn om een merkmedicijn te blijven slikken wanneer je hiv-behandelaar dit beter vindt.

Het verstrekken van een merkmedicijn in plaats van een generiek middel kan een apotheker geld kosten. Dit heeft te maken met regels die apothekers en zorgverzekeraars hebben afgesproken. Een apotheek geeft dus vaak liever geen merkmedicijn mee. Wij begrijpen dat het voor apothekers vervelend is als veel mensen merkmedicijnen in plaats van generieke middelen slikken en ze hierdoor extra kosten maken. Wij zijn er alleen voor het belang van de patiënt, en ondersteunen mensen met hiv dus wanneer zij beter een merkmedicijn dan een generiek medicijn kunnen gebruiken.

Vragen?

Bij vragen kun je contact opnemen met het Servicepunt. Zij zijn bereikbaar via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., of op maandag, dinsdag, donderdag van 14.00 - 22.00 uur op 020 - 689 25 77.