Nieuw leven voor Regio Limburg

Gepubliceerd: 22 mei 2017

In Limburg hebben Sabine, Nikki en Chris het initiatief genomen om activiteiten te gaan organiseren voor mensen die leven met hiv in die regio. Daarmee krijgt de Hiv Vereniging er een regio bij. Twee jaar geleden is het idee opgevat om ook in de regio Limburg “iets’ op te zetten voor mensen die leven met hiv.

Sabine 250Een van de initiatiefnemers is Sabine. Zij heeft via de Hiv Vereniging een oproep gedaan of er mensen zijn die samen met haar activiteiten in Limburg zouden willen opzetten. Hierop reageerde Nikki. Zij heeft zelf geen hiv, maar door haar werkervaring bij Soa Aids Nederland en het Aids Fonds heeft zij veel affiniteit met mensen die leven met hiv. Een aantal maanden later meldde Chris zich. Hij wil graag iets betekenen voor met name de jongeren in de regio en met zijn ervaring jongeren ondersteunen die net gehoord hebben dat ze hiv hebben. Sabine en Chris hebben zelf ervaren dat juist kort na de diagnose het hebben van contact met anderen zo belangrijk is en vaak ontbreekt.

Gezamenlijk doel

Sabine, Nikki en Chris hebben een gezamenlijk doel voor ogen: de regio Limburg van de grond krijgen en een mooie, vertrouwde en vooral stabiele groep neerzetten. Het drietal streeft ernaar dat er een veilige plek komt waar mensen met hiv en hun naasten elkaar kunnen ontmoeten. Het idee is dat mensen die leven met hiv in Limburg in contact kunnen komen met lotgenoten voor vragen en gesprekken over leven met hiv, maar ook voor praktische zaken, bijvoorbeeld meegaan naar een afspraak in het behandelcentrum mocht hier behoefte aan zijn. Het uiteindelijke doel is dat mensen met hiv in Limburg stevig in hun schoenen staan en zelfredzaam worden.

Lotgenotencontact

chris 250Op dit moment is in de regio Limburg lotgenotencontact mogelijk met Sabine en met Chris. Na het horen van de diagnose kunnen mensen last hebben van een gevoeld stigma en schaamtegevoel. Een aantal gesprekken met een lotgenoot die je wegwijs maakt na het horen van de diagnose en ervaringen over het leven met hiv deelt, kan dan veel opluchting geven. Daarnaast is Sabine ook peer-counselor. Een peer-counselor loopt een tijdje mee met mensen met hiv die nog grote moeite hebben om de weg te vinden. Sabine heeft hiervoor een training gevolgd bij de Hiv Vereniging. Chris volgt een training om straks voorlichting te kunnen gaan geven op onder meer scholen. Mogelijk gaat hij ook de training volgen tot peer-counselor. Nikki is coördinator: zij is verantwoordelijk voor het netwerken en de organisatie en zij is het aanspreekpunt voor de Hiv Vereniging.

Activiteiten

Nikki 250In juni wil de regio de eerste inloopbijeenkomst houden in Sittard. De bijeenkomst is bedoeld voor mensen die leven met hiv, hun familie en vrienden, maar ook voor professionals die te maken hebben met mensen die leven met hiv. Daarnaast streven Sabine, Nikki en Chris ernaar om voldoende aanmeldingen te krijgen voor de workshopreeks Positief leven, zodat deze kan plaatsvinden in de regio Limburg. Het drietal richt zich verder op netwerken, om bekendheid te creëren in de regio. Ze willen in de regio het vertrouwen winnen van de behandelaars en de andere organisaties die te maken hebben met mensen die leven met hiv. Door met hen samen te werken, staat de regio Limburg sterker en kunnen Sabine, Nikki en Chris een stabiele basis neerzetten.

Je kunt op de hoogte blijven door de Facebook-pagina van de regio Limburg te volgen: Hiv Vereniging Regio Limburg. Hier worden de details van de inloopbijeenkomst in juni bekendgemaakt en worden ook andere activiteiten van de regio aangekondigd. Op deze website staan de activiteiten van de regio Limburg op de agenda. Woon je in Limburg en heb je interesse om je aan te sluiten of heb je tips voor Sabine, Nikki en Chris, stuur dan een e-mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..