Regio Haaglanden in 2018

Gepubliceerd: 14 mei 2019

Regio Haaglanden organiseerde in 2018 zes verschillende sociale activiteiten. Ook voor de vrijwilligers zijn deze activiteiten zinvol en empowerend.

Inlooplunch in het Stadsklooster/ CoC Haaglanden Den Haag

Wekelijks wordt erop de woensdagmiddag een lunch georganiseerd voor mensen met hiv. In 2018 totaal hadden we in totaal 453 bezoekers. De lunch is 48 x gehouden en dat laat een gemiddelde zien van 9,4 betalende bezoeker per lunch. Door 2 elkaar opvolgende verhuizingen van locatie is het aantal bezoekers teruggelopen. Gemiddeld waren er per keer 2 bezoekers minder dan de jaren daarvoor. We zijn evengoed trots dat we zoveel mensen hebben weten vast te houden als bezoeker van de lunch ondanks de vele veranderingen. Met name voor de groep Long Term Survivors voorziet de lunch in een behoefte die nu al meer dan 20 jaar bestaat.

Tijdens de laatste lunch van 2018 is mede door een bestuurslid van de Hiv Vereniging en de vaste bezoekers met pijn in het hart afscheid genomen van de coördinator van de regio Haaglanden, die 10 jaar grote betrouwbaarheid heeft getoond in zijn inzet voor de Hiv Vereniging in de regio Haaglanden, Leiden e.o.

Aids2018 edwin 300Internationale Aids Conferentie

Samen met Stichting Mara bezochten we met  8 deelnemers uit Den Haag op 22 augustus de Internationale Aids Conferentie in Amsterdam met daarna een diner en The Power of Love in het De LaMar theater. In totaal bestond de groep uit 48 personen, afkomstig uit Rotterdam en Den Haag. Iedere deelnemer heeft deze dag als geweldig ervaren omdat het voor hen mogelijk maakte deel te nemen aan zo’n groot en indrukwekkend evenement. Lees hier het verslag van Karlijn Bunning over dit bezoek. Daarnaast is door de coördinator ook een presentatie gegeven op de stand van Positively Dutch in de Global Village. Lees hier zijn impressie.

hogeschool 300Diner Gezonde Seks Netwerkgroep

Al jaren komt het Haagse Gezonde Seks Netwerk iedere twee maanden bij elkaar bij de GGD Den Haag. Jaarlijks bedenken we een activiteit voor Den Haag die bekendheid over hiv en hiv-preventie als doel heeft. Dit jaar was deze activiteit een Jongerendebat in Theater de Vaillant tijdens de opening van de expositie “seks? nah en !“, in samenwerking met Museum Meermanno uit Den Haag. Dit Diner was de afsluiting van 2018 en is een gezamenlijk initiatief van de GGD en de Hiv Vereniging regio Haaglanden.

Weekend activiteit Rotterdam Pride

Op zaterdag 29 september waren we met een groep van 17 deelnemers uit Den Haag in Rotterdam om daar op het Schouwburgplein tijdens de Pride, samen met Hiv Portaal zichtbaarheid te geven aan leven met Hiv. Na afloop was er een rondrit door Rotterdam en een diner.

lunch haaglanden wethouderbezoek 300Bezoek wethouder aan de woensdaglunch

Op woensdag 24 oktober kwam de wethouder Bert van Alphen van de Gemeente Den Haag de wekelijkse lunch bezoeken om met de bezoekers te spreken. over wat men mist aan voorzieningen in de gemeente en waar men behoefte aan heeft. Doel van dit bezoek was te onderzoeken of er nog behoefte is aan maatschappelijke ondersteuning vanuit de gemeente en . De conclusie van dit bezoek is dat deze er zeker nog is.

Avondactiviteit Diner

Door een avondactiviteit te organiseren konden ook mensen die overdag werken deelnemen.  Op woensdag 28 november zijn we met een groep van 17 personen gaan eten bij Havana. Door de ontspannen  en laagdrempelige setting was het voor iedereen mogelijk contact te maken en zijn verhaal te doen. Dit soort evenementen zorgen ervoor dat de vereniging zichtbaar is in Den Haag en ervoor zorgt dat mensen met hiv elkaar op een laagdrempelige manier kunnen ontmoeten.