Hiv-vaccin getest op eerste vrijwilligers

Gepubliceerd: 01 februari 2022

De Amerikaanse farmaceut Moderna is gestart met het testen van een hiv-vaccin op mensen. Het vaccin is gemaakt op basis van mRNA-technologie, dezelfde technologie die het bedrijf gebruikt voor het vaccin tegen corona. Je leest hier meer over het onderzoek naar het hiv-vaccin met de mRNA-techniek. In deze blog vertellen we wat meer over het goede nieuws dat de studie start met het testen op mensen.

G001-studie

Voor de studie met Moderna (G002-studie), was er de G001-studie. In de G001-studie werd onderzocht of een vaccin ervoor kon zorgen dat iemand bepaalde antilichamen (‘broadly neutralising antibodies; bNabs) aanmaakte. Omdat hiv vaak muteert, is een antilichaam nodig dat het virus op verschillende manieren aanpakt. Hier zijn bNabs geschikt voor.

De onderzoekers hopen dat deze bNabs er vervolgens voor kunnen zorgen dat iemand geen hiv meer kan krijgen. Dat vaccin was succesvol bij 97% van de gezonde vrijwilligers.

In de video hieronder wordt uitgelegd wat we kunnen leren van de G001-studie (video is in het Engels).

G002-studie

In de G002-studie wordt hetzelfde middel onderzocht als in de G001-studie. De middelen worden onderzocht als mRNA-vaccin. De naam van het vaccin dat wordt gebruik is mRNA-1644. De studie vindt plaats in Washington (Washington D.C. en Seattle), Georgia (Atlanta) en Texas (San Antonio).

Er doen nu 56 mensen mee aan de fase I-studie. Momenteel kunnen alleen gezonde vrijwilligers meedoen. 48 mensen krijgen de vaccinatie, ze krijgen dan 1 of 2 keer een dosis. 32 van de 48 mensen zullen hierna nog een booster ontvangen. De overige 8 van de 56 vrijwilligers krijgen eenmalig een boosterprik. De onderzoekers monitoren de vrijwilligers tot 6 maanden nadat ze hun laatste dosis hebben gehad.

Er wordt gekeken of de vrijwilligers na de vaccinatie bNabs hebben aangemaakt. Deze bNabs moeten een hiv-infectie gaan voorkomen. Natuurlijk wordt ook in de gaten gehouden welke bijwerkingen mensen door de vaccinatie krijgen. Wanneer de resultaten bekend zijn, zullen we deze delen.

Moderna geeft aan dat er mogelijk verschillende vaccinaties nodig zijn voordat iemand voldoende antilichamen heeft die tegen alle varianten van hiv beschermen. Het vaccin dat nu wordt getest is daar maar eentje van.

In de video hieronder wordt in het Engels uitgelegd hoe bNabs ervoor kunnen zorgen dat iemand geen hiv krijgt.

mRNA-vaccins

De mRNA-techniek is de afgelopen tijd veel in het nieuws geweest, omdat ook bij de coronavaccins van Moderna en Pfizer deze techniek wordt gebruikt. Het hiv-vaccin dat nu onderzocht wordt is niet hetzelfde als de coronavaccins, maar gebruikt wel dezelfde techniek.

mRNA staat voor ‘messenger RNA’ (boodschapper-RNA). Boodschapper-RNA komt voor in alle menselijke cellen. Het werkt als transportsysteem voor de genetische informatie die in het DNA is vastgelegd. Voor alle antilichamen die gemaakt worden in ons lichaam, die je beschermen tegen infecties van virussen, is er een code in het DNA. Deze code wordt daar gebracht door het boodschapper-RNA (mRNA). De mRNA-vaccins leveren dus boodschapper-RNA met deze code. Hierdoor maak je zelf antilichamen (zoals de bNabs eerder genoemd) aan, zonder dat je in aanraking bent geweest met een virus. Zo ben je beschermd tegen infecties.

In de video hieronder wordt in het Nederlands uitgelegd hoe mRNA-vaccinaties precies werken, en hoe ze ervoor zorgen dat je lichaam antilichamen (zoals bNabs) aanmaakt.

Reactie van de onze voorzitter en een Q&A met een hoogleraar

Eerder kwam onze voorzitter op tv om te vertellen hoe de Hiv Vereniging tegen deze ontwikkeling aankijkt. Ook gaf hoogleraar vaccinologie Rogier Sanders van het Amsterdam UMC via de radio antwoord op vragen over dit vaccin.