Oproep: vragenlijst borstvoeding en hiv

Gepubliceerd: 15 september 2021

De Hiv Vereniging is regelmatig actief betrokken bij wetenschappelijk onderzoek over hiv. We geven feedback, delen vragenlijsten of treden op als adviseur. In dit artikel delen we een oproep voor een vragenlijst over borstvoeding door vrouwen met hiv.

Prefer English? Click here.

Let op: deze vragenlijst heeft al eerder online gestaan. Vul deze dus niet in als je de vragenlijst al eerder hebt ingevuld. De onderzoekers willen graag de antwoorden van 100 vrouwen, dit aantal is nog niet bereikt. Daarom delen we de oproep nogmaals.

Onderzoek naar borstvoeding

Vrouwen met hiv mogen in het kader van ‘samen beslissen’ zelf bepalen of ze borstvoeding willen geven of niet. De Hiv Vereniging ondersteunt dit, en vindt ook dat vrouwen deze keuze zelf kunnen maken op basis van goede en eerlijke informatie.

Onderzoekers uit het Erasmus MC, Amsterdam UMC en Radboud UMC willen een onderzoek opzetten om te bepalen welke hiv-medicatie het beste gegeven kan worden tijdens de periode van borstvoeding. Er kan namelijk een beetje hiv-medicatie via de moedermelk  van de moeder naar het kind gaan. Onderzoekers willen weten hoeveel, en of er een verschil is tussen de soorten hiv-medicatie. En de onderzoekers willen weten hoe vrouwen met hiv het best geïnformeerd kunnen worden over borstvoeding en hiv.

Voordat er subsidie voor dit grote onderzoek toegekend kan worden, is het nodig om in kaart te brengen hoeveel vrouwen met hiv borstvoeding hadden willen geven of zouden willen geven. Daarom vragen we aan vrouwen met hiv om een vragenlijst in te vullen.

Vragenlijst

Je kan aan deze inventarisatie meedoen door een korte vragenlijst in te vullen. Je kan meedoen als je kinderen hebt gekregen, maar ook als je een kinderwens hebt. De vragenlijst duurt ongeveer 10 minuten. De antwoorden worden anoniem opgeslagen en zijn niet herleidbaar. De vragenlijst vind je hier.

Verdere vragen?

Je vindt hier meer informatie over hiv en borstvoeding of neem contact op met het Servicepunt van de Hiv Vereniging via 020 - 689 25 77 (maandag, dinsdag en donderdag van 14:00 tot 22:00) of stuur een bericht aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..