Zonder paspoort of BSN ook recht op COVID-19 vaccinatie

Gepubliceerd: 07 juli 2021

Wat kun je doen als je geen paspoort, BSN, postadres of geldige verblijfspapieren voor Nederland hebt en een vaccinatie wilt of als je iemand kent in zo’n situatie? Een paar tips hoe je gevaccineerd kunt worden.

(Prefer this in English? Click here. Een voorkeur voor Engels? Klik dan hier).

Update per 21 juli 2021
Mensen zonder papieren kunnen op steeds meer plekken in Nederland een coronavaccinatie krijgen. Het Rode Kruis heeft op hun meertalige website een overzicht van vaccinatielocaties in Nederland beschikbaar, welke actueel wordt gehouden.

Flyers in meerdere talen zijn beschikbaar voor mensen zonder papieren met uitleg in begrijpelijke taal over vaccins en het belang van vaccineren en dat men de prik veilig kan halen. Men kan zich anoniem laten vaccineren, de politie oefent geen controles uit op priklocaties en er is geen contact met de IND. Een overzicht van de flyers vind je hier (Engelstalig). Download de flyers in de verschillende talen:  pdf Duits (195 KB) pdf Engels (189 KB) pdf Frans (194 KB) pdf Nederlands (193 KB) pdf Pools (195 KB) pdf Portugees (195 KB) pdf Roemeens (195 KB) pdf Russisch (199 KB) pdf Spaans (195 KB) | pdf Turks (194 KB)

Ingeschreven of bekend bij huisarts

Als je langer dan 1 maand in Nederland verblijft kun je in aanmerking komen voor de gratis vaccinatie tegen COVID-19. Je ontvangt een uitnodiging van GGD GHOR als je ingeschreven staat bij de Basisregistratie Personen (BRP), óf als je een BurgerServiceNummer (BSN) en een DigiD hebt. Hier vind je meer informatie.

Mensen met hiv, die niet ingeschreven staan maar wel bekend zijn bij een huisartsenpraktijk kunnen via hun huisarts een uitnodiging voor de vaccinatie ontvangen hebben omdat zij opgenomen zijn op de grieppriklijst.

Niet ingeschreven

Er zijn tal van redenen om in Nederland te verblijven en niet ingeschreven te staan bij een gemeente, niet in de BRP opgenomen te zijn en geen BSN te hebben. Mensen die hier (tijdelijk) werken of studeren. Vrienden of familie die vanwege coronamaatregelen niet naar hun eigen land kunnen reizen. Mensen die na een kort verblijf hier zijn gebleven. Zij kunnen echter niet bereikt worden voor een vaccinatie afspraak.

Informatie in begrijpelijke taal en/of moedertaal

Informatie over COVID-19, over vaccinaties en hoe je je ook zonder een paspoort of BSN kunt laten vaccineren is beschikbaar in begrijpelijke taal. Ook in de eigen moedertaal, met beeldmateriaal, gesproken tekst of animatie. Vaccinatie is goed voor je eigen gezondheid, maar ook om anderen te beschermen tegen overdracht van het coronavirus.

Toch kunnen mensen twijfelen omdat men niet het belang van vaccinatie inziet. Uit (geloofs)overtuiging of omdat men informatie van de overheid niet vertrouwt. Ook kan men bang zijn dat persoonlijke gegevens worden gedeeld met Politie, IND of andere instanties.

Hieronder vind je heldere informatie. Het nemen van een vaccinatie is vrijwillig en de privacy van persoonsgegevens wordt beschermd. Je gegevens worden niet gedeeld met andere instanties, dus je kunt gerust een afspraak maken.

De informatie is wellicht handig voor jezelf, maar is ook om te delen met anderen die hieraan behoefte hebben, en wordt, gezien alle snelle ontwikkelingen, de komende tijd actueel gehouden.

Lampion als waakhond

Hiv Vereniging heeft zitting in de Stuurgroep Lampion, het Landelijk informatie- en adviespunt voor zorg aan mensen zonder papieren. De Stuurgroep volgt in deze periode kritisch de voortgang van het vaccinatie aanbod voor de mensen die moeilijk bereikbaar zijn, zodat ook zij, als ze een vaccinatie willen, in de komende weken een vaccinatie kunnen krijgen.