Iedereen verdient goede hiv-zorg, ook internationale studenten

Gepubliceerd: 21 mei 2021

De Hiv Vereniging pleit voor goede hiv-zorg voor alle mensen met hiv in Nederland, daar vallen ook internationale studenten onder. Hiv-zorg voor internationale studenten is een lopend dossier binnen de vereniging en we boeken langzaam progressie. Op 19 mei verscheen er een column van huisarts Danka Stuijver met de titel ‘Moet ik als arts deze onverzekerde hiv-patiënt helpen of niet?’ in de Volkskrant. Het enige correcte antwoord op deze vraag is ‘ja’. Wij leggen graag uit waarom.

Al een aantal jaar zijn wij druk bezig met het dossier ‘hiv-zorg voor internationale studenten’. We krijgen als vereniging regelmatig signalen binnen dat internationale studenten met hiv tegen problemen aanlopen in Nederland: slechte toegang tot de (hiv)-zorg, slechte verzekeringen, hoge kosten en geen hiv-medicatie. In de column van Stuijver wordt een casus besproken van een internationale studenten die hiv-zorg nodig heeft. De titel suggereert dat de desbetreffende patiënt onverzekerd is, dit klopt niet.

Continuïteit belangrijk

Internationale studenten zijn verplicht verzekerd voor zorgkosten via een particuliere zorgverzekering. De kosten voor hiv-zorg worden door de particuliere verzekering echter vaak niet (geheel) vergoed. Dit is niet de schuld van de student, maar dit komt door de houding van de particuliere zorgverzekeraars die hiv-zorg uitsluit van vergoeding. De Hiv Vereniging vindt dit onterecht, omdat het belangrijk is dat de continuïteit van de hiv-behandeling ook in Nederland wordt gewaarborgd. Dit is met name belangrijk voor de gezondheid van de student, maar ook om te zorgen dat hiv niet kan worden overgedragen. De hiv-medicatie zorgt ervoor dat het virus dusdanig wordt onderdrukt dat het niet kan worden overgedragen. Gelukkig zijn er in Nederland manieren om verstrekking en vergoeding van hiv-zorg en medicatie aan deze studenten toch mogelijk te maken. Geheel volgens de geldende regels. In tegenstelling tot wat de columnist dus beweert.

Geen misbruik van de regels

Studenten uit de hele wereld komen in Nederland studeren en maken bijna 20% uit van het totaal aantal studenten in Nederland. Vaak komen ze op uitnodiging van onderwijsinstellingen, hogescholen of universiteiten en zijn ze voor hen een belangrijke inkomstenbron. Studenten zijn echter verplicht een particuliere zorgverzekering af te sluiten, maar deze schiet vaak tekort voor veel studenten (waaronder dus geen vergoeding voor hiv-zorg). Onderwijsinstellingen hebben hier de verantwoordelijkheid om te zorgen dat de internationale studenten goede zorg in Nederland kunnen krijgen. Ze betalen immers grote bedragen om hier te mogen studeren, daar mag ook meer service tegenover staan. Tevens haalt de columnist de optie aan dat de internationale student een bijbaantje neemt. De Zorgverzekeringswet verplicht een internationale student dat hij zich bij een bijbaantje moet verzekeren voor de basiszorg. Dit is dus geen misbruik van regels, maar een verplichting van deze wet, de student betaalt daarmee ook een premie.

De CAK Regeling

Soms kan de IND verplichten dat een student op basis van zijn of haar visum niet mag werken. Een spagaat waarmee een student helaas te maken mee krijgen. Maar ook daar is weer een oplossing voor. Het ministerie van VWS wil namelijk niet dat internationale studenten worden buitengesloten van hiv-zorg. Het ministerie wijst op de mogelijkheid dat hiv-behandelaren de kosten van de hiv-zorg, het stukje dat dus niet verzekerd is via de particuliere zorgverzekering van de student, kunnen declareren bij de door de GGD/GHOR gecoördineerde CAK Regeling voor niet-verzekerden. Er is dus geen belemmering voor ziekenhuizen om een internationale student met hiv de noodzakelijke medische zorg en behandeling te geven.

Het is dan ook schrijnend om te lezen dat de columnist begint over zorgtoerisme door een internationale student of over hoge kosten die hij afwentelt op de belastingbetaler. De schuld ligt niet bij de internationale student, maar bij het complexe systeem van verzekeringen en regelingen die deze groep mensen structureel uitsluit van goede (hiv-)zorg. Laten we met elkaar ervoor zorgen dat particuliere zorgverzekeraars hun verantwoordelijkheid nemen, mede in het licht van de publieke gezondheid en stoppen met hiv-zorg uit te sluiten binnen hun polisvoorwaarden. De Hiv Vereniging pleit voor goede hiv-zorg voor iedereen met hiv in Nederland want de continuïteit van deze zorg is voor iedereen belangrijk!

Lees hier meer informatie.