Doe mee aan de Survey Mannen & Seksualiteit

Universiteit Utrecht en Soa Aids Nederland roepen alle mannen die seks hebben met mannen op om de online Survey Mannen & Seksualiteit in te vullen. Dit is een nieuw nationaal onderzoek naar seksueel gedrag en seksuele gezondheid onder mannen die seks hebben met mannen.

Soa Aids Nederland doet dit onderzoek samen met de Universiteit Utrecht en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Het bereiken van mannen met hiv heeft hierbij extra aandacht. Resultaten van het onderzoek worden gebruikt om de preventie van hiv en andere soa’s te verbeteren.

In de online vragenlijst ‘Survey Mannen & Seksualiteit’ komen allerlei thema’s aan bod. Van de ervaringen met seks en manieren om hiv en andere soa’s te voorkomen tot de houding ten opzichte van seks en gezondheid. ‘Als we weten wat er speelt onder homo’s en bi-mannen en we meer kennis hebben over hoe mannen in verschillende groepen denken, dan kunnen we veel gerichter voorlichting geven’, zegt hoofdonderzoeker Prof. Dr. John de Wit (UU). Uitkomsten worden dan ook met het publiek én professionals in de hiv- en soa-zorg gedeeld.

Bereiken diverse groep mannen essentieel voor inzetbaar resultaat

De onderzoekers vinden het belangrijk dat veel mannen met hiv meedoen. ‘Ontwikkelingen als PrEP en U=U [redactie: door de Hiv vereniging vertaalt naar n=n] (de wetenschappelijke erkenning dat een ondetecteerbare viral load betekent dat het hiv-virus niet meer kan worden doorgegeven) veranderen de manier waarop mensen denken over veilig vrijen en over hiv’, aldus De Wit. ‘Jarenlang was het condoom het enige doeltreffende middel om je te beschermen tegen hiv, maar nu is dat niet meer zo. We willen graag weten: wat vinden homo’s tegenwoordig effectief, waar voelen ze zich veilig bij en in hoeverre verandert dat de manier waarop mensen met en zonder hiv naar elkaar kijken?’

Soa Aids Nederland en de Universiteit Utrecht roepen alle mannen die seks hebben met mannen op om de online vragenlijst in te vullen op www.soaaids.nl/sms2018. Invullen duurt zo’n 20-25 minuten. De Survey is behalve in het Nederlands ook beschikbaar in het Frans, Engels, Turks, Arabisch en Farsi. Onder de deelnemers worden twintig cadeaubonnen ter waarde van €25,- verloot.