Zorgverzekering

Halverwege november krijgt iedereen een nieuw aanbod van de huidige zorgverzekeraar. Als je denkt dat er daarmee, behalve de prijs, niets verandert, kun je bedrogen uitkomen. Het is belangrijk dat je de polisvoorwaarden checkt. Heb je een restitutiepolis, dan blijf je vrij in je keuze van zorgverleners. Heb je een naturapolis, dan moet je – als je bij dezelfde verzekeraar wilt blijven – controleren of je hiv-behandelcentrum, huisarts en andere zorgverleners (fysiotherapeut en tandarts bijvoorbeeld) ook in 2020 onder dezelfde voorwaarden vergoed blijven. Als dat niet zo is, dan kun je beter de overstap maken naar een iets duurdere restitutiepolis.

In het kort

• De polisvoorwaarden veranderen ieder jaar: wat in 2019 vergoed werd, wordt niet altijd in 2020 vergoed.
  • 31 december 2019: de uiterste datum voor het opzeggen van je zorgverzekering.
  • 31 januari 2020: de uiterste datum voor het afsluiten van een nieuwe zorgverzekering, als je de oude uiterlijk 31 december hebt stopgezet (je zorgverzekering gaat dan met terugwerkende kracht in op 1 januari).
  • Check met een vergelijker of je niet teveel betaalt voor je zorgverzekering.
  • Bij een restitutiepolis heb je vrije keuze in de zorg, bij een natura- of budgetpolis is deze keuze beperkt en moet je soms bijbetalen.
  • De Hiv Vereniging biedt haar leden collectiviteitskorting op een aantal zorgverzekeringen aan.
  • Bij een laag inkomen kan je wellicht een gemeentepolis afsluiten.
  • Het lidmaatschap van de Hiv Vereniging wordt soms (gedeeltelijk) vergoed bij een aanvullende zorgverzekering

Welke verzekering is het best?

Het is niet mogelijk om één bepaalde verzekering aan te raden voor mensen met hiv. Iedereen is namelijk verschillend en iedereen heeft andere zorg nodig. De één wil veel fysiotherapie, de ander veel tandheelkundige zorg, een derde wil het allebei. Ook kan het zijn dat je bijvoorbeeld een klantenservice die altijd telefonisch bereikbaar is heel belangrijk vindt, of juist je zaken graag via het internet regelt. De Consumentenbond heeft een onderzoek gedaan naar welke verzekering het best beoordeeld wordt door consumenten. Uit het onderzoek van de Consumentenbond van 2017 kwamen alle verzekeraars goed uit de bus: ze kregen cijfers tussen de 7.2 en 8.1. De uitslag van het onderzoek lees je hier.

Belangrijke data

Uiterlijk 12 november 2019 moeten de zorgverzekeraars de premies voor hun verzekeringen bekendmaken. Wanneer je voor of op 31 december 2019 overstapt naar een nieuwe verzekeraar, wordt je oude verzekeraar automatisch opgezegd. Je nieuwe verzekering gaat dan in per 1 januari 2020. Wanneer je meer bedenktijd nodig hebt kun je je oude zorgverzekering tot en met 31 december 2019 opzeggen, en tot en met 31 januari 2020 een nieuwe verzekering aanvragen. De nieuwe verzekering gaat dan met terugwerkende kracht per 1 januari 2020 in.

Welke soort polis? Kijk kritisch!

Wil je onaangename verrassingen zoveel mogelijk voorkomen? Neem dan een restitutiepolis en in geen geval een budgetpolis en liever ook geen naturapolis. De verschillen tussen de soort polis (restitutiepolissen, naturapolissen en budgetpolissen) worden steeds groter. Dat hield in het verleden in dat steeds meer verzekerden voor vervelende verrassingen kwamen te staan zoals bijbetalingen voor medicijnen of behandelingen. Kijk daarom kritisch naar je polis en de polisvoorwaarden.

Aanvullende verzekeringen

Mensen zien steeds vaker af van een aanvullende verzekering. Op die manier weten ze hun maandelijkse lasten te verlagen. Maar als je hogere zorgkosten verwacht op het gebied van fysiotherapie (zeker als je regelmatig sport en kans loopt op sportblessures ) of alternatieve geneeswijzen, of tandartskosten, moet je de risico’s en de kosten afwegen. Naar mate we langer leven met hiv hebben we vaker hiv-gerelateerde ouderdomsklachten. Dat kunnen ook bewegings-, spier- en gewrichtsklachten zijn. Dan is fysiotherapie belangrijk.

Met een aanvullende verzekering dek je zorgkosten die niet door de basisverzekering vergoed worden. Dan gaat het vooral om tandzorg, fysiotherapie, alternatieve geneeswijzen en orthodontie. Als je hoge of hogere zorgkosten verwacht, kan een aanvullende verzekering soms voordelig zijn. Let op: als je nog geen aanvullende verzekering hebt, stellen sommige verzekeraars gezondheidsvragen. Soms willen zij geen chronisch zieken hebben, maar soms maken ze bij hiv nu net weer geen probleem. Omdat weigeren voor aanvullende verzekeringen mag, kun je er weinig tegen doen.

Voor aanvullende verzekeringen geldt die algemene acceptatieregel niet meer. Ga daarom eerst na of een andere verzekeraar je wel toelaat. Via een vergelijkingssite als de consumentenbond kun je, als je je voorkeuren voor een aanvullende verzekering invult, bij de opties van zorgverzekeraars zien of zij jou wel of niet direct toelaten.

Zeg je aanvullende verzekering pas op als je zeker weet dat je nieuwe zorgverzekeraar je heeft geaccepteerd. Je bent overigens niet verplicht om je basisverzekering en je aanvullende zorgverzekering bij dezelfde zorgverzekeraar af te sluiten. Als je je aanvullende verzekering bij een andere verzekeraar afsluit, kun je wel een toeslag krijgen. Die kan oplopen tot meer dan 50% van de premie voor de aanvullende verzekering.

Veranderingen in eigen risico en premie

Ieder jaar kan het eigen risico en de prijs van de basisverzekering veranderen.

Geld besparen? Collectiviteitskorting en vergelijken!

Je kunt geld besparen door een zorgverzekering met collectiviteitskorting af te sluiten. De Hiv Vereniging biedt haar leden collectiviteitskorting op de zorgverzekering aan. Ook kan het een goed idee zijn om een gemeentepolis af te sluiten. Hier vind je meer informatie. Maar als je ambtenaar bent, vakbondslid of lid van sommige sportverenigingen, zijn daar vaak ook collectieven voor waardoor je een percentage kunt besparen.

Omdat er elk jaar behoorlijk wat verandert, is het zinvol om een zorgvergelijker in te vullen. Dit kun je doen via de vergelijker van de Hiv Vereniging of de Zorgvergelijker van de Consumentenbond. Let op: de Consumentenbond heeft soms een klein commercieel belang: je kunt via de bond die verzekeringen soms met een collectiviteit afsluiten.

Misvattingen

Er komen veel misvattingen over zorgverzekeringen voor. Deze gaan bijvoorbeeld over de beschikbare zorgverleners binnen een polis. Of die nieuwe apotheek die een ander contract heeft. Bekijk even de valkuilen die er zijn.

Zorgverzekeraars en vergoeding lidmaatschap

De website zorgwijzer.nl biedt een overzicht van zorgverzekeraars die de contributie geheel, gedeeltelijk of niet vergoeden. In dit overzicht zie je per zorgverzekeraar wat deze aanbiedt. Vaak verbindt een zorgverzekeraar een voorwaarde aan de vergoeding. Namelijk of een patiëntenorganisatie is aangesloten bij de Patiëntenfederatie (NPCF) en Ieder(in). De Hiv Vereniging is aangesloten bij zowel de Patiëntenfederatie als Ieder(in). Informeer jezelf, zoek in het overzicht jouw zorgverzekering of neem contact op met je verzekering als je vragen hebt.

Zorgtoeslag

Zorgtoeslag is een tegemoetkoming van de Nederlandse Overheid voor mensen met een Nederlandse zorgverzekering. Om in aanmerking te komen, moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen. Zo is toekenning afhankelijk van de samenstelling van je huishouden en van de hoogte van je inkomen. Je kunt zelf via een proefberekening op de website van de Belastingdienst uitrekenen waarop je recht hebt. Je leest meer over zorgtoeslag onder Geldzaken.

Afleveringsproblemen medicijnen?

De afgelopen jaren hadden relatief veel mensen met hiv afleverproblemen van hun hiv-remmers in de apotheek. Volgens de wet mag je voor drie maanden medicatie per keer meekrijgen. Soms krijgen mensen toch maar voor een maand hiv-remmers mee. Sinds 2017 wordt door de Hiv Vereniging in kaart gebracht bij welke verzekeraars nog steeds leveringsproblemen van medicatie plaatsvinden.

Per 1 januari 2020 hanteren hebben bijna alle zorgverzekeraars (VGZ is de uitzondering) in hun voorwaarden staan dat (hiv-)medicatie duurder dan €1.000,- per maand per drie maanden meegegeven mag worden wanneer de persoon met hiv goed ingesteld is (na zes maanden). Wanneer je toch problemen ervaart met de levering van medicijnen of je medicatie niet voor drie maanden meekrijgt, vragen we je dit door te geven aan de Hiv Vereniging via het Servicepunt.

Zorgverzekering op reis

De basisverzekering dekt soms minder dan je denkt. Zo worden de kosten voor spoedeisende medische zorg in het buitenland weliswaar vergoed. Maar slechts tegen het Nederlandse tarief. In veel vakantielanden pakken de kosten flink wat hoger uit. Laat je niet verrassen door een hoge ziekenhuisrekening. Je kunt bijvoorbeeld een aanvullende verzekering afsluiten die alle kosten van de spoedeisende zorg dekt. Maar vaak dekt een reisverzekering met een medische module die kosten ook.

Geldzaken

Goed en gezond werken