Positive Families in 2017

Gepubliceerd: 01 mei 2018

Positive Families richt zich op gezinnen met kinderen tot 18 jaar, waar hiv een rol speelt. Het merendeel van de gezinnen heeft kinderen onder de 12 jaar. De oudere positieve kinderen komen vaak niet meer mee, omdat zij activiteiten voor eigen leeftijdsgenoten krijgen aangeboden via the Young Ones.

De activiteiten proberen we zoveel mogelijk aan te sluiten op de leeftijdsgroepen. Het weekend van Positive Families wordt bezocht door twee soorten gezinnen: gemengde- en gezinnen met migratie achtergrond (vaak alleenstaande moeders) en adoptiegezinnen.

Zichtbaarheid en informeren

Nevenactiviteit is ook voorlichting aan (potentiele) adoptieouders die zich beter wensen te informeren hoe het is om een positief kindje te adopteren. Verder is er ook meer media attentie geweest met betrekking tot positieve kinderen en stigma (NOS, RTL Nieuws, Hello Gorgeous, plus>, Rethink+ van ViiV, Iam+ van Gilead, op het podium in Carré). Sectiecoordinator en leden van Positive Families hebben zich ingezet in meedere secties van de Hiv Vereniging, daardoor is Positive Families meer in beeld gebracht binnen andere groepen en ook buiten de vereniging.

Positive Families Weekend - Circus!

touwwerkHet jaarlijkse weekend van 12 mei t/m14 mei, heeft dit jaar weer plaatsgevonden op het Summer Camp te Heino. De meeste mensen waren zo enthousiast over de locatie in het groen, afgeschermd, geen druk verkeer etc. En de locatie is ook goed te bereiken met openbaar vervoer. We hadden het hostel tot onze beschikking voor max. 52 peronen en een groephuis maximaal 32 personen. Het thema voor 2017 was Circus.

Aanmelding verliep soepel mede door het Servicepuntteam. We hadden dit jaar 26 gezinnen, 10 meer dan vorig jaar, die zich opgegeven hadden. Totaal 82 personen, waarvan 44 kinderen onder de 18 jaar. Dit jaar was er weer een harde kern, maar ook veel nieuwkomers vooral ook uit de Posidiva groep. Dit jaar hebben de Posidiva’s meer ondersteuning gehad uit de groep. Ook hebben we dit jaar gebruik gemaakt van gezamelijk vervoer. Omdat er toch veel gezinnen zijn die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. Het is een opgave om samen met je kinderen en bagage deze reis te ondernemen. Ook is er meer ondersteuning gekomen voor de veelal voor allochtone gezinnen, om te helpen en een tegemoetkoming van het Aidsfonds te regelen.

De activiteiten waren verdeeld tussen de ouders en de kinderen. Nog steeds van groot belang is de mix tussen ouders met hiv en ouders met hiv-positieve kinderen. Door grotere deelname van positieve volwassenen was er ook veel interactive tussen adoptie-ouders en hiv+ ouders.

Voor de kinderen waren er diverse buitenactiviteiten op het terrein van Summercamp. Hierdoor hoefden we ook niet van het terrein af. We hebben het aantal activiteiten wat teruggenomen omdat kinderen ook graag vrij willen spelen.

Vrijdag
‘s Middags werd er een cirustent opgezet  door Circus Pavarini. Op vrijdagavond was er tijd om elkaar weer te moeten, samen praten en broodjes en mashmellow bakken bij het kampvuur.

Zaterdag
Op zaterdag waren het de coaches van Pavarini, die de kinderen bekend maakten met acrobatiek, jongleren etc. Dit had allemaal te maken met zelfvertrouwen en grensverleggend bezig zijn en saamhorigheid.

Voor de volwassenen hadden we een workshops georganiseerd door Mirjam Schulpen. In de middag was er een mogelijkheid om in de bioscoop een docufilm te kijken “Little heaven”.

Zaterdagavond hadden we een BBQ en bingo  en aansluiten een disco.

Moederdag!
Zondag, moederdag, hebben we ook aandacht aan geschonken tijdens het ontbijt, daarna was er een mogelijkheid om een hoogtetouw-parcour af te leggen, of lekker te springen en spelen met de atributen van Covebo, die belangeloos ter beschikken gesteld waren. En als afsluiting een lunch.

Vrijwilligers en organisatie

Naast  de 6 vaste hadden we ook dit jaar weer een extra vrijwilliger voor het gehele weekend. We zien dat het team al goed op elkaar is ingespeeld. Een van onze vrijwilligers was dit jaar 10 jaar actief bij Positive Families, we hebben haar in het zonnetje gezet.