Power of Love 2021 - Schrijf je in voor de livestream!

Datum 27 november 2021

Op zaterdag 27 november 2021, vindt dit keer The Power of Love plaats vanuit het Beatrix Theater in Utrecht. De jaarlijkse bijeenkomst in het kader van Wereld Aids Dag is vanwege corona omgezet in een gratis toegankelijke livestream. De bijeenkomst, speciaal voor mensen met hiv en hun betrokkenen, is van 11.00 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 15.00 uur. In de theaterzaal zijn alleen de sprekers en fakkeldragers aanwezig en een aantal andere mensen die betrokken zijn bij het programma.

Als je een toegangsbewijs hebt gekocht, krijg je je geld terug en ontvang je vanzelf kort voor het evenement een link naar de livestream.

Klik hier als je je nog niet aangemeld hebt en de link naar de livestream wilt ontvangen.

Positive Flame: 40 jaar hiv in alle diversiteit

Dit jaar is hiv veertig jaar op de wereld. Bij The Power of Love brengen we dat in beeld door een groep van zo’n veertig mensen met hiv: elk met zijn of haar eigen diagnosejaar: van 1981 tot en met 2021. Deze groep is ontzettend divers. Zo heeft Perry hiv opgelopen toen hij in 1990 als student in New York was en is Chaniel in 2002 met hiv geboren in Suriname. We gaan in gesprek meteen aantal vrouwen en mannen, met mensen van verschillende afkomst, met mensen die nog maar kort weten dat ze hiv hebben en met long time survivors en met mensen met uiteenlopende seksuele voorkeuren.

Deze veertig mensen met hiv zijn onze fakkeldragers. Sinds 2018 wordt The Power of Love geopend door zo’n groep fakkeldragers. Dit jaar is de laatste fakkeldrager onze eregast Adam Castillejo, de London Patient die is genezen van hiv. Als ambassadeur van hoop zal hij op het podium de Positive Flame aansteken, die de hele dag zal branden. Als deze vlam is ontstoken, herdenken we een minuut in stilte de mensen met hiv en aids die zijn overleden en we herdenken de overledenen die zich voor ons hebben ingezet.

poweroflove1

Medische update

Er komen elk jaar nieuwe hiv-medicijnen beschikbaar en ook de hiv-zorg verandert door de jaren heen. Als je naar The Power of Love komt, kun je via de online peiling vooraf je vragen inbrengen. De vragen die bij meerdere mensenleven, komen tijdens de bijeenkomst aan bod. We bespreken in begrijpelijke taal de belangrijkste ontwikkelingen in de hiv-behandeling met:

• Loek Elsenburg Hiv-consulent DC Klinieken Lairesse
  • Natasja van Holten ‍Hiv-consulent LUMC Leiden en voorzitter V&VN Verpleegkundig Consulenten HIV
  • Eliane Leyten Hiv-behandelaar HMC Westeinde Den Haag
  • Marc van der Valk Directeur Stichting Hiv Monitoring en hiv-behandelaar bij Amsterdam UMC en DC Klinieken

Op de middenstip

Wegens succes herhaald: Op de Middenstip. Gedurende The Power of Love krijgen tien mensen twee of drie minuten de tijd om met ons te delen wat hen aan het hart gaat. Geen interview, maar een rechtstreekse boodschap.

Zo vertelt arts-onderzoeker Katie Hensley van het Erasmus MC hoe je door een ochtend of middag bloedonderzoek kunt bijdragen aan het onderzoek naar genezing van hiv. Marieke Been, sociaal-psychiatrisch verpleegkundige op de polikliniek voor mensen met hiv en psychische klachten, praat over mentale gezondheid. Frank Elshof, plusapotheker van Service Apotheek NieuwSloten, is gedreven door interacties: botsingen tussen hiv-medicatie en andere medicijnen. Leon Knoops van Mainline vertelt ons over chemsseks. Hiv-behandelaar Casper Rokx van Erasmus MC beschrijft wat indicatoren zijn die erop kunnen duiden dat iemand hiv heeft; belangrijk om te weten voor mensen die je misschien kent. We horen over stigma in de gezondheidszorg en over Share the Power, het community-event van de Hiv Vereniging op zaterdag 17 maart 2022.

Onderzoeken naar de genezing van hiv

• Dr. Anne Wensing: Arts-viroloog dr. Anne Wensing van het UMC Utrecht is een van de coördinatoren van ICISTEM, het internationale samenwerkingsverband van artsen en onderzoekers over stamcel transplantaties bij hiv-genezing. Zij praat ons bij over de stand van zaken bij het onderzoek naar genezing van hiv en over de vooruitzichten.
  • Shringar Rao: We spreken ook met onderzoeker Shringar Rao van het Erasmus MC. Zij heeft samen met collega’s van het Erasmus MC én met de steun van het Aidsfonds een manier ontdekt om cellen die met hiv geïnfecteerd zijn, aan te zetten tot zelfvernietiging. Belangrijk, want de sluimerende aanwezigheid van het virus is een hoge barrière op de weg naar genezing van hiv. Dit onderzoek betekent beslist niet dat genezing op korte termijn mogelijk is, maar het is wel weer een stap vooruit om in de toekomst tot genezing van hiv te komen. Shringar legt uit hoe dit zit.

Meer informatie over het programma vind je hier.