The Lancet publiceert artikel over het belang van taal bij n=n

Gepubliceerd: 18 juni 2018

In het Brits medisch tijdschrift The Lancet is onlangs een artikel gepubliceerd over het belang van taal bij de n=n boodschap. Onlangs kwam de Hiv Vereniging ook met een taalwijzer als het aankomt over hiv en aids en een bijhorend artikel over 'het belang van taal'.

In het artikel geeft Bob Leahy aan dat termen als 'zeer kleine kans' of 'laag risico' stigmatiserend werken voor mensen met hiv. De Hiv Vereniging pleit ook voor het gebruik van de juiste termen als men spreek over n=n, niet meetbaar = niet overdraagbaar. Willen we zorgen dat mensen met een ondetecteerbare viral load daadwerkelijk gaan geloven dat het risco echt nul is moeten we spreken in termen als 'kans is nul' of 'geen risico'. Alleen dan kunnen we zorgen dat het stigma verdwijnt en zal de angst rondom overdracht minder worden.

Voor het volledige artikel van Bob Leahy klik hier (artikel is in het engels).