Aanrader: mooie podcast over veertig jaar hiv in Nederland

Gepubliceerd: 05 december 2022

Op 1 december kwam bij BNR de podcastserie 'De Hemel kan wachten' online, over veertig jaar hiv in Nederland. Een aanrader.

Podcastmaker Sterre ten Houte de Lange van omroep BNR klopte als eerste aan bij de Hiv Vereniging enkele maanden geleden: “Ik kan dit niet zonder jullie.” We werkten van harte mee aan dit zorgvuldig gemaakte programma. In zes afleveringen wordt de geschiedenis van hiv in Nederland uiteengezet. Ten Houte de Lange interviewde betrokkenen van het eerste uur, artsen, wetenschappers en andere betrokennen. Het levert een keur aan perspectieven op. Van wanhoop en strijdlust tot wetenschappelijke doorbraken en hoopgevende vooruitzichten, het komt allemaal aan bod in het zeer luisterwaardige ‘De Hemel kan wachten’. De titel is naar ‘Heaven can wait’, de prachtige en krachtige poster van André Bongers en Eric Hamwijk die in 1990 de Nederlandse afdeling van Act Up oprichtten.

De podcast bestaat uit zes afleveringen van een dik kwartier:
- Aflevering 1 met Natasja van Holten, Marc van der Valk, Liesbeth van Leeuwen, Reina Foppen en Sven Danner.
- Aflevering 2 met Erwin van Rheenen, Stefan Silvestri, Laurens Buijs, Peter Reiss, Sven Danner, Reina Foppen.
- Aflevering 3 met Reina Foppen, Stefan Silvestri, Mark Vermeulen, Hedy d’Ancona, Tanne de Groei, Sven Danner, Laurens Buijs, Peter Reiss en Erwin van Rheenen.
- Aflevering 4 met Erwin van Rheenen, Sven Danner, Peter Reiss, Reina Foppen, Marc van der Valk, Liesbeth van Leeuwen, Janice Telgt en Mark Vermeulen.
- Aflevering 5 met Roel Veltmeijer, Mark Vermeulen, Silke David, Wieke Paulusma, Joba van den Berg, Marc van der Valk, Hedy d’Ancona en Mark Vermeulen.
- Aflevering 6 met Anne Wensing, Sven Danner, Janice Telgt, Peter Reiss, Marc van der Valk en Mark Vermeulen.

Angela Groothuizen en Loiza Lamers presenteren, de podcast is hier te beluisteren.

1622124928444 b0467199 heavencanwait

(Foto: Jasper Wiedeman / archief ILHIA)