Nieuwjaarstoespraak voorzitter

Gepubliceerd: 24 januari 2018

Beste mensen,

bertus 250Het moet 1990 of 1991 zijn geweest dat ik op een nieuwjaarsreceptie van Aidsfonds Jan Wessels ontmoette. John-Peter Kools, toen werkzaam bij Mainline, stelde ons aan elkaar voor. Jan was druggebruiker, had aids, en had vlak daarvoor zijn vrouw Patricia verloren. Overleden aan dezelfde ziekte. Vanwege zijn druggebruik, liep Jan een glansrijke carrière mis bij Ajax. Jan voelde zich geïsoleerd en kwam amper de deur uit. In die jaren leidde ik bij Jellinek een activiteitenprogramma voor druggebruikers met hiv/aids en Jan werd één van de trouwste deelnemers van deze groep. Vast hoogtepunt was de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie en deelnemers vonden het maar wat stoer om de toenmalige directeur, Peter van Rooijen, de hand te schudden en samen het glas te heffen. In 2004 werd dit programma wegbezuinigd en ik weet dat vrijwel niemand uit deze periode nog leeft. Voor mij zijn Jan en de nieuwjaarsreceptie onlosmakelijk met elkaar verweven.

Lange geschiedenis

Door dezelfde Peter werd ik in 1987 getraind als buddy bij de toenmalige Schorerstichting en twee jaar later nam Monique Middelhoff mij aan bij de Aids Infolijn. Ja, ik ga al een tijdje mee en behoor bij de oude rotten. Wat ik geweldig vind is dat zowel Peter als Monique mij het afgelopen jaar steunden in mijn kandidaatstelling als voorzitter van Hiv Vereniging.

Voorzitter Hiv Vereniging

Ik ben blij, dankbaar en trots dat ik jullie namens Hiv Vereniging mag toespreken. Mijn naam is Bertus Tempert en velen van jullie kennen me als medewerker bij Soa Aids Nederland & Aidsfonds, van het programma Etnische Minderheden, als coördinator Services of de organisatie van het Nationaal Congres Soa*Hiv*Seks op 1 december.

Cohesie

Precies twee maanden geleden werd ik gekozen door de Algemene Ledenvergadering als voorzitter van Hiv Verenging. Een mooie, eervolle functie en ook één die veel verantwoordelijkheid met zich mee brengt. Van de ruim dertig jaar dat ik in het hiv-veld werk, leef ik precies de helft met hiv. Mijn hiv-leeftijd wordt dit jaar 16. Het is mijn streven om organisaties in het hiv-veld met elkaar te verbinden en te zorgen voor cohesie. We moeten het immers samen doen!

n=n moet de wereld veroveren

Eind vorig jaar hebben we de n=n-campagne gelanceerd. Niet meetbaar = niet overdraagbaar!!! Ik kan niet vaak genoeg benadrukken hoe belangrijk en bevrijdend deze boodschap is. Als je virus niet meetbaar is kan je hiv niet overdragen. PUNT!! Op allerlei vlakken, sociaal en maatschappelijk, is dat enorme winst, maar vooral ook op seksueel gebied. Mensen met hiv kunnen zonder angst genieten van seks! Dit is heel bevrijdend en een belangrijk wapen om in te zetten voor de normalisering van hiv. Daar is wat mij betreft nog een wereld te winnen. Niet alleen voor mensen met hiv, maar ook voor hiv-internisten, speciaal verpleegkundigen hiv en andere zorgprofessionals. Met deze boodschap kan jij je cliënt of patiënt bemoedigen, empoweren en ondersteunen. Gebruik deze boodschap!! En daarnaast is n=n ook een belangrijke boodschap voor het algemeen publiek.

AIDS2018

Werken aan verdere normalisering van hiv wordt één van de grootste opdrachten voor de Hiv Vereniging. En AIDS2018 is een geweldig momentum om ook deze boodschap te laten klinken. Twee belangrijke doelen voor de vereniging zijn het goed neerzetten van ‘hiv in de media’ en het vervullen van de rol van gastheer/vrouwschap. In verhouding met veel andere landen is de hiv-gemeenschap klein in Nederland en willen we heel veel doen. We zijn erg enthousiast en kunnen jullie hulp goed gebruiken. En ook hier geldt weer: we moeten het samen doen!

Solidair

Eén concreet voorbeeld is – naast de n=n-campagne - de #millionpositivefaces-campagne. Dit is een sociale media solidariteits-campagne, waarbij je een selfie kunt uploaden waarmee je aangeeft dat je solidair bent met mensen met hiv. We hopen zoveel mogelijk bedrijven en mensen te betrekken en bereiken. Op de Nationale Gezondheidsbeurs begin februari wordt de campagne gelanceerd. Doe mee en houd onze website in de gaten!

Staan voor mensen met hiv

Daarnaast moeten we ons hard blíjven maken voor mensen met hiv. Veel is momenteel gericht op preventie en op het doel ervoor te zorgen dat aids in 2030 de wereld uit is. De Hiv Vereniging moet samen met andere organisaties ervoor blijven waken dat het goed blijft gaan met alle mensen die leven met hiv en hen zo goed mogelijk ondersteunen. We worden ouder, ja stokoud, en dat brengt allerlei uitdagingen met zich mee. Hart- en vaatziektes en botontkalking moeten niet onderschat worden. Goede hiv-zorg is en blijft belangrijk.

Samenwerking

Ik ben dan ook blij met het ‘Hiv-plan voor 2017-2020 Stappen vooruit in de hiv-preventie en hiv-zorg’ geformuleerd door de Nederlandse Vereniging van Hiv-behandelaren (NVHB) en de Vereniging Verpleegkundigen & verzorgenden Nederland (V&VN)- Verpleegkundig consulenten hiv. De vereniging onderschrijft de doelen en ambities van harte: géén nieuwe hiv-infecties, geen overlijdens als gevolg van aids, normaliseren van hiv en optimale kwaliteit van leven met hiv. Ook hier is het sleutelwoord: samenwerking en verbinding!

Naast het Nationaal Actieplan Soa, hiv & seksuele gezondheid van RIVM is ook dit Hiv-zorgplan aangeboden aan VWS. Tel hier de ambitieuze, nieuwe strategie van Aidsfonds & Soa Aids Nederland bij op en we kunnen concluderen dat we samen voor grote ambities en doelen staan.

Tot slot: er is leven na juli en na AIDS2018. Ik vind het daarom erg leuk te vertellen dat we samen met Volle Maan en ViiV op zaterdag 6 oktober weer een dag voor de hiv-gemeenschap organiseren. Buiten Amsterdam en wel op Landgoed ‘De Horst’ in Driebergen, waar we eerder de Positief Geluid-dag organiseerden. Binnenkort horen jullie hier meer over.

Ik wens jullie allen een mooi, inspirerend, gezond en energiek 2018!

Dank jullie wel!

Bertus Tempert