n = n geeft kracht

Gepubliceerd: 22 september 2017

Afbreken stigma

Maar waarom is het zo belangrijk? Het is namelijk al bekend dat je hiv niet zomaar kan overdragen.
De mythes dat je hiv krijgt via theekopjes, wc-brillen en speeksel zijn jaren geleden al ontkracht door wetenschappelijk onderzoek. We zien ook dat de internationale variant (U=U) zich vooral richt op seksuele overdracht, terwijl n=n zich breder opstelt. De Hiv Vereniging gelooft dat de n=n-boodschap meer omvat dan het zorgen voor angstvrij vrijen. Want naast het ontnemen van angst, zal het ook bijdragen aan het afbreken van het hiv-stigma en het geeft mensen met hiv de kans zichzelf te empoweren in een maatschappij waarin ze nog steeds worden gediscrimineerd om hun chronische aandoening.

Kennis vergroten

Verhalen over discriminatie op de werkvloer of tijdens tandartsbezoeken komen nog steeds op grote schaal voor, ondanks dat de huidige hygiëneprotocollen een overdracht van hiv al bij voorbaat moeten voorkomen. Daarom trekt de Hiv Vereniging de n=n-boodschap breder en moet het de kennis omtrent hiv met grote stappen vergroten. Hierin dient n=n als extra ondersteuning en geeft het mensen met hiv de mogelijkheid onderdeel te worden van de oplossing.

Erkenning

n=n bevat iets melancholisch, tot mij en niet verder, maar het dient ook als bron voor strijdlust en kracht. Het biedt handvatten voor mensen met hiv om sterker in hun schoenen te staan zodat men een betere en sterkere positie creëert. De angst voor overdracht kan verdwijnen en plaatsmaken voor geluk. Er ontstaat ruimte voor vrijheid waarin men zonder beperkingen kan bewegen in hun sociale leven.
Het behoeden voor een isolement is iets waar de Hiv Vereniging zich al jaren hard voor maakt. Mensen met hiv zijn vaker geneigd hierin te belanden door chronische gezondheidsproblemen en schaamte. Maar door n=n kan dit dus veranderen: angst en schaamte maken plaats voor erkenning en trots. Het biedt mensen met hiv rust in hun hoofd waarmee ze tijd en ruimte creëren om te werken aan zelfempowerment en hun gezondheid.

Kortom, n=n vormt een nieuwe mogelijkheid waarmee mensen met hiv zichzelf sterker kunnen maken in het leven en draagt als middel bij aan empowerment. De Hiv Vereniging gelooft dat deze boodschap een enorme bijdrage zal leveren aan onvoorwaardelijke gelijkwaardigheid voor mensen met hiv en roept iedereen op de boodschap te delen. Want n=n is belangrijk voor iedereen, met, maar ook zonder hiv.

Dit artikel is gepubliceerd in #06 plus>, winter 2017
Auteur: Tomas Derckx