Seksuele gezondheid op de agenda zetten!

Gepubliceerd: 24 oktober 2017

peter_van_delft_grMijn naam is Peter van Delft, ik ben een 49-jarige homoseksuele man, woonachtig in Amsterdam en werkzaam binnen de hulpverlening. Tijdens de Algemene Leden vergadering van 12 november 2016 ben ik gekozen tot bestuurslid ‘seksuele gezondheid en testen’. Ik leef al sinds 1998 met hiv en vanaf 2007 ben ik actief als stagiair en vrijwilliger binnen de vereniging. De werkgroep seksuele gezondheid en testen is al een tijd inactief en ik wil mij als bestuurslid inzetten om deze weer frequenter bij elkaar te laten komen, zodat we hiermee bij kunnen dragen aan het beleid van de vereniging op het gebied van seksuele gezondheid en testen.

Hoe leg je dat uit, seksuele gezondheid en testen?

“Gezondheid is de toestand van volledig fysiek, emotioneel, mentaal, sociaal en spiritueel welbevinden van een individu; en niet slechts de afwezigheid van ziekte” Toegepast op seksuele gezondheid wil dit ook zeggen: “Seksuele gezondheid vergt een positieve en respectvolle houding ten opzichte van seksualiteit en seksuele relaties. Dat wil zeggen: de mogelijkheid om plezierige en ‘veilige’ seksuele ervaringen te hebben, vrij van dwang, discriminatie en geweld. Voor het verkrijgen en behouden van seksuele gezondheid moeten de seksuele rechten van mensen worden gerespecteerd, beschermd en gehandhaafd.” (Uit de beleidsnotitie voor de Algemene Ledenvergadering van Hiv Vereniging Nederland op 9 november 2013)

Oog voor PrEP en comorbiditeit

Zo staat momenteel de invoering van PrEP binnen het basispakket ter discussie. Als bestuurslid wil ik mij inzetten voor het feit dat PrEP niet meer wordt gezien als een partypil (wat ik vaak hoor in mijn omgeving) maar als preventiemiddel (ter aanvulling op het condoom) om zo uiteindelijk infecties van het virus terug te dringen. Daarnaast denk ik dat het van grote noodzaak is dat met name mannen die seks hebben met mannen (MSM) met hiv bewust worden gemaakt van comorbiditeit met hiv. Ik denk dan aan een snellere kans op (her)infecties met hepatitis C, AIN en andere (psychische) aandoeningen.

Hiv-testen met counseling, vooral ook onder migranten

Wat betreft testen ben ik van mening dat het aanbieden van sneltesten uitgebreid kan worden bij evenementen/feesten voor met name MSM.  Door bekwame mensen die ter plekke pre- en postcounseling aanbieden, in plaats van de thuis-/zelftesten. Ik ben namelijk van mening dat iemand direct behoefte heeft aan precounseling. Het aantal hiv-infecties is meer toegenomen bij de groep migranten, ik zie hier een prioriteit om mij daarvoor de komende drie jaar in te zetten. Ik werk momenteel als ambulant werker voor HVO-Querido in het ambulant team wijkzorg. De doelgroep bestaat uit cliënten met psychosociale en psychiatrische problematiek die een woning op eigen naam hebben. In mijn caseload heb ik een psychiatrisch cliënt met hiv. In mijn vrije tijd reis ik graag en ik houd ook wel van een feestje.