Het leukste weekend van het jaar: het Young Ones Weekend!

Gepubliceerd: 11 maart 2024

Het is al weer even geleden, maar daarom de moeite van te lezen niet minder waard: het Young Ones Weekend van 24 tot 26 november in Almere. De groep bestond uit 28 jongeren van 12 tot 18 jaar, acht begeleiders en een kok. Vier van de begeleiders zijn oud-Young Ones, die in het verleden zelf deelnemer waren. Het werd opnieuw een weekend om nooit te vergeten. Een deelnemer (16 jaar), en twee begeleiders, waaronder een oud-Young One, doen verslag.

Mooie locatie

Eindelijk was het weer zover!: een weekendje weg zonder ouders met allemaal jongeren zoals jezelf. Velen keken er al naar uit om vrienden/vriendinnen weer te zien die ze vorig jaar tijdens het weekendje weg ontmoet hadden, anderen gingen voor de eerste keer mee en vonden het naast leuk ook spannend. Dit keer zaten we in een leuke groepsaccommodatie dichtbij Almere. We logeerden in een prachtige locatie (het was wel een beetje koud soms, want de verwarming haperde) waar voldoende ruimte was voor iedereen.

Herfstweer

Het weer werkte niet echt mee (het was op en top herfst), dus we hadden vooral binnen activiteiten, maar de sfeer was er niet minder om. De mobiele telefoons gingen in een bak, om niet afgeleid te worden en volop met elkaar bezig te kunnen zijn. Vrijdagavond kwam iedereen nog ietwat onwennig binnen en deden we een kennismakingspel georganiseerd door de vrijwilligers die mee waren. Nadat het ijs gebroken was, kregen we nog wat drinken en chips waarna iedereen naar de slaapkamer ging om nog wat te kletsen en te slapen.

Workshop over hiv-genezing

Zaterdagochtend was het vroeg dag. Na het ontbijt kwam er iemand langs om een workshop te geven over Wetenschappelijk Onderzoek met als onderwerp ‘de sociale kant van hiv-genezing’. We werden verdeeld in groepjes om te praten over dit onderwerp, maar ook over de vraag wat zou jij wel eens willen onderzoeken en hoe zou je dat vervolgens dan kunnen onderzoeken? Hier kwamen hele leuke en ook belangrijke onderzoeksvragen naar voren. Door de verpleegkundigen werden na de workshop casussen uitgedeeld met als thema Therapietrouw; wat gebeurt er als je je medicatie niet (altijd) inneemt? In dezelfde groepjes gingen we hier met elkaar over in gesprek en probeerden we samen oplossingen te bedenken.

Uit je dak gaan

Na de lunch kwam Berry Bleij langs om een dansworkshop te geven. Alle jongeren gingen in groepjes uiteen en bedachten een geweldige choreografie om erna een spetterend optreden voor elkaar uit te voeren.In de avond hebben we het Sinterkerstspel gedaan, wat leuk was, om erna uit ons dak te gaan tijdens de feestavond. Wat kan iedereen goed dansen en deden ze allen leuk mee! Zondag waren er twee jongeren jarig en hebben we voor ze gezongen en een lekker taartje gegeten.

Om de spieren wat soepel te maken, en dan vooral de lachspieren, werd er een workshop lachyoga gegeven. Na de lachyoga was er nog even tijd voor wat serieuzere zaken en hebben we de anonieme vragen van de jongeren besproken. Deze vragen gingen bijvoorbeeld over hoe is hiv eigenlijk ontstaan en wanneer vertel je in een relatie dat je hiv hebt?

Na de lunch, en alles ingepakt en opgeruimd te hebben, gingen we weer huiswaarts. Het was een gezellig en geslaagd weekend! Een extra bedankje is op zijn plaats voor de kok en voor onze ‘crew’ van vrijwilligers.

Nynke, Kinderverpleegkundig consulent

Lees hieronder de verslagen van een Young One (16 jaar) die voor de tweede keer mee was, en van een oud-Young One die mee was als begeleider.

De Young One

The Young Ones was een hartstikke leuk weekendje weg samen met andere kinderen. De dag dat ik daar was en de stap nam om die deur binnen te gaan, voelde ik me welkom. Alle kinderen en leiders waren zó lief dat ik de laatste dag niet naar huis wilde, en ook tussenin die tijd hadden we het gezellig met elkaar. We hebben activiteiten gedaan en meer geleerd over hiv.

Iedereen is mooi op zijn eigen manier!

Leren over hiv & dansen

Natuurlijk met een beetje gezelligheid erbij. Ook hebben we een leuke bonte avond gehad met een discofeestje. We hebben gedanst en elkaar de vrijheid gegeven om jezelf te zijn zonder dat je op een rare manier werd aangekeken. Ik vond het hartstikke jammer om weer gedag te zeggen tegen de anderen, nadat we allemaal een leuke band hadden vanaf het begin. We kenden elkaar nog niet, ik vond het zo mooi hoe iedereen zo open was om over hiv te praten (ook al vonden anderen het moeilijk om over te praten). Zoals ik altijd tegen iedereen zeg: ‘Iedereen is mooi op zijn eigen manier’.

De begeleider (oud-Young One)

Beste lezers,

Ik neem graag de tijd om jullie mee te nemen naar het onvergetelijke weekend dat we mochten beleven van 24 tot 26 november in het prachtige Almere. Als begeleider, ooit zelf deelnemer aan dergelijke weekendjes, was het bijzonder om te zien hoe een groep van 28 inspirerende jongeren met hiv samenkwam voor een weekend vol verbinding, groei en vreugde.

Op vrijdagavond begonnen we met een kennismakingsspel, wat de ideale aftrap was voor een weekend vol nieuwe ontmoetingen en warme connecties.

Openhartige gespreken & saamhorigheid

Zaterdagochtend stonden we samen voor workshops over hiv, waar niet alleen kennis werd gedeeld, maar ook sterke banden werden gesmeed door persoonlijke ervaringen te delen. De middag was gewijd aan een energieke dansles, waarin de vreugde van beweging en muziek ons verbond als groep. De workshops brachten niet alleen waardevolle informatie, maar ook diepe momenten van saamhorigheid. Openhartige gesprekken, een lach, en af en toe een ontroerend moment versterkten onze band.

Zaterdagavond stond in het teken van een Sinterklaasspel waar we cadeaus uitwisselden en dit af veel vreugde en plezier. Na het Sinterklaasspel werd er flink gedanst en genoten tijdens de bonte avond.

Stralende glimlach

Op zondagochtend begonnen we de dag met een stralende glimlach. Verjaardagen werden gevierd inclusief een bijzondere maar grappige ervaring: lachyoga! Lachen zonder reden bleek een verfrissende en bevrijdende toevoeging. Tussen de geplande activiteiten door ontstonden nieuwe vriendschappen. Dit weekend was als een warm bad waarin we niet alleen onze uitdagingen deelden, maar vooral elkaars unieke verhalen ontdekten.

Verrijkend avontuur

Dit was niet zomaar een weekend; het was een verrijkend avontuur van verbinding waarin nieuwe vriendschappen werden gesmeed, persoonlijke verhalen werden gedeeld, en de kracht van een gedeelde ervaring centraal stond. Almere zal voor ons altijd symbool staan voor een plek waar liefde, begrip en vreugde samenkomen. Op naar nog veel meer gezamenlijke positieve avonturen!

Dit najaar weer

Het volgende weekend staat alweer gepland voor september, hierover binnenkort meer. Houd de website in de gaten.