Meld je aan voor de bijeenkomst op 9 maart over peersupport voor mensen met hiv

Gepubliceerd: 13 februari 2023

Hiv-zorgprofessionals, peersupporters & peers gaan met elkaar in gesprek over het belang van peersupport. Hoe kunnen we de samenwerking tussen de formele en informele zorg versterken zodat mensen met hiv (nog) beter in hun vel zitten. Je hoort praktijkervaringen van peers, peercounselors en hiv-zorgprofessionals én er worden nieuwe materialen gepresenteerd. Praat mee! Op donderdag 9 maart van 16.00 - 19.30 uur in De Witte Vosch in Utrecht.

Maak peersupport voor mensen met hiv standaard!
Nieuwe ontwikkelingen in de peersupport voor mensen met hiv in Nederland.

Wat:                     Bijeenkomst
Wanneer:         Donderdag 9 maart 2023
Tijd:                    16.00 uur - 19.00 uur
Waar:                  De Witte Vosch, Oudegracht 46, 3511 AG Utrecht
Voor:                  Hiv-zorgprofessionals, peersupporters & Nationale Hiv Alliantie-partners

Deelname:         gratis
Route:                https://www.dewittevosch.nl/contact/
Accreditatie wordt aangevraagd bij de NIV & VSR.

Beste hiv-zorgprofessional, peersupporter & Nationale Hiv Alliantie-partner,

Peersupport biedt een wezenlijke toevoeging aan formele zorg voor mensen met hiv. Hiv-consulenten & -behandelaren zijn een belangrijke schakel tussen hun patiënten en de aanbieders van peersupport in de Nationale Hiv Alliantie. Echter, voor veel mensen is de drempel naar peersupport nog steeds hoog.

Om zowel zorgprofessionals als patiënten bekender te maken met het aanbod van peersupport, en daarmee drempels weg te nemen, zijn nieuwe informatiematerialen ontwikkeld die op deze bijeenkomst worden gepresenteerd. Aansluitend gaan we met alle betrokken partijen in gesprek om ook de samenwerking tussen de informele en de formele zorg, gericht op de toekomst, verder vorm te geven en te verbeteren. Aanleiding voor dit gesprek zijn recente bevindingen van onderzoek rondom de ervaring van peersupport bij zorgverleners.

Met medewerking van.Reina Foppen, Karlijn Bunnig, Arline, Edmund Owusu, Freddy Oude Rijkmanspoel, Sally Adjodhia, Mirjam Schulpen, Marc van der Valk, Linda Scheiberlich, Jorgos Even én peers o.l.v. Febe Deug.

Je bent van harte uitgenodigd! Graag tot ziens in Utrecht op donderdag, 9 maart.

Hartelijke groet, het organisatiecomité,

Bertus Tempert (projectleider communicatie & community, Hiv Vereniging), Natasja van Holten (hiv-consulent, LUMC), Maarten Bedert (onderzoeker Amsterdam UMC), Ronald Berends (Aidsfonds)

Programma Maak peersupport voor mensen met hiv standaard!

16:00 Inloop

16:30 Welkom door dagvoorzitter Febe Deug

16:35 Ontwikkelingen in de peersupport in Nederland

- Peersupport door de Nationale Hiv Alliantie in Nederland. Reina Foppen, voorzitter Hiv Vereniging

- Onderzoek en nieuwe materialen. Maarten Bedert, onderzoeker Amsterdam UMC

- Vragen publiek

17:05 Peersupport in de praktijk

- Praktijkverhalen van peersupportprojecten van Stichting MARA (Karlijn Bunnig & Arline), Stichting ShivA (Edmund Owusu) en Hiv Vereniging (Freddy Oude Rikmanspoel, Sally Adjodhia & Vincent).

- Peersupport in Medisch Spectrum Twente, Enschede, Linda Scheiberlich (hiv-consulent) en Jorgos Even (peercounselor)

- Peersupport in het Amsterdam UMC, Mirjam Schulpen (peernavigator) en Marc van der Valk (hiv-behandelaar)

17:50 Peersupport als standaard in de zorg?

- in gesprek met de zaal over mogelijkheden en barrières voor het inbedden van peersupport.

18:15 Presentatie brochures & website

18:20 Samenvatting en afsluiting door de dagvoorzitter