De koekjesfabriek

Gepubliceerd: 04 oktober 2022

De ledenraad die vorig jaar november is geïnstalleerd vergadert een paar keer per jaar met het bestuur van de Hiv Vereniging over de strategie, de doelen, plannen en resultaten van de vereniging. De ledenraad heeft als taak het bestuur te controleren en kiest bestuursleden. Zaterdag 24 september vond er weer een gezamenlijk overleg plaats. Edwin van Dam schreef hierover vanuit de ledenraad deze blog.

Het is nu duidelijk, we zijn eigenlijk een koekjesfabriek.

Reina Foppen zat de bijeenkomst voor en de belangrijke thema’s waar we dit keer op in zouden gaan waren de bestuursrapportage en de besluitvorming rond de strategie van de Hiv Vereniging 2022-2025. Reina had daarvoor een mooie vergelijking gemaakt. De Hiv Vereniging is eigenlijk een koekjesfabriek. Belangrijk is dat uiteindelijk de koekjes van de lopende band komen. Dat lukt alleen als het hele proces in de fabriek loopt. Als ledenraad hebben wij in dat proces samen met het bestuur een belangrijke rol, maar het is Pieter Brokx die de bedrijfsleider is van de fabriek en ervoor zorgt dat de koekjes gemaakt en verkocht kunnen worden. (En we hopen dat Pieter zelf niet te veel koekjes eet).

Wij maken samen met het bestuur het recept van deze heerlijke en zeer gevarieerde koekjes. Er komt een nieuw productieproces op gang voor het maken van de deze koekjes. Dat proces heeft een naam “Theory of Change” (ToC). In 2021 heeft de Hiv Vereniging samen met het bestuur een opzet gemaakt voor de ToC voor de Hiv Vereniging voor de komende vier jaar. Deze ToC van de vereniging loopt van 2022 tot en met 2025. Eind 2023 begin 2024 wordt er een start gemaakt met een nieuwe ToC voor de komende vier jaar. Daarin wordt dan veel input verwacht van de ledenraad.

Deze keer hebben we het naast de ToC ook gehad over de wisselingen in het bestuur en over de Nationale Hiv Alliantie. Dit is een initiatief van het Aidsfonds en gaat over de vorming van een alliantie tussen ShivA, Stichting Mara, hello gorgeous, b3positive en de Hiv Vereniging.

Belangrijk daarin is dat het gaat om een samenwerking tussen ondersteuners van mensen met hiv. Persoonlijk ben ik erg blij met deze ontwikkeling en ik hoop dat al deze organisaties loskomen uit hun comfortzone met als resultaat het recept van een nog beter koekje. B3positive krijgt daarin hoop ik een mooie plek. Al jaren verlenen zij noodhulp aan mensen met hiv die het niet zo gemakkelijk hebben en zij doen dat voornamelijk via giften. In deze roerige tijden een belangrijk onderwerp. Ook omdat daardoor straks de hiv-consulenten deze ondersteuning laagdrempelig kunnen maken. Alle organisaties rondom mensen met hiv zijn op dit moment volop in beweging en het is mooi om te zien hoe de ledenraad van de Hiv Vereniging daarin functioneert.

Na afloop van deze bijeenkomst daarom ook snel door naar het LUMC Leiden. Dit zodat ik nog even kon horen hoe Ronald Brands en Bart een geweldige presentatie over peersupport gaven tijdens de regionale informatiemiddag. Ook daar kon de Hiv Vereniging weer koekjes serveren.

De volgende ledenraad is zaterdag 19 november. De ledenraad is dan inmiddels alweer een jaar actief. Dat wordt vast een extra koekje bij de koffie.

Edwin van Dam