Voorzitter Bertus ontvangt koninklijke onderscheiding tijdens Share the Power

Gepubliceerd: 16 mei 2022

Tijdens onze communitydag Share the Power op 14 mei 2022 is onze voorzitter Bertus Tempert benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Hij krijgt deze koninklijke onderscheiding vanwege zijn jarenlange inzet voor mensen met hiv in Nederland. Bertus ontving de onderscheiding uit handen van de locoburgemeester Rob Jorg van gemeente Utrechtse-Heuvelrug in het bijzijn van zijn familie, vrienden en alle bezoekers van Share the Power.

De vereniging is trots op onze voorzitter en we zijn hem enorm dankbaar voor zijn jarenlange inzet voor de hiv-community. Bertus is sinds 2017 voorzitter en hij treedt volgende week af omdat zijn bestuurstermijn erop zit. Deze onderscheiding is dan ook de kers op de taart van zijn voorzitterschap.

Bertus zijn reactie op de onderscheiding:

“Deze onderscheiding heeft mij totaal overrompeld en verrast. Wat een grote eer. Vooral ook om hem te ontvangen te midden van mensen uit de hiv-community. Mijn inzet voor mensen met hiv begon 35 jaar geleden. Er is veel ten goede veranderd. De verbondenheid en solidariteit ervaar ik nog steeds, dat is voor mij niet veranderd. Ik heb het gevoel dat ik op de schouders sta van mensen die er niet meer zijn en gelukkig ook van velen met wie ik oud(er) hoop te worden. Ik vind het een eer voorzitter van de Hiv Vereniging te mogen zijn. Deze mooie onderscheiding maakt ons werk zichtbaar en ik draag ‘m op aan ons allemaal!“

In de jaren 80 en 90 heeft Bertus zich ingezet bij de voormalige Schorerstichting te Amsterdam. Deze stichting hield zich bezig met de psychische en lichamelijke gezondheidszorg voor homoseksuele mannen en vrouwen. Bertus was een buddy voor mensen met hiv en bood onder andere morele en emotionele ondersteuning.

Ook voor de Hiv Vereniging zet Bertus zich al jaren in als vrijwilliger. Naast zijn bestuursfunctie is hij ook in de media open over leven met hiv en vertegenwoordigt hij de stemmen van mensen met hiv in het NL4Cure-project over hiv-genezing. Bertus was als voorzitter zeer begaan met de achterban, en ook empathisch en activistisch. Hij was vaak te vinden op activiteiten. We willen hem dan ook bedanken voor zijn inzet en wensen hem veel succes toe in de toekomst, en hopen dat hij nog gewoon actief blijft.