Hiv Vereniging start ledenraad en uitvoeringsraad

Gepubliceerd: 22 juli 2021

De afgelopen jaren is de Hiv Vereniging bezig geweest met de bestuurlijke ontwikkeling. Tijdens dit traject hielden we de organisatie- en bestuurlijke structuur tegen het licht en waar mogelijk pasten we verbeteringen toe. Vele vergaderingen, werkgroepen, verslagen en memo’s verder zijn we gekomen met een nieuwe structuur. Tijdens de Algemene Ledenvergadering op zaterdag 22 mei 2021 is ingestemd met de nieuwe statuten en het nieuwe huishoudelijk reglement. Dit betekent dat er veranderingen plaatsvinden binnen de structuur van de vereniging. Maar wat zijn die veranderingen precies? En wat betekent het voor jou als lid? We leggen het uit in deze blog.

Wat gaat er veranderen?

organogram new

Hierboven zie je een organogram van de bestuurlijke ontwikkeling. De veranderingen worden weergegeven in de nieuwe statuten en het nieuwe huishoudelijk reglement. Concreet zijn dit 4 punten. De punten zullen we hieronder toelichten. Het voornaamste doel van de bestuurlijke ontwikkeling is om de stem van de leden een betere positie te geven binnen de organisatie.

Punt 1: de ledenraad vervangt de Algemene Ledenvergadering (ALV)

We gaan nu werken met een ledenraad in plaats van een Algemene Ledenvergadering (ALV). Maar wat houdt de ledenraad precies in? En wat betekent dat voor jou als lid? De ledenraad is de vertegenwoordiging van álle leden en daarmee het hoogste orgaan binnen de vereniging. De ledenraad kiest de bestuursleden en controleert het bestuur. Ze stelt strategische doelen en de jaarlijkse prioriteiten vast en oordeelt over eventuele statutenwijzigingen en aanpassingen van het huishoudelijk reglement.

Wil jij als lid je stem laten horen binnen de vereniging dan kun je dus jezelf kandidaat stellen voor de ledenraad. We hebben een document opgesteld met meer informatie over de ledenraad. pdf Deze vind je hier (104 KB) . Heb je interesse in de ledenraad? Mail dan naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Binnenkort start de werving en krijg je meer informatie via de mail.

Punt 2: de uitvoeringsraad vervangt het coördinatorenoverleg

De Hiv Vereniging is een vrijwilligersorganisatie en kan haar werk doen door de vele inspanningen van haar vrijwilligers. De coördinatoren en afgevaardigden van verschillende regio’s, groepen en producten van de vereniging kwamen bijeen tijdens het coördinatorenoverleg. Dit valt nu weg en in plaats daarvan vormen de coördinatoren en afgevaardigden samen de uitvoeringsraad. Daarbij krijgt de uitvoeringsraad de mogelijkheid om een zwaarwegend advies uit te brengen aan het bestuur.

Wil je meer weten over de uitvoeringsraad? Ook hierover hebben we een document opgesteld met meer informatie, pdf je vindt deze hier (101 KB) . Wil jij je graag inzetten als vrijwilliger voor de vereniging? Neem dan contact op met het Servicepunt om te kijken wat er mogelijk is.

Punt 3: het bestuur

Het bestuur bestond hiervoor uit een dagelijks bestuur en een algemeen bestuur. Dit onderscheid vervalt, er is nu één bestuur. Het dagelijks bestuur was al onderdeel van het algemeen bestuur. De belangrijkste reden is dat we het niet vinden passen dat er een paar bestuursleden zijn die meer informatie of invloed hebben dan de rest, terwijl ze allemaal even aansprakelijk zijn als bestuurder. Het bestuur legt periodiek verantwoording af aan de ledenraad.

Punt 4: positie directeur

Hiervoor was de directeur formeel gezien alleen directeur van het landelijk bureau. In de nieuwe statuten is de directeur nu ook de directeur van de vereniging. Hierdoor kan de directeur efficiënter en slagvaardiger leiding geven aan de organisatie. De rol van de directeur wordt verder uitgewerkt in een directiestatuut.

Wat betekent dit voor jou als lid?

De veranderingen zijn vooral organisatorisch, als lid merk je daar dus weinig van. Wel starten we binnenkort met de werving voor de ledenraad. Mocht je interesse hebben hiervoor dan kun je alvast een mailtje sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Je wordt dan te zijner tijd geïnformeerd via de mail. Daarnaast zijn de nieuwe statuten en het huishoudelijk reglement hier te vinden. Heb je vragen? Dan kun je altijd terecht bij het Servicepunt. Telefonisch bereikbaar op ma, di en do van 14.00 tot 22.00 uur via 020 - 689 25 77 of via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (let op in de maanden juli en augustus is het Servicepunt wegens vakantie gesloten op dinsdag).