Stichting ShivA maakt kans op Appeltje van Oranje

Gepubliceerd: 11 januari 2021

Stichting ShivA maakt kans op een Appeltje van Oranje. Het winnen van deze prijs zou veel betekenen voor het project Positive Sisters en Brothers: een koninklijke prijs in hun nieuwe thuisland is de ultieme erkenning voor wie ze zijn en wat ze als vrijwillig(st)er doen, mét hun migratiegeschiedenis en mét hiv. Dat ze dus in Nederland gezien en gewaardeerd worden.

Uit 250 deelnemers hebben de Positive Sisters en Brothers inmiddels een kans van 1/13 om te winnen.

appeltjes oranje genomineerden 300Update: Op 28 januari 2021 zijn de 12 finalisten bekend gemaakt. Positive Sisters and Brothers van Stichting Shiva is er een van!
In april kiest het bestuur van het Oranjefonds de drie uiteindelijke winnaars. Zij ontvangen, in bijzijn van Koningin Máxima, in juni 2021 een bronzen beeldje, gemaakt door Prinses Beatrix, en een geldbedrag van € 15.000,=. Lees hier meer.

Wie is Stichting ShivA?

Stichting ShivA heeft het doel in heel Nederland mensen met hiv (weer) toegang te laten vinden tot hun eigen krachtbronnen en antwoorden te zoeken op hun levensvragen. De stichting heeft een methodiek ontwikkeld waarin ‘Positive Sisters’ en ‘Positive Brothers’ mede-migranten met hiv begeleiden.

Wat doen de Positive Sisters en Brothers?

De Positive Sisters en Brothers hebben zelf ook hiv en, net als de migranten die ze begeleiden, komen ze uit Afrika of het Caribisch Gebied. Veelal zijn ze gevlucht uit hun thuisland. Hierdoor spreken ze dezelfde talen en delen ze elkaars culturen, ervaringen en het feit dat ze hiv hebben. Dit project draat bij aan de kwaliteit van leven van deelnemers. Ze zien dat het mogelijk is om te leven met hiv en mee te doen in de maatschappij. Ze leren hun leven (weer) in eigen hand te nemen, sociale contacten te leggen, werken aan hun inburgering en gaan participeren in de samenleving.