Het wordt beter in 2021!

Gepubliceerd: 23 december 2020

Nog een week en dan is 2020 geschiedenis. We zitten midden in de strengste lockdown tot nu toe, waarbij geen activiteiten georganiseerd kunnen worden en groepen zowel binnen als buiten uit niet meer dan twee mensen mogen bestaan. Concreet betekent dit dat één op één contact kan, met in achtneming van de anderhalvemeter afstand, voor de rest zijn alle ontmoetingen digitaal.

Bertus 350Wat had ik me 2020, ons jubileumjaar, anders voorgesteld. De feestelijke bijeenkomst in april ter gelegenheid van ons dertig jarig bestaan ging niet door, evenals alle andere, aan het jubileum gekoppelde activiteiten, verspreid over het land. Op een paar activiteiten na, - tijdens de tijdelijke versoepelingen van de coronamaatregelingen -, vonden de meeste bijeenkomsten, inclusief twee Algemene Ledenvergaderingen, online plaats. In eerste instantie nog wat onwennig, maar gaande het jaar met meer ervaring en souplesse.

Veerkracht en ontwikkeling

Onze pijler ‘onderling contact en ondersteuning’ heeft het zwaar te verduren (gehad). Toch ben ik blij verrast met de veerkracht en flexibiliteit van onze vereniging en vonden we creatieve manieren om elkaar te ontmoeten en te ondersteunen. Onze belangenbehartigers waren, samen met het communicatieteam, drukker dan ooit om alle ontwikkelingen en nieuws rond hiv, covid-19 en aanverwante zaken bij te houden en voor ons toegankelijk te maken. Het Servicepunt was beschikbaar, juist ook voor mensen die het nu moeilijk hebben of zich alleen voelen. Ondertussen voerden andere stafleden verbeteringen door op gebied van (leden)administratie en financiën. Én stemde een grote meerderheid van de stemgerechtigde leden tijdens de laatste ALV vóór Bestuurlijke Ontwikkeling. Dit om de vereniging verder te professionaliseren en tegelijkertijd leden meer te betrekken bij het beleid, de koers en uitvoering van het werk van onze vereniging.

Kracht van mensen met hiv

Dit alles zie ik als grote pluspunten en hiermee complimenteer ik jullie: onze vereniging. Ook ben ik trots op de prominente bijdrage van de Hiv Vereniging aan het Nationaal Congres Soa*Hiv*Seks op 1 december. Centraal stond de ‘kracht van mensen met hiv’ en vrijwilligers Freddie en Jorgos organiseerden de workshop ‘Hiv? Je bent niet alleen!’ over peercounseling. Verspreid over het hele land zag ik ‘onze’ mensen interviews geven; van de Twentse krant Tubantia, het tijdschrift Mijn Geheim tot bijvoorbeeld Winq, Nederlands grootste queer lifestylemagazine. Stuk voor stuk uitingen van de kracht en diversiteit van mensen met hiv en vóór meer zichtbaarheid en normalisering van – leven met – hiv.

Je bent niet alleen!

Voorlopig zitten we nog in de lockdown en met de feestdagen voor de boeg voelt dit voor veel mensen zwaar. Kerst kan je maar in hele kleine kring vieren en ook alle andere contactmogelijkheden zijn zeer beperkt. Mogelijk voel je je eenzaam of ben je extra bang voor corona, nu de infectiecijfers ongekend hoog blijven. Laat de Hiv Vereniging via het Servicepunt weten of we iets voor jou kunnen doen. De vereniging is er voor jou en je bent niet alleen! Vergeet niet dat op maandagavond 18 januari medewerkers online klaar zitten om jou een krachtige boost voor 2021 te geven!

Het wordt beter

Ik ben een optimist en ik voel dat 2021 een beter jaar wordt! Met het vooruitzicht op een vaccin tegen covid-19 is er licht aan het einde van de tunnel. Ondanks onzekerheden over mogelijke bijwerkingen, de verschillende soorten vaccins en twijfels of jij wel een vaccin wilt etc. is dit erg goed nieuws. Na veertig jaar hiv is er nog steeds geen vaccin tegen dit virus. Er komt straks bescherming tegen corona en in de loop van 2021 wordt het leven enigszins genormaliseerd en kunnen we elkaar ook weer ‘in the flesh’ ontmoeten. Daar ga ik van uit, en daar kíjk ik ook enorm naar uit!

Ik wens jullie fijne, rustige kerstdagen en het allerbeste voor 2021!

Warme groet,
Bertus Tempert