Regio Haaglanden, Leiden e.o enthousiast over Aids2018

Gepubliceerd: 18 juli 2018

Aids2018: Samen naar de Global Village van de Aidsconferentie in Amsterdam om te ervaren wat daar gebeurd. Nieuwe mensen ontmoeten die net als jij het nodige hebben meegemaakt. Dat gevoel van verbondenheid geeft veel kracht.

Het belang van ontmoeting

Hier in Den Haag genieten we dit jaar van een mooie zomer. Wat een luxe dat het Stadsklooster, waar we onze lunch iedere woensdag houden, zo’n hele mooie tuin heeft. De tuin is een oase van rust en daar hebben we na de lunch goede gesprekken met elkaar waarin alle facetten van ons leven aan bod komen. Open kunnen zijn en begrip bij elkaar vinden met vooraf een goed verzorgde lunch,  super dat er zoiets is en dat iedere week de vrijwilligers dit helemaal voor ons verzorgen en dit soms al meer dan 20 jaar doen. Wil jij ook een keer langskomen? Meld je dan aan bij Liesbeth via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. De eigen bijdrage is € 3,-

Positief on Tour

De groep long term survivors die iedere week de lunch in Den Haag bezoekt kijkt uit naar de bustour die de Stichting Mara op 25 juli organiseert. Samen met een groep hiv + uit Rotterdam naar de Global Village van de Aidsconferentie in Amsterdam om te ervaren wat daar gebeurd. Nieuwe mensen ontmoeten die net als jij het nodige hebben meegemaakt. Daarbij denken we terug aan de uitstapjes die we in het verleden gezamenlijk naar de Aids Memorial in Amsterdam maakten. Dat gevoel van verbondenheid geeft veel kracht. Daarna met elkaar een diner in het DelaMar Theater verzorgt door Shiva en dan door naar The Power of Love in hetzelfde DelaMar. Tussendoor proberen we nog een glimp op te pakken van The Positive Flame. Het gevoel dat je met elkaar deel uitmaakt van iets bijzonders, andere mensen ontmoeten en ons laten inspireren door alles wat we met elkaar meemaken op deze dag. We zullen er nog lang aan terugdenken.

Seks on Tour

seks nah en bord 1 250Misschien heb je gehoord over de expositie Seks? Nah en! Naar een idee van de regio Haaglanden. De vrijwilligers van de regio Haaglanden zijn betrokken bij het onderwerp seksuele gezondheid.Leven met hiv heeft vele facetten en er is in de loop der tijd veel veranderd. Als vrijwilligers, die zelf leven met hiv, hebben wij veel van deze facetten ervaren. Met deze ervaring willen we anderen richting geven in hoe je op een positieve manier een leven met hiv vorm kunt geven. Samenwerking met anderen is daarbij een hele belangrijke factor. Door samen te werken kun je van elkaar leren en daardoor kwalitatief betere ondersteuning geven.

In Den Haag zijn er diverse organisaties die zich met hiv, hiv-stigma en seksuele gezondheid bezig houden. Door elkaar beter te leren kennen en te weten wat ieder zijn specifieke kwaliteiten en valkuilen zijn sta je sterker. Al deze organisaties willen graag een betere naamsbekendheid bij het grote publiek en laten zien dat ze trots zijn op wat ze doen. Om dat te bereiken heeft de regio Haaglanden het idee bedacht en het initiatief genomen om gezamenlijk een expositie te maken waarin al deze organisaties zichzelf presenteren. We zijn opzoek gegaan naar een grafische vormgever en zijn in gesprek gegaan met het Haags Gemeente Archief om met elkaar deze expositie mogelijk te maken. Dat is gelukt met een budget van de GGD regio Haaglanden die tevens de coördinatie van dit hele project op zich heeft genomen.

seks nah en bord 2 250Van eind oktober tot begin december 2017 was deze te zien in het Atrium van het stadhuis in Den Haag. In de expositie presenteren deze 12 organisaties uit de regio Haaglanden zich. Het uitgangspunt is seksuele gezondheid en preventie. Hoe ga je om met je eigen seksuele beleving en speelt hiv daarin een rol? Wat ervaar je als onprettig en kom je in aanraking met drugs? Kun je onvoorwaardelijk jezelf zijn? Heb je te maken met stigma?

Al deze organisaties proberen daarbij te ondersteunen en zijn er voor je op hun specifieke manier. Deze expositie is nu on tour door Den Haag  en is een groot succes. Na de Haagse Hogeschool nu te zien in Theater de Vaillant waar er tevens een jongerendebat aan de opening gekoppeld was. Na de zomervakantie 5 weken te zien in het ROC Mondriaan in Den Haag.

Presentatie in de Global Village

boomerangkaarten 250Tijdens de Wereld Aids Conferentie in Amsterdam is er een presentatie over dit project in de stand van Positively Dutch in the Global Village op donderdag en vrijdagochtend. Kom kijken en ervaar hoe dit concept misschien in jouw gemeente of regio ook een succes kan zijn. Het project is low budget uit te voeren, maar heeft een enorme exposure binnen je gemeente of regio. Daarnaast zijn er de Boomerangkaarten van I Save Seks, die tot stand gekomen zijn in samenwerking met de GGD regio Haaglanden en het Haags Gemeente Archief en de 3 sec gallery in Breda. Deze zullen we tijdens de presentatie uitdelen in de stand en zijn een echte must have! We hopen je daar te ontmoeten.