Wacht geen dag langer met invoeren hiv-preventiepil

Gepubliceerd: 27 maart 2018

Open brief aan Minister Bruins
Wacht geen dag langer met invoeren hiv-preventiepil

De hiv-preventiepil PrEP is al vele jaren beschikbaar in de Verenigde Staten. Sinds 2016 is het middel ook goedgekeurd voor de Europese markt. Vandaag adviseert de Gezondheidsraad aan de overheid om het ook in Nederland te verstrekken. Dat advies komt geen dag te laat, want het aantal hiv-diagnoses blijft in Nederland onnodig hoog.  Met deze open brief roepen wij minister Bruins (Medische Zorg) op om het advies direct uit te voeren en zo de hiv-epidemie in Nederland te stoppen.

Hiv voorkomen blijft belangrijk

Van hiv hoef je in Nederland geen aids meer te krijgen. Er zijn goedwerkende medicijnen die het virus zó fors afremmen dat je gezond blijft en het ook niet meer kan overdragen. Je moet die hiv-remmers wel levenslang slikken. Voorkomen van hiv blijft dus nog steeds de beste keuze. PrEP is een veilig en zeer effectief middel dat je volledig beschermt tegen hiv. Je slikt de pil elke dag, of je slikt het rondom momenten dat je seks hebt. Simpel en doeltreffend. Dit was reden voor Frankrijk, Noorwegen, Schotland, België, Portugal en andere landen om PrEP te vergoeden. Maar nog niet in Nederland. We lopen achter!

Drastisch verlagen hiv is mogelijk

In het buitenland worden spectaculaire resultaten bereikt met PrEP. Het aantal nieuwe hiv-infecties daalt drastisch in bijvoorbeeld San Francisco en Londen. In Nederland kregen het afgelopen jaar ruim 800 mensen een hiv-diagnose. Dat zijn er meer dan 2 per dag. Met PrEP kan dat aantal substantieel verminderen. We weten uit onderzoek dat in Nederland PrEP per jaar 250 hiv-infecties kan voorkomen; dat zijn vijf infecties per week!

Lang genoeg gewacht

PrEP voorkomt een levenslange behandeling met hiv-remmers, die vele malen duurder is dan het vergoeden van de preventiepil. Artsen en verpleegkundigen staan in de startblokken om PrEP zorgvuldig toe te passen. Mensen die risico lopen op hiv, kunnen niet langer wachten om zich beter tegen hiv te beschermen.Aidsfonds – Soa Aids Nederland, COC Nederland, de Hiv Vereniging en de Nederlandse Vereniging van Hiv Behandelaren dringen er al twee jaar op aan om PrEP snel in te zetten in Nederland. Ondanks voorstellen van GroenLinks en D66 in de Tweede Kamer, gaf de minister aan te willen wachten op de Gezondheidsraad. Dat advies is er nu en het is bijzonder helder: PrEP moet verstrekt worden aan alle potentiele gebruikers die er baat bij kunnen hebben.

Stop de hiv-epidemie nu

Elke dag langer wachten is onverantwoord; het betekent nieuwe hiv-infecties die voorkomen hadden kunnen worden. We roepen Minister Bruins op om ervoor te zorgen dat allen die risico lopen op hiv snel en betaalbaar toegang krijgen tot PrEP. Wacht geen dag langer met invoering van PrEP in Nederland. Stop de hiv-epidemie nu!

Louise van Deth, directeur Aidsfonds – Soa Aids Nederland
Koen van Dijk, directeur COC