Resultaten vragenlijst zorgverzekering

Gepubliceerd: 07 februari 2018

Van 24 oktober tot en met 31 december 2017 liep het onderzoek Zorgverzekeringen van de Hiv Vereniging. De Hiv Vereniging biedt in samenwerking met Klap BV een collectieve zorgverzekering aan. Dit betekent dat de leden van de Hiv Vereniging korting krijgen op hun basis- en soms aanvullende verzekering. Het doel van dit onderzoek was het in kaart brengen welke verzekeraars opgenomen moesten blijven of worden in de collectieve zorgverzekering.

109 respondenten hebben de online vragenlijst ingevuld, waaronder 78 leden van de Hiv Vereniging. Uit het onderzoek bleek dat de meerderheid verzekerd is bij Zilveren Kruis, en dat de verzekeraars CZ, OHRA en VGZ een goede toevoeging aan het collectief zijn. Hiernaast waren de respondenten over het algemeen tevreden met hun verzekering, maar had nog één derde problemen met de levering van hun hiv-medicatie.

Het  collectief  bestond  in 2017 uit  De Amersfoortse, Delta Lloyd, Menzis, ONVZ en Zilveren  Kruis. Avéro Achmea, CZ, OHRA  en VGZ konden toegevoegd worden aan het collectief. Om te bepalen welke verzekeringen per 2018 in  het collectief opgenomen moesten worden, hebben we respondenten gevraagd naar hun huidige verzekeraar en hun ervaring met deze verzekering. Ook hebben we gevraagd naar welke verzekering men zou willen overstappen, en bij welke zorgverzekeraars er in 2017 nog problemen met levering van medicatie plaatsvonden. Op basis van de resultaten van dit onderzoek zijn er per 2018 drie verzekeringen toegevoegd aan het collectief (CZ, OHRA en VGZ).

Lees pdf hier (185 KB) meer over de resultaten van het onderzoek.