Hiv-genezing: hoe belangrijk is dat voor jou?

Gepubliceerd: 11 september 2023

Er vindt allerlei onderzoek plaats naar een manier om hiv te genezen. Wat vinden mensen met hiv zelf daarin belangrijk? Onderzoeker Maaike Noorman van de Universiteit Utrecht brengt het in kaart en de Hiv Vereniging steunt haar daarbij. Van harte nodigen we je uit om de vragenlijst in te vullen.

Maaike Noorman is promovenda aan de Universiteit in Utrecht. Momenteel richt zij zich op de vraag wat mensen met hiv vinden naar het onderzoek naar hiv-genezing. In magazine hello gorgeous vertelt ze: 'Zijn mensen met hiv bezig met hiv-genezing, wat weten ze ervan? Volgen en begrijpen ze de medische ontwikkelingen? En: wat betekent genezing voor iemand? Stel dat je morgen wakker wordt en je hebt ineens geen hiv meer, wat verandert er dan voor jou?'

Het onderzoek gaat ook in op de vraag: wanneer ben je van hiv genezen? Maaike: 'Wat houdt genezing voor jou in? Ik kan me voorstellen dat sommige mensen met hiv de medicatie die we nu hebben een vorm van genezing vinden. Zeker als je het hele traject van de jaren tacthig tot nu bekijkt, zeggen zij: Eén pil per dag, daar ben ik al hartstikke blij mee. Gaat een volgende stap nog veel verschil maken? Iemand die korter geleden is gediagnosticeerd, bekijkt het vanuit een ander perspectief."

Het onderzoek invullen kost je ongeveer twintig minuten en daarmee geef je mensen met hiv een stem bij onderzoek naar hiv-genezing. Tegelijk leer je meer over verschillende onderzoeken die momenteel lopen: super interessant. Ook leuk: misschien win jij één van de 45 cadeaubonnen ter waarde van 20 euro!