IAS2019: Borstvoeding door vrouwen met hiv: is er nieuws?

Gepubliceerd: 29 juli 2019

Vorige week vond de IAS2019 conferentie plaats in Mexico. Op de medische blog verschijnen samenvattingen van het belangrijkste nieuws. Tijdens IAS2019 kwam ook het onderwerp borstvoeding aan bod.

Samenvatting van de richtlijnen

Eerst werden de huidige richtlijn van de WHO en de hiv-richtlijnen behandeld. In de WHO richtlijn wordt aangeraden dat vrouwen hiv-medicatie nemen en de eerste 6 maanden exclusief borstvoeding geven, en van 6 tot 12 of 24 maanden borstvoeding in combinatie met bijvoeding.

De BHIVA, DHHS en EACS richtlijnen hebben alle drie een bericht in de richting van ‘vrouwen met hiv wordt afgeraden borstvoeding te geven, maar als ze borstvoeding willen geven moeten ze hierin ondersteund worden. Dit is ook in de Nederlandse richtlijn overgenomen. Er is namelijk een hele kleine kans op transmissie, maar borstvoeding heeft ook voordelen voor moeder en kind.

Geen nieuwe data

Er zijn geen nieuwe studies gepresenteerd over borstvoeding door vrouwen met hiv. Er werd een opsomming geven van een systematische review van de WHO en van drie Afrikaanse studies. Voor de Nederlandse setting is vooral de BAN studie interessant, omdat vrouwen in deze studie een viral load van <100 kopieën/ml hadden tijdens borstvoeding. In de BAN studie werd geen transmissie van hiv gevonden. In de andere studies hadden vrouwen vaak geen onderdrukt virus en/of namen ze geen medicatie. Er werden ook geen nieuwe data besproken over transmissie van hiv-medicatie via borstvoeding.

Tijd voor verandering

De onderzoekster benoemde dat het tijd is om de richtlijn voor borstvoeding door vrouwen met hiv aan te passen. Ze maakte de volgende suggesties:

Oud taalgebruik in de DHHS richtlijn   Mogelijk nieuw taalgebruik in de DHHS richtlijn

Breastfeeding is not recommended for women living with HIV in the United States.   For most women living with HIV in the US, breastfeeding is not recommended.

Women who have questions about breastfeeding or who desire to breastfeed should receive patient-centered, evidence-based counseling on infant feeding options.   For a select group of women living with HIV who are adherent to ART and have a consistently undetectable viral load, providers should discuss the risks and benefits of breastfeeding and support a values-based decision.

When women with HIV choose to breastfeed despite intensive counseling, they should be counseled to use harm-reduction measures to minimize the risk of HIV transmission to their infants.    Women who choose to breastfeed should be counseled and supported to minimize the risk of HIV transmission to their infants.

Ze benoemde dat het belangrijk is met dit onderwerp aan de slag te gaan, samen met vrouwen met hiv. Ze melde ook het belang van hulpmiddelen om de keus voor borstvoeding wel of niet te maken als vrouw met hiv, en dat er meer informatie moet komen voor zorgprofessionals. Ook is een onderzoeksagenda voor dit onderwerp nodig.

Standpunt en informatie van de Hiv Vereniging

De Hiv Vereniging vindt dat vrouwen met hiv de keuze om wel of geen borstvoeding te geven zelf mogen maken. Het standpunt lees je hier. Ook hebben we een factsheet gemaakt met wat er tot nu toe bekend is over borstvoeding door vrouwen met hiv. Ga in gesprek met je hiv-behandelaar of –consulent als je erover nadenkt om borstvoeding te geven. Wanneer je geen steun ontvangt van je internist of hiv-behandelaar, raden we je aan om dit te melden bij het Servicepunt zodat er actie ondernomen kan worden.

Bron:

• Pollock L. The price of milk in high-income countries:Is it time for women living with HIV to be involved in decision making about breastfeeding? 10th IAS Conference on HIV Science, Mexico City, abstract MOSY0802, 2019.
  • Hiv Vereniging. Standpunt borstvoeding. Hier te downloaden.
  • Hiv Vereniging. Factsheet borstvoeding. Hier te downloaden.