Happi App deelt nieuwsberichten van de vereniging

Gepubliceerd: 14 december 2021

Alweer een jaar geleden is de Happi App gelanceerd. De Happi App is een gratis app voor op je mobiele telefoon en is bedacht door dr. Arends van het UMC Utrecht en dr. Van den Berk van het OLVG. In de app heb je eenvoudig inzicht in je medische gegevens, medicijngebruik en lichamelijke en geestelijke gezondheid. Ook kun je afspraken op de poli noteren, aangeven dat je een reminder wil krijgen voor je consult en je consult voorbereiden.

Nieuwsberichten

happi appSinds juli 2019 is de Hiv Vereniging een samenwerking aangegaan met de makers van de app. Met regelmaat worden nieuwsberichten vanuit de vereniging doorgegeven aan de gebruikers van de app. Heb je de app op je telefoon geïnstalleerd, kijk dat bij de instellingen of je ‘notificaties’ aan hebt staan. Maak je nog geen gebruik van de app? Meer informatie over Happi app is te vinden op www.happiapp.nl en www.stichtinghappiapp.nl. Happi is beschikbaar in het Nederlands en het Engels en geschikt voor Android en IPhone.

Overzicht

De app laat met smileys zien of het virus goed onderdrukt is, of je je medicatie goed verdraagt, of je risico loopt op hart- en vaatziekten en hoe je je kwaliteit van leven ervaart. Ook laat de app in grafiekjes zien hoe bijvoorbeeld de bloeddruk, de bloedwaarden en effecten van medicatie in de loop van de tijd variëren. Zo wordt het eenvoudig om ingewikkelde ziekenhuisuitslagen te interpreteren. Je moet wel bij je behandelcentrum navragen of zij je gegevens automatisch aan de app kunnen toevoegen. Anders moet je ze handmatig invoeren.
Ook kun je je medicijngebruik invoeren en is er de mogelijkheid om je innametijd van je medicatie automatisch aan te laten passen aan je tijdzone (dit is handig op reis!).

Hulpmiddel voor consult

Daarnaast wordt door middel van vragenlijsten de kwaliteit van leven gemeten. Dit zijn lange vragenlijsten en het kost dus tijd om ze in te vullen. Met al deze gegevens kun je vervolgens kijken wat je tijdens het gesprek met de arts of verpleegkundige wilt bespreken.

Nieuwe toevoegingen

Ter ondersteuning van de kwaliteit van leven zijn eind 2021 drie nieuwe onderdelen aan de app toegevoegd. Dat zijn:

• MatchiT: een onderdeel waarin mensen kennis kunnen maken met anderen. Voel jij je soms eenzaam of wil je graag nieuwe mensen met hiv leren kennen? Via MatchiT kun je op een leuke en makkelijke manier in contact komen met iemand anders met dezelfde interesses.
  • Positief leven met hiv, een zelfhulpprogramma: via een korte vragenlijst rondom depressieve klachten wordt gekeken of jij baat kunt hebben met dit zelfhulpprogramma.
  • Stigma: de app heeft een vragenlijst die de mate van (zelf)stigma in kaart kan brengen. Daaruit kan het advies komen om eens te kijken of de RESET-workshop iets voor jou is.