Nieuwe vaccinatieronde tegen Mpox vandaag van start

Gepubliceerd: 08 mei 2023

De GGD start vandaag met een nieuwe vaccinatieronde tegenMpox Mpox staat voor MPX-VID: Monkeypox Virus Infection Disease. De Hiv Vereniging hanteert deze benaming omdat apenpokken in het Nederlands wordt gebruikt voor krentenbaard en daarnaast een stigmatiserende lading heeft. . In dit blog vertellen we je meer over het vaccin dat hiervoor gebruikt wordt, en waarom alsnog een prik halen het overwegen waard is.

De Mpox-uitbraak is onder controle, toch?

Dat klopt, er is op dit moment geen accuut risico op het opleven van de Mpox-uitbraak van vorig jaar. En dat willen we graag zo houden. Mpox is onder controle, maar het virus is niet verdwenen. De kans dat het zich alsnog opnieuw verspreidt, blijft bestaan. Het RIVM heeft daarom het aantal groepen dat in aamerking komt voor een vaccinatie uitgebreid.

Voor wie wordt vaccinatie aanbevolen?

Ben je een man of trans persoon en heb je seks met mannen? Vaccinatie wordt aanbevolen als jij je herkent in één van onderstaande profielen:

• Ik ben hiv-positief en test regelmatig op hepatitis C
  • Ik heb de afgelopen zes maanden tien of meer sekspartners gehad
  • Ik heb weleens seks in een seksclub, sauna of op een andere locatie waar mannen elkaar opzoeken voor seks
  • Ik heb weleens groepsseks (of: ik ga weleens naar een seksfeest)
  • Ik ben sekswerker (of: ik word soms betaald voor seks)

Je vaccinatie tegen Mpox is geheel gratis. Bekijk hier bij welke GGD jij terecht kunt.

Welk vaccin wordt tegen Mpox gebruikt?

Het vaccin Imvanex is sinds 2013 in Europa geregistreerd voor de preventie van pokken (ook wel: variola) voor personen van 18 jaar en ouder. Vanwege de gelijkenis tussen het pokkenvirus en het Mpox-virus, wordt verwacht dat de antilichamen die tegen pokken worden geproduceerd ook beschermen tegen Mpox. Imvanex is een derde generatie pokkenvaccin en wordt geleverd door het RIVM. De vaccinatie bestaat uit 1 of 2 doses van het vaccin. Het vaccin is geproduceerd door de firma Bavarian Nordic A/S en bevat een levend en aangepast vacciniavirus genaamd Ankara. Dit betekent dat er gebruik wordt gemaakt van levende, verzwakte virussen die zich niet kunnen vermeerderden, zodat bijwerkingen als gevolg van vaccinvirusvermeerdering – en transmissie niet optreden. Omdat Imvanex een virus is dat zich niet kan vermeerderen, kan het veilig gegeven worden aan mensen met een aangeboren of verworven immuunstoornis (zoals hiv).

Hoe wordt het toegediend?

Het vaccin wordt onder de huid ingespoten. Niet eerder dan 28 dagen daarna wordt er een tweede dosis toegediend. De meeste mensen krijgen twee doses van het vaccin toegediend, tenzij je voor 1975 geboren bent en nog gevaccineerd bent tegen het pokkenvirus. Na 1975 werden mensen in Nederland niet meer gevaccineerd tegen het pokkenvirus. Mensen die voor 1975 zijn gevaccineerd hoeven maar een dosis van het vaccin te krijgen. Dat geldt ook voor mensen met hiv die in het verleden een pokkenvaccin hebben gehad, tenzij zij een CD4-getal lager dan 200 hebben en/of leven met een andere immuun compromitterende aandoening. Mocht je hier onzeker over zijn, schroom dan niet om te overleggen met je hiv-behandelaar.

Zijn er bijwerkingen / is het veilig?

Imvanex is veilig om toegediend te krijgen als vaccin, ook voor mensen met hiv. In het geval van een CD4-getal lager dan 200 of als je een andere immuun compromitterende aandoening hebt, zal je behandelaar altijd met je bespreken of het vaccin voor jou een goede optie is. Neem contact op met je behandelaar als je hier vragen over hebt.

De bijwerking van Imvanex zijn mild en vergelijkbaar met andere vaccinaties. In de meeste gevallen rapporteren mensen milde hoofdpijn, pijn op de plek van injectie en misselijkheid. Er bestaat bij vaccineren altijd kans op flauwvallen, dus neem na de vaccinatie even rustig de tijd voordat je verder gaat met je dag. Als het goed is, zal diegene die je het vaccin toedient je hier naar vragen (of je eerder bent flauw gevallen bij een vaccinatie) en hier voor, tijdens en na de vaccinatie op anticiperen.

Meer weten?

Op de website van man-tot-man vind je meer informatie over Mpox, inclusief foto’s en tips over hoe je jezelf kunt beschermen.