Oproep: Deelnemers gezocht voor RESET-workshop

Gepubliceerd: 02 maart 2021

De Hiv Vereniging is regelmatig actief betrokken bij wetenschappelijk onderzoek over hiv. We geven feedback, delen vragenlijsten of treden op als adviseur. In dit artikel delen wij een oproep van hello gorgeous. Zij zijn momenteel bezig met een workshop rondom (zelf)stigma in een onderzoekssetting en zijn hiervoor op zoek naar deelnemers.

hello gorgeous is een stichting die zich inzet om hiv te normaliseren door (zelf)stigma te bestrijden, onder andere met hun welbekende magazine. In april 2021 starten ze met de RESET-workshop voor mensen met hiv. Doel van de workshop is leren omgaan met (zelf)-stigma. RESET is ontwikkeld in het kader van een onderzoek naar (zelf)stigma bij mensen met hiv door de Open Universiteit, hello gorgeous, OLVG ziekenhuis, Maastricht Universiteit en de Universiteit van Aberdeen. Het programma is gefinancierd door het Aidsfonds.

De RESET-workshop is een pilot waarin gekeken wordt of deze effectief is in het verminderen van (zelf)stigma en het verbeteren van het welzijn van mensen met hiv. Ook hoopt men op nieuwe inzichten voor toekomstige programma’s die op grotere schaal ingezet kunnen worden, zodat meer mensen met hiv hier baat bij kunnen hebben.

Inhoud van de workshop

RESET bestaat uit 3 wekelijkse sessies van 2½  uur. Er zullen per groep 8 mensen met hiv deelnemen. De groepen zijn gemengd en worden begeleid door trainers van hello gorgeous, die zelf ook leven met hiv. De workshops vinden plaats in Amsterdam, op een locatie die voldoet aan de coronarichtlijnen.

In de sessies staat (zelf)stigma centraal en wordt gewerkt met informatieverstrekking, video’s, groepsactiviteiten en groepsgesprekken. De focus ligt op ervaringen delen en tips & oefeningen rondom omgaan met negatieve gevoelens en negatieve reacties over hiv.

Onderzoek

Aan de workshop is een onderzoek verbonden. Deelnemers worden na de online inschrijving ingedeeld in twee groepen, dit gebeurt op basis van loting. Er is een interventiegroep en een wachtlijst groep. Beide groepen kunnen de workshop volgen, maar deelnemers die op de wachtlijst staan kunnen pas later starten (dit zal ongeveer 3 tot 6 maanden duren). Dit heeft te maken met het feit dat het onderdeel is van een onderzoek, meer informatie hierover vind je hier. De inschrijving wordt binnenkort geopend.

Voor het onderzoek vullen deelnemers 3 keer een vragenlijst in om de effectiviteit van de workshop te meten (voorafgaand aan de workshop, direct na de workshop en 3 maanden na de workshop). Deelnemers in de wachtlijst groep vullen op 1 extra meetmoment de vragenlijst in. De vragen gaan over gezondheid, het leven met hiv en het omgaan met tegenslagen in het leven.

Als dank voor je deelname ontvang je een cadeaubon van €50.

Voor wie?

Als je hiv hebt, ouder bent dan 18 jaar en de Nederlandse of Engelse taal beheerst kun je meedoen met de workshops.

Aanmelding

Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via de site van hello gorgeous. Na het invullen van een korte vragenlijst sta je op de lijst.

Vragen?

Voor meer vragen over het programma, het achterliggende onderzoek of aanmelding kun je contact opnemen met: Yvonne van der Kooij (onderzoeker faculteit Psychologie Open Universiteit) Mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..  Bellen kan ook: 06 – 46 34 71 04.